ström tjuv

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) ström tjuv

  • Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-18 13:43 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #79436
    Lars Olsson
    Deltagare

      bilen drar smycket ström utan att den används
      Har någon något tips på vad det kan vara
      D4-10
      5404

      #79439
      Palle Carlsson
      Moderator

        Oj det kan vara nästa vad som helst. Beskriv gärna lite mer, har du någon extrautrustning kopplad till bilen? Hur gammalt och vilken kondition är det batteriet? Har du dragkrok?

        Att böra mäta efter strömtjuvar när man inte har någon aning om var man ska börja kan vara ganska bökigt. Men som sagt lite mer info så kanske någon kan komma med tips på vad du kan börja.

        #79466
        Michael Hands
        Deltagare

          I recomend disconnecting the negative lead to the battery and testing the amps drawn, at least that will give you a bench mark. Then you can start taking fuses out an see if you can trace the power drain. I have fitted a small solar panel to my defender (not much use in winter) but better than nothing, but also have a charger wired into the winter heater. I am also going to fit an isolator switch for when the vehicle is not used regularly. Hope this helps, good luck.

          • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
          • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
          #79471
          Lars Olsson
          Deltagare

            Har inge extrautrustning , dragkrok ej monterad
            Batteriet 2 år Varta silver
            Fulladdat batteri sjunk 0,6 volt på ett dygn med öppen motor huv
            som ovan men med stängd motorhuv sjönk batteriet till 10,2 volt ??????????
            kan det vara något med larmet ? ( på ett dygn )
            LO

            #79476
            Palle Carlsson
            Moderator

              Möjligen. Men följ Michels tips ovan så bör det kunna styra dig i rätt riktning.

              Om du är osäker på hur du ska gå till väga med mätningen så finns det flera videor på Youtube som förklarar hur du gör 🙂

              Lycka till.

              #79477
              Lars Olsson
              Deltagare

                Tack för tipsen
                Thank you !

                #79535

                Finns några alternativa felkällor.
                1. Trasig diod i generatorn som gör att ström går igenom när bilen är avslagen. Går att mäta upp men generatorn sitter ju lite trångt till. Gemensam grov kabel till B+ från generatorn och startmotorn går ju från 400A säkringen på pluspolen. Tångamperemätare är bra hjälp
                2. Bilen ”somnar” inte korrekt och håller datorer vakna, kan t.ex. vara dörrar/lbaklucka/motorhuv som inte indikeras som stängda. slocknar alla skärmar/lampor som de ska? Inga konstiga ljud, något som fortfarande surrar eller jobbar ca 20 min efter att bilen är avstängd?
                3. Batteriet har dött trots att det är ganska nytt. Lätt att testa genom att ha det bortkopplat från bilen och se om det håller laddningen då.

                #79546
                Michael Hands
                Deltagare

                  this guy goes on a bit, but it exsplains the method https://youtu.be/q5zLxD74r20

                  #79581
                  Lars Olsson
                  Deltagare

                    Tack för alla tips !
                    Det visade sig till slut att det var batteriet som spökade .
                    Sam i gbg mätte upp strömförbrukningen all var ok sånär som på batteriet
                    LO

                    #79584

                    Perfekt, tack för återkopllingen!

                    #79734
                    Palle Carlsson
                    Moderator

                      Utmärkt att det löste sig. 🙂

                    Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.