Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Vad är ett ”normalt” spel i ratten på en seriebil?
Etiketter: serie 3 styrning glapp spel
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-07-21 16:06 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-06-26 kl. 20:48 #67763
Hej!
Jag har haft min serie 3:a, 1975 (LWB) i 13 år nu och hela tiden haft ett spel i ratten, som jag, enligt vad som sägs i olika forum, trott varit normalt för en sån här bil. Typ: ”det ska vara ett visst spel för att det ska gå att köra i skogen utan att det rycker i ratten hela tiden”. Stämmer detta?
Ratten går att vrida uppskattningsvis 5-7 cm innan något händer. Definitivt inte ett kvarts varv, som jag läst att vissa haft. Så har det varit sedan jag köpte bilen och det har varken blivit bättre eller sämre.
På 13 år har jag hunnit med att besikta den ett antal gånger och aldrig har någon besiktningsperson anmärkt på spelet hittills. Nu var jag in och fick den i mina öron rätt subjektiva anmärkningen ”Fordonet svårmanövrerat”, vilket skulle vara för frispelet i ratten. Jag tyckte mest det verkade som att de unga killarna aldrig kört en seriebil, och då är det klart att det är en helt annan upplevelse än vad de varit vana vid.
Jag vet inte hur jag ska angripa detta: allt sitter som det ska och jag märker inga glapp någonstans. Det spel som finns måste i så fall uppstå i styrboxen, för det märks ingen rörelse på någon av delarna efter styrboxen när man rör ratten inom frispelet.
Hur stort spel har ni andra på styrningen i era bilar? För visst har alla seriebilar lite spel i ratten?
Någon som har tips om en besiktningsstation i stockholmsområdet med folk som har lite mer förståelse för gamla bilar? Jag har åkt till den lilla stationen på Gärdet hittills och de har varit jättebra där, men nu är det nytt folk där… 🙁
/Åke
2020-06-27 kl. 08:43 #67793Jag har spel ungefär som du, lite mindre skulle jag tro. Renoverade framaxeln för något år sedan med bla nya leder. Styrboxen är ganska tight.
När jag besiktigade D3:an en gång fick jag underkänt för att den automatiska ljusinställningen för Xenonljuset var ur funktion. Ena strålkastaren stod lite lågt. När jag försökte förklara för den unge besiktningsmannen att hela bilen står på luftbälgar med automatisk nivåreglering förstod han inte riktigt sammanhanget… Hade ingen skruvmejsel med mig men åkte hem, ställde upp strålkastaren och åkte tillbaka och fick godkänt. Bytte station efter det.
/Martin
2020-06-27 kl. 10:10 #67799Förra året bytte jag ut alla styrleder. Även min serie III har under många år haft ett spel i ratten, vilket medfört att man måste ”passa ratten” hela tiden.
I samband med frramvagnsrenoveringen justerade jag styrsnäckan för mindre spel. Så nu kan man köra lite mer avslappnat..” Driving a classic Land Rover is like piloting a boat. Poor steering and no brakes”
mvh. Ray.S. nr. 86.
2020-06-27 kl. 10:20 #67801Inte Stockholm direkt, men senast besiktigade jag på Carspect,. Morabergsvägen 12 i Södertälje. Killen hade koll på gamla LR eftersom han enl. utsago var mer eller mindre uppväxt i en sådan.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2020-06-27 kl. 12:16 #67807Tack för återkoppling, Ray och Martin!
Ska testa att vrida på justerskruven på rattväxel-boxen. Det har jag aldrig testat. Inget annat ser glappt ut, så då borde ju spelet vara där.
Tack för tipset om Carspect. Kanske värt att åka till Södertälje.
/Åke
2020-06-28 kl. 09:47 #67860Hej Åke ,
hälften av din” rätt glapp” kund vara en trög fram axel, låg däck tryck, över storlek fram däck, hjul, kan ge trög styrning. Lifta fram axel och kolla va glappet finns.
Mvh Jim P 1262020-06-30 kl. 10:46 #67960Tack för svar, Jim.
Spelet i ratten sitter definitivt i styrväxeln – steering box – och jag har nu testat att dra åt justerskruven som sitter i täcklocket på sidan. Det funkade… och funkade inte. Styrningen blev tajtare, men också trögare, och jag har förstått, efter att ha kolla på ett par bra youtube-klipp om renovering av styrväxeln, att justerskruven inte utgör den huvudsakliga justeringen av spelet, utan det är shims som ligger mellan nedre täcklocket och kullagret som sitter där i änden av styrstången.
Jag tänker nu testa att ta bort täcklocket och se om det ligger några shims där som jag kan testa att ta bort. Detta borde ge större tryck mot lagret och därmed mindre spel.
Egentligen skulle jag behöva ett renoveringskit för styrväxeln, men det är inte läge för stora åtgärder just nu… måste få igenom bilen till semestern!
Någon som mekat med styrväxeln ”in situ” och har råd och tips?
/Åke
2020-06-30 kl. 10:48 #67961PS: den här tyckte jag var informativ och tydlig:
2020-07-16 kl. 20:42 #68817Tänkte på det du skrev ang. shims så härom kvällen tog jag bort ett och fick en lättare styrning på köpet.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2020-07-21 kl. 16:06 #69057Kul att det tipset funkade! Att ta bort shims borde resultera i mer tight styrning, när bottenplattan trycker mer mot lagret.
För egen del har jag beställt en ny styrväxel, hela klabbet inkl rattstången och tänker sätta dit det efter semestern. Håller tummarna för att det spelet jag har kvar duger åt besiktningen t.v.
Ny fråga: har ngn erfarenhet av detta:
http://www.heystee-automotive.com/webstore/index.php?route=product/category&path=60Jag har tidigare inte varit så intresserad av servo för det är ju roligare att ha ”kärvo” och lite styrketräning, men nu när jag inser hur mycket kraft som pinar de olika rörliga delarna mellan ratten och hjulen, tycker jag det ser intressant ut med ett servo som verkar nere vid styrstaget och alltså avlastar allting dessförinnan.
mvh,
/Åke - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.