Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Toppackningen – toppen är lyft, hur går vi vidare?
- Detta ämne har 17 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-04-25 12:25 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-04-25 kl. 09:57 #29089
[Originally posted by Klappmarkarn]
Tack för input Edfors.
Det blir nog så, jag har rengjort det jag kommer åt och lyfter tillbaka toppen som den är. Den verkar inte ha slagit sig men båda styrstiften var av. Delar för det blir ca 1500:- så sparar jag resten för framtida behov.
Jo jag har bytt olja var 1000:e mil. Hur det varit tidigare vet jag ju inte men en sak jag la märke till efter att jag gjort första bytet vara att centrifugalrenaren inte snurrat tidigare. Efter bytet hörde jag hur den varvade ner sen jag stängt av motorn och det ljudet fanns inte där tidigare.
Skadorna på kam och rullar känns definitivt med fingret på två av cylindrarna. Det är djupa men ganska mjuka repor så jag får känslan att det är gamla skador som "nött in sig".
Kikar hos Turner och ny kam och vipparmsbrygga landar närmare 10′. Känns väldigt tveksamt att lägga ut de pengarna. Har för mig att jag såg en komplett D2 facelift här till salu med diverse elfel för under 20′ för inte så länge sen. Då får jag en 15P-motor och kanske en finare inredning som jag kan lyfta över till min.
Så här fina avlagringar finns i kylsystemet. Tidigare ägare körde tydligen på propylenglykol för solvärmeanläggningar och det är kanske inte så lyckat. Sen vad som hällts i kylsystemet för att stoppa läckorna vete gudarna men då jag sköljde ut värmepaketet som var nästan tätt kom det massor av brunt vatten. Kanel? Verkar iaf bara vara avlagringar i toppen och inte i blocket.
Kikade lite mer i toppen och det är inte alls som jag först trodde att den inte utsatts för EGR. Snarare har man gjort som jag gör nu, rengjort det man enkelt kommer åt och monterat tillbaks.
2017-04-25 kl. 12:17 #29090[Originally posted by Edfors]
Låter som en bra plan
2017-04-25 kl. 12:25 #29091[Originally posted by Mezzner]
Att köra på glykol för jordvärmeslingor (numera är de i och för sig förbjudna), eller andra vvs-applikationer är riktigt dumt. Sådan glykol (oavsett om det är PE eller PP) brukar sakna inhibitor, eftersom det är mässing, koppar och plast där den cirkulerar. Så i en motor rostar den om det är järn/stål. Och aluminiummotorer vill väl som regel ha ännu bättre korrosionsskydd, av typen som brukar vara i röd "long-life-glykol".
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.