Topplockspackning Freelander 1

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Topplockspackning Freelander 1

  • Detta ämne har 14 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-03-22 17:00 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13715
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Bonden]

      Hej, jag läste tidigare om läckande topplockspackningar men tänkte att det har väl förbättrats till modell 2005.
      Men ! Har förlorat en del kylvatten sista tiden, inget vatten i oljan men det bubblar avgaser ur expansionskärlet.
      Bilen har bara gått 8000 mil och jag har redan mekat mycket med den – funderar på att ge upp.
      Är det någon som överlevt det jobbet att själv byta packningen ? Det är den lilla bensinmotorn.
      Om man får isär det – måste man plana om toppen ?
      Bonden

      #13716
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by håkan13]

        hej!!
        du har läst den här eller?? där står väl det mesta!!
        den-stora-traden-om-freelanders-motorproblem-t827.html

        Håkan.

        #13718
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          Om inte motorn blivit överhettad är troligen inte toppen skev. Då räcker byte av packning och de långa skruvarna. Möjligen byter man även den platta i botten av motorn som skruvarna sitter i, men jag har inte gjort det trots flera packningsbyten. Jag vill påstå att det är ganska lättmekat, även om de är lättare att säga det för varje gång man river i en och samma motor.
          Senast höll jag på med kamremsbyte och bränslepumpremsbyte på en gammal LT, vilket tog delar av ett antal dagar, och ett flertal specialverktyg som behövde tillverkas. Då kopplade jag av med att byta packning och kamrem mm på Freelander en kväll, och bilen var ihopskruvad efter nån timmes som även gick åt påföljande morgon. Det tråkiga är att bytet behöver göras oftare än var 10 000:e mil.

          #13720
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Bonden]

            Tack för era svar !
            När jag läser Håkan13:s länk talas det också om att kylsystem behöver byggas om, men jag kan inte öppna bilderna som visar hur det skall se ut. Har kläm på att den där lilla kulan som backventil måste funka, men vet ni vad som mer kan vara fel i själva konstruktionen, ?
            Det är möjligt att jag själv ställt till med eländet, för jag tappade ut en gång när jag monterade en motorvärmare på en slang bakom motorn. Kanske fungerade inte kulan då så att blocket fylldes rätt med vatten.
            En djup förtvivlan har nu utbytts i vissa förhoppningar att det går att greja i garaget. Jag ställer av nu som vanligt över sommaren så då har jag några månader. Om du Mezzner grejade det på ca 1 dag så kanske jag kan på denna tid – men när man kikar ner så är det djävligt mycket prylar som skall lossas ?? Min gamla David Brown-traktor hemma är lättare att begripa sig på. Kanske en LADA NIVA sedan när jag fördärvat motorn.
            Kan man kolla själv om toppen är plan ? Första gången jag märkte läckaget så var det för att motorn gick varm.

            #13723
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Palle]

              Leta rätt på lokal mekanisk verkstad så kan de säkert hjälpa dig att kontrollera och även plana toppen för några 100-lappar om det skulle behövas. Fick mina två till V8 planade för en 500-hundring för något år sedan.

              #13725
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Mezzner]

                Jag har kollat min med stålskala vid packningsbytena. Alltså en sån stållinjal som finns billigt på Biltema eller var som helst. Jag har ett antal såna, och har man mer än en kan maj ju lätt kolla att de är raka (det är de inte alltid även om det står nåt finare märke på dem).

                Du kan ju plocka en rak och fin i butiken, för där finns det ju flera.

                Om man har skev topp så gäller då kanske bladmått därefter, men jag har inte sett mycket till ljusspalt så jag har ansett att den inte blir bättre av planing. Att spänna upp den så att man kan plana den så att den verkligen blir plan efter att den är loss från maskinen igen är inte jättelätt.
                (Jag har en bra fräs, men har nog inga planer på att att själv plana, jag tror inte jag klarar att rigga bra.)

                Kanske är det värt att lämna till en "riktig" motorverkstad. Ska inte vara jättemycket dyrare för samma jobb, och då kanske de talar om ifall det finns andra skador också.

                Första bytet tog mer än en lång arbetsdag, men nu gick det som sagt fort senast. Jag tror det var klart på en normal dag eller nåt. Men det finns ingen anledning att ha bråttom, och första gången är det säkert mycket man kommer på att man vill surfa och kolla upp mitt i arbetet. Det finns två varianter av spännrulle t ex om jag minns rätt.

                #13728
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Bonden]

                  Hej igen, var köper ni topplockspackning mm – Mekonomen ?
                  När jag renoverade kardan så köpte jag från England – och det blev faktiskt rätt grejor, men det är ju krångligt om det blir fel.

                  #13730
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Mezzner]

                    Från England!

                    Jag har handlat mycket på island4x4, men slutat eftersom de gjorde nåt enstaka fel vid leverans, och var fullständigt oförmögna att rätta till felet. Men du hittar även paket med packning och skruvar på ebay.de. Du ska ju också ha kamrem och rulle, eftersom du river denna och bör sätta dit nya grejer.
                    Fördelen med motorn är att man aldrig behöver riva för att byta kamrem… Det gör man av bara farten när man byter packning.

                    Du ska ha tändstift, rem till generator och rem till servopump också.
                    Du kan ju faktiskt riva en hel del innan du köper grejer om du har gott om tid. Rätt som det är så drar du av kabeln i nån tändspole också.

                    #13732
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Bonden]

                      Hej igen
                      Läste lite i Haynes och där står om nyare modell av packning och nya bultar precis som ni nämnt, men inget om byte av plattan under vevaxel. I stora tråden verkar det vara lite blandat. Är det säkrast att byta den med, eller hur gjorde ni ?
                      När det där kulbackventilen krånglar jämt- någon som vet vad som det händer om man tar bort skräpet ?

                      #13734
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Mezzner]

                        Plattan innebär ju lite extra rivning, och jag vet inte när den uppgraderade kom. Om du har den redan ska du absolut inte byta. Jag har nog gamla modellen men har inte bytt, men jag blev väldigt nöjd när jag såg att den fanns, eftersom jag upplevde det oerhört nervigt att dra det sista på skruvarna i toppen första gången jag bytte packning. Det sjöng vackert i dem sista graderna man drog, och jag var orolig ända till sista skruven – för att man skulle dra sönder gängan i godset i botten. Då visste jag inte att det var en lös del.

                        Nånting säger mig att vad man än byter till för versioner så verkar bytesintervallet vara 7000-9000 mil. Så byt hellre i tid varje gång istället för att fundera över det optimala bytet. Det verkar inte finnas nån lösning som gör att packningen håller, jag har sett flera varianter av packningen, men har hört att samtliga går sönder – vilket också är min egen erfarenhet.

                        #13736
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Mezzner]

                          Att ha nivåvarnare i expansionskärlet vore inte dumt, för det verkliga raset får man väl om man överhettar motorn, vilket i huvudsak sker när vattnet läckt ut så att det är för lite vatten i motorn/kylaren.

                          #13738
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Bonden]

                            Hej igen
                            Fattar jag rätt att när du hade lös toppen, så gick det inte att få bort den integrerade kulventilen ?
                            Om det går så kunde man kanske sätta något på slangen i stället som går att hålla koll på.

                            #13740
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Bonden]

                              Hej igen.
                              Jag kontaktade rekommenderade verkstäder hemmavid som gärna byter topplockspackningar – men inte på min Freelander visade det sig. För stor risk för missnöjd kund. Så nu har jag rivit toppen själv. Kan inte alls se var det läckt på packningen, men eftersom det bubblade avgaser ur expansionskärlet måste det väl ha varit den.
                              En konstig sak noterade jag. Topplocksbultarna mot svänghjulssidan satt inte riktigt lika hårt som de mot kamremssidan.

                              Försökt kolla om toppen slagit sig. Det rakaste jag har hemma är faktiskt den otandade sidan på en vanlig såg. Helt rak.
                              När jag kikar med en lampa bakom så skiljer det ju lite på vad som syns av ljuset, men när jag kollar med sågen och mitt minsta bladmått 0,1 mm så är det betydligt mindre än det – om det är ojämt.
                              Vad tror ni ? hur plant måste det vara – är det på 100-dels mm ?

                              Passade på att kolla hur kylsystemet är konstruerat. Bifogar skiss. Begriper inte varför värme går ner mot växellådorna eller något nedtill på motorn !
                              Jag har tagit bort den lilla kulan som var backventil så får vi se vad som händer. Funderar på om inte de ständiga problemen med toppen kan vara att den kyls ojämt.
                              Har beställt nya grejor från Paddoc
                              Bild

                              #13742
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by mss]

                                Jag hade inte tvekat att skruva ihop motorn. Jag har bytt topplockspackningar på flera freelander utan att plana och det verka inte påverka den normala livslängden som tycks vara 7-9000 mil.
                                Att du inte ser var det har läckt är Normalt. Jag har aldrig kunnat se något på de motorer jag skruvat isär.

                                En sak jag tycker är intressant är att den här motorn sitter i flera olika bilmodeller, bl.a. några Rover och även MGF med olika effekt upp till en turboladdad version på 192 hK i Lotus Elise. Jag har inte sett någonstans att det skulle vara problem i de bilarna. Jag tror inte heller att det egentligen är antalet mil som är avgörande utan istället antalet kallstarter som påverkar.

                                #13745
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Mezzner]

                                  Jag håller med i vad MSS säger på alla punkter, med undantag av att jag hört att det är problem även i MG där motorn sitter bakom sätena. Där är möjligen kylningen sämre p g a placeringen, men jag har genom den fantastiska källan Wheelers Dealer ( :? ) konstaterat att det är lite standardarbete att byta packningen här. På en av packningarna jag bytt ut var det det röda gummisträngar som var trasiga på ett par ställen, men jag minns inte om jag var 100% säker på om de var befintliga skador (jag tror det), eller om jag kommit åt dem under demontaget så att de blev skadade.

                                  Stålskala är dock som sagt ett billigt precisionsinstrument om man inte förfogar över en perfekt fogsvans. Men jämför gärna flera stålskalor mot varandra!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.