Forum › ALLMÄNT › Övrigt snack › vad fixade du i dag på din LR?
- Detta ämne har 475 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2017-11-13 18:25 av .
- FörfattareInlägg
- 2011-06-27 kl. 15:36 #20132
[Originally posted by Morris Wilks]
Köpt en High Lift och ett par "Land Rover" X-ljus.
Bra sparbössa Defendern.
Undrar hur det går när man vill ta ut pengar.
2011-06-27 kl. 17:39 #20133[Originally posted by Larzon]
Svep monterat på gula sen lite anpassning till högerstyrningens detaljer så snart kan motor hissas i
2011-06-28 kl. 10:27 #20134[Originally posted by Morris Wilks]
Monterade High Lift:en bak på den svängbara reservhjulshållaren samt modifierade den senare lite grand.
Tillverkade ett stöd/underlägg för High Lift:ens fot att användas då underlaget är mjukt och domkraften tenderar att sjunka ner.
Finns att köpa färdiga av plast för runt tusenlappen.
Min är gjor av 2 st c:a 1" tjocka ekbitar som skruvats ihop.
2011-07-03 kl. 13:09 #20135[Originally posted by Mangan]
Har länge irriterat mig på att klockan slutat gå i instrumentpanelen. Misstänkte klämd kabel, glapppkontakt eller allmänt trasig. Sökte här på forumet efter elschema och tänkte hm, kanske kolla säkringen. Tog ur säkringen (Fuse 2), den var hel. Mätte i uttagen, jodå där fanns ström. Satte i säkringen igen.
Tror ni inte fanskapet började gå igen då??? Så nu visar min Defender tiden. Återstår bara halvljusautomatiken.
Man skulle bli bilmek…
2011-07-03 kl. 15:23 #20136[Originally posted by Larzon]
Idag kapade och svetsade jag om disco-motorfästena så nu sitter 200 Tdi motorn fast och klar i RRC -76:an
Nu är det avgas, el och vatten mm som skall anpassas in i bilen. Så om jag har tur och flyt på allt så brummar bilen framåt helgen!2011-07-03 kl. 15:40 #20137[Originally posted by Micke_k]
Gångjärnen på flaklocket är nu byggda och svetsade … nu ska den målas. <>Därefter ska durkplåten på
2011-07-03 kl. 22:00 #20138[Originally posted by Garm]
◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙
2011-07-04 kl. 06:31 #20139[Originally posted by #2183 Becker]
Varför är jag inte förvånad??
2011-07-09 kl. 15:02 #20140[Originally posted by Morris Wilks]
Har just laddat Stormen inför Ekeby i morgon.
2011-07-09 kl. 15:44 #20141[Originally posted by Micke_k]
Bytte bakfjädrarna till ett par normala ( ej 500kg+ last) så nu blev bilen lite mindre stötig
2011-07-11 kl. 09:28 #20142[Originally posted by sege]
Igår gjorde jag en total renovering med nya o-ringar till ventilblocket. Innan läckte en backventil litegrann är teorin. Nu får jag upp bilen 3cm och sen inte mer så nu läcker nånting helt vansinnigt.
Göra om, göra rätt blir det nog idag.
2011-07-11 kl. 09:46 #20143[Originally posted by Larzon]
Allt var klart för start av Freelanderns nya motor men så visade det sig att fästbulten till remspännaren var trasig så vad göra??? Jo Harrys Bilskrot hjälpte mig snabbt och fint med den delen så imorgon blir det start
tack!
2011-07-12 kl. 16:57 #20144[Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]
Lätt att byta kylvätska? KNAPPAST!
Tänd pipan och häll upp whisky för nu kommer en uppsats om detta:Var duktig och bytte kylvätska i Defendern inför sommarens ganska långa resa, 350-400 mil.
Ganska snabbt gjort. Så följde en skanning med hökögat för att se vilka läckor man ställt till med. Allt var tätt.Men hökögat upptäckte att det rör som förbinder styrväxel med oljebehållaren var helrostigt, såg ut att gå hål bara man tittade för länge.
Hökögat såg tyvärr också att det var blött på anslutningarna till startmotorn. Såklart dags för bränsletrycksregulatorn när bilen gått 19.000 mil (18.000 lär vara vanligt för haveri).Min arma hjärna insåg snabbt att detta var två riktiga skitjobb vad beträffar åtkomlighet (tror att bara tredje skruven till startmotorn är jämförbar).
Så man tänkte "att detta kan någon annan göra" och ringde runt. Ingen "annan" hade tid…Så det blev att handla delar. Originalrör till servon, som snart rostar igen, vill jag inte ha.
Original bränsletrycksregulator vill jag däremot absolut ha efter att ha läst om piratdito på diverse brittiska fora.Hittade original regulator på ebay för 100 pund. Kom i brevlådan efter fyra dagar. Fick till och med packningen med (men inte o-ringen som kostade sex spänn på Pik AB).
Servoröret blev av koppar i samma dimension som originalet i stål och med skarv av gummislang som tål bränsle och olja.Jobbet blev som jag trodde ett litet helsike.
Med röret inte minst på grund av att jag envisades med egen lösning. Ett jäkla farande upp och ner ett otal gånger för att få allt bockat och draget på plats. Det ÄR trångt?
Hade jag köpt original så hade största problemet varit anslutningen på styrväxeln. En kråkfot hade underlättat betydligt där, men hade inte just 16 mm.
Oljan var ganska mörk så servosystemet mådde bra av lite förnyelse.Bränsletrycksregulatorn var inte heller kul, särskilt inte understa skruven. Det var precis så jävligt som det beskrivs på olika fora.
Nu sitter skiten där. Vi får se hur länge.
Åsså lite mer gnäll: Förstår inte varför förbindelsen mellan behållare och styrväxel är gjord av det förgängliga stålet när förbindelsen mellan pump och behållare är av annat material, såg ut som nytt. Men det är ju mycket man inte förstår…
Tips: Ta en titt på nämnda rör som går utmed underkant på kylaren.
Som sagt: Det är inte alltid lätt att byta kylarvätska…!2011-07-12 kl. 22:42 #20145[Originally posted by Larzon]
Spännrulle på plats samt lite småfix, starta direkt, skrammla lite en stund … Nu funkar den bra efter en liten läcka som tätades!
Detta handlar om: Freelander 1998 med 1,8 nyrenoverad motor i sig!
2011-07-27 kl. 13:26 #20146[Originally posted by Sangilak]
Defendern har fått alufälgar och nya BF mt däck med det gamla mönstret monterade.
Och har gjort om förarstolens fästen så stolen har hamnat 75mm bakåt och hjöd i bak kanten 50mm och fram 30mm.
Sitter nu riktigt bra i orginalstolen trots att skummgummit i ryggen är kasst på en sida blir att beställa ett retrim kit till stolen. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.