Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › SLS-problem som löste sig men jag undrar ändå.
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-27 18:42 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-03-19 kl. 18:20 #29124
[Originally posted by Mats A]
På väg hem från jobbet en kväll upptäckte jag att min SLS-lampa lyste varnande där bakom rattkransen. Väl hemma stod bilen på bakhasorna. Jag har aldrig haft en SLS-bil förut så det här var outforskad terräng.
Efter att ha bytt bälgar fick jag ändå inte snurr på trycket. Jag befarade att kompressorn var slut och funderade på att plocka ned den för att bänktesta den. Då läser jag på ett australiskt forum att någon bytt säkringen under huven.
– Va! Finns det en där också?
Jodå, nr 5 var hur bränd som helst. Efter säkringsbyte sätter sig bilen upp så snällt. Grrr! Där har jag felsökt och provat och krupit runt bilen i en veckas tid – och så var det en sketen säkring!När jag läser SLS:ens värden på Nanocomen så får jag följande värden:
Vänster lagrad höjd 165. Höger lagrad höjd 185. Vänster luftförsörjning 04.97, höger 04.95. Kompressor 0.13.
Fråga 1) Är dessa värden OK – bortsett från att inställd höjd är olika höger och vänster?
Fråga 2) Jag antar att det bara är att ställa in samma höjd på höger och vänster – men vilket värde bör jag ha?Tack.
2017-03-19 kl. 20:03 #29125[Originally posted by Edfors]
Värdena stämmer troligen då det inte är ett höjdmått utan ett relativt sensormått som visas.
Du parkerar plant, gärna på betonggolv eller asfalt och mäter sedan höjden från skärmkanten till centrum eller överkant på fälgen. Skiljer måtten mellan höger och vänster så kan du justera upp eller ner med Nanocom och sedan lagra det nya värdet.
Har du samma mönsterdjup och lufttryck på respektive sida kan du även mäta mot golvet.
2017-03-20 kl. 06:47 #29126[Originally posted by Mad/Max!]
Tjenare Mats!
Vad som troligen hänt är nog samma som har hänt en av medlemmarna här nere.
P.g.a. bristande underhåll av kompressorn, byte av torkmassa m.m., så är ledningar och även själva kompressorn full av vatten…
När oturen infinner sig så fryser den helt enkelt fast, och säkringen/ arna går.Du behöver montera av kompressorn, och byta följande delar. Så kommer den att villigt tjäna dig i många år till.
Notera att jag valt slumpmässig leverantör av delar. Du väljer själv och glöm inte att det ska vara en sats med kolvring och tätningar och hela millevippen.http://4x4airseals.com/product/air-susp … pair-kit-2
Mvh, Mad/Max!
2017-03-21 kl. 06:20 #29127[Originally posted by Mats A]
Jag ska kontrollera kompressorn. Men just nu tror jag att en luftledningsnippel inte drar riktigt. I värsta fall är det villgäng i kompressorn.
2017-03-21 kl. 08:24 #29129[Originally posted by Mezzner]
Jag ska inte lova nåt, när jag inte vet hur det ser ut. Men dåliga gängor går ju ofta att reparera. Nästa dimension, eller gänginsatser, eller bussning med nya gängor eller…
Det finns även gängtätningsmedel som är otroligt kapabla om du har gängor, men otäta. Antar att det ska dra lite mot nån kona eller möjligen o-ring. Ev kan du istället limma hela gängan. Hydraultätning brukar funka. Låt för säkerhets skull torka över natten.Jag håller ibland på lite med pneumatik, och även om gängor och tätningsbrickor är nya vill det inte alltid bli 100% tätt, men då är det flytande gängtätning som är lösningen.
2017-03-27 kl. 18:42 #29131[Originally posted by Mats A]
Lite gängtätning håller emot, men när jag kör en provsväng på dåliga vägar tappar den trycket igen. Jag får nog ta ned kompressorn och kika lite nämare.
Vart leder tryckslangen i mitten? Kan man lossa den som de andra?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.