Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Våga köpa Freelander?
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-01 11:05 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-04-05 kl. 10:20 #13558
[Originally posted by Ikaros]
Jag funderar på en Freelander men har då läst en massa om motorproblem och annat strul med dessa.
Har haft både seriebil och Range Rover P38 så jag vet vilken själ de här bilarna av märket Land Rover har.
Vad ska jag se upp med speciellt och är det vettigt köp med en 1.8 årsmodell 00-02?2015-04-05 kl. 18:42 #13559[Originally posted by Mezzner]
Jag har totalt sett övervägande gott att säga om min -02.
Den har varit bra, men det känns förstås väldigt negativt med problemet med topplockspackningen. Du kan nog kallt räkna med att den bil du hittar har fått göra nåt sånt byte redan, samt att risken är stor att du själv kommer att råka ut för det om du behåller bilen 5-10 000 mil. Bytet är inte så mycket värre än ett lite krångligt kamremsbyte. Kamrem byter du samtidigt, och du behöver nog inte göra kamremsbyten mellan bytena av topplockspackning…2015-04-06 kl. 05:48 #13561[Originally posted by Ikaros]
Hur är den i övrigt , rost, elproblem osv?
Hur märker man när man tittar på en bil att den har problem med topplockspackningen, är det olja i vattnet eller tvärsom som är det synliga?2015-04-06 kl. 12:05 #13563[Originally posted by Palle]
Vatten i oljan är en bra varning. Det finns en konvertering till kylsystemet som ska hjälpa till att minimera risken för haveri. Det man gör är att man byter en slang och flyttar termostaten. Normalt kan man se att konverteringen är gjord om det sitter en ljus knytnävsstor plastgrunka på vänster sida mellan kylare och motor. I övrigt då är det en mycket trevlig bil. Jag har inte haft några elfel eller andra direkta problem med min -00.
#3650 Palle
2015-04-06 kl. 19:23 #13565[Originally posted by Mezzner]
Jag har märkt en viss åtgång på kylarvätska men aldrig fått vatten i oljan eller olja i vattnet. Senast var blocket lite blött på torpedsidan i första hand. Det är förstås ett dåligt tecken. Om bilen inte har ett dokumenterat byte av packning de senaste 5000 milen, så finns potential för problem rätt snart. Kolla att både packning och bultar är bytta. Det finns sedan några år även en uppdatering på den alu-ram som sitter i tråget, i vilket topplocksskruvarna är gängade i (de är nästan en halvmeter långa).
2016-10-01 kl. 11:05 #13567[Originally posted by Mared]
Hej –
Jag undrar om vill byta brennslefilter som ligger i under backstol i med bunsinsbomb i tanken.
MVH
Mared. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.