Serie 3 -78 renovering eller ny motor

Forum DISTRIKT Skåne Serie 3 -78 renovering eller ny motor

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-11-25 15:54 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #75195
    Andreas Stahre
    Deltagare

      Hej alla, jag är ny i klubben ny på forumet och även helt ny på det här med Land Rover förutom de gånger jag fått åka med kompisar som haft LR. Vilket ju varit ljuvligt, och anledningen till att jag själv till slut slog till.
      Jag köpte en S3 1978 som var relativt genomgången vad gäller underrede, el och kaross, men drivlinan var orörd. Jag märkte snart att den saknade kraft och även att den rök lite mycket. Spridare byttes och det blev fart på bilen igen, men lyckan var kortvarigt snart rök den mer än tidigare och det skramlade lång ner i motorblocket. Jag hade en mekaniker som kollade och det visade sig att vevlagren var helt slut, det kunde nog va så att även kamlagren var dåliga och även kolvringar och topplock kunde nog behöva ses över. Det hela lät dyrt! Eftersom jag för tillfället inte har någonstans att meka och säkert inte heller har kunnande när det kommer till sådana här saker så är jag utlämnad till att antingen hitta en bra mekaniker eller kanske rent av köpa en ny motor.
      Finns det någon som har en motor som är i bra skick till salu, eller som har lust att renovera mot betalning?
      Finns det någon som känner till någon bra kunnig mekaniker i Skåne (bor utanför Simrishamn)?

      Ser fram emot att kunna tuffa runt igen och så småningom möta er på träffarna.

      Ha det fint!!

      // Andreas

      #75243

      Hej Andreas!
      Känner med dig… Själv ny på det här, så har tyvärr ingen kunskap eller motor att erbjuda, Har själv en skrotig SIII -76a som funkar ok (ta i trä). Hojtar om jag hör nåt. Förresten, bor i Kivik så vi kan tuffa fram tillsammans någon gång när du är på andra sidan. 🙂
      Lycka till!
      Diego
      http://www.ostersken.se
      instagram: ostersken

      #75244
      Andreas Stahre
      Deltagare

        Hej Diego och tack för sympatin. Självklart ska vi tuffa tillsammans vid tillfälle. Jag bor i Baskemölla Ekoby så det är ju nästgårds. Som sagt gäller bara att få ordning på ekipaget.

        Ha det fint vi hörs och ses!

        // Andreas

        #75265

        hoppas att erfarna i klubben kommer med tips !
        det är absolut värt att fixa motorn den saken är klar, fantastiska bilar tycker vi på Kivik
        vi ses !

        Denis & Liselotte
        S2A 109 -71
        Defender 110 Td5 -00

        #75291
        Peter Hansson
        Deltagare

          Hej,

          Jag har helrenoverat min motor för ca 10 år sedan. Har småbarn så tyvärr ingen tid att hjälpa dig göra jobbet men hjälper gärna med tips.

          min var fylld av vatten så fick borra den 0.60 största överdimension och på den tiden efter finanskrisen var det lurigt med vissa delar då underleverantörer gick i konkurs. köpte kolvar från federal mogul, väldigt mycket snyggare än Britpart… Kostade nog dubbla slanten men är belagda på samma sätt som moderna bilars kolvar med antifriktionsbeläggning och vid vägning vägde de i princip samma allihop. Har hört att britpart kolvar kan det skilja mycket i vikt.
          Jag jobbade ihop med ett par galningar som trimmade Lancia delta integrale och Ford Cosworth, så blev inspirerad och lättade således vevstakarna en del. polerade bort gjutskägg och viktade dem. Då fanns det tid men begränsad budget, så då vevaxeln var bra och ekonomin begränsad så gjordes inget vid den, men optimalt skulle man ju balanserat den.
          Jag portade även toppen, många timmars slipande men tycker motorn går himla fint. Skulle vara kul att prova en standard renoverad bara för att jämföra om det verkligen gjort någon skillnad 🙂

          Köp inte britpart packningar, eller köp en renoverings sats och kolla igenom den noga, en del packningar och alla o-ringar/packboxar är värda att ersättas med bättre kvalité. Tänk på att ett kit innehåller packningar till ett antal motorer så allt måste inter ersättas, det blir över 🙂
          Framförallt de till bakre vevlagret och den bakre vevaxeltätningen (packbox) måste vara original eller liknande, britpart läcker innan montering. När den monteras så är den som 2 halvor som sitter ihop i botten, man trär den över axeln och sedan limmar man skarven, lägg ändå skarven uppåt och se till att fjädern ligger rätt. Lite pul med detta.
          Taiming av kamkedja är också lite knepigt men man gör det steg för steg som boken så går det bra.

          Så oavsett om du finner möjlighet att göra det själv eller får hjälp så är det bara att fråga, säkert fler som renoverat dessa motorer som kan ge lite tips också.

          #75303
          Andreas Stahre
          Deltagare

            Hej Denis & Liselott håller helt med er om att det är värt att fixa till dessa trevliga bilar. Det verkar vara lite av ett näste med LR i Kivik ??? Vi lär ju ses! // Andreas

            #75304
            Andreas Stahre
            Deltagare

              Hej Peter och tack för all matnyttig information. Oavsett om jag slutligen kommer göra det själv eller lejer bort det så är det massa fin info. Det är ju som du antyder bättre att skaffa bra kvalité på grejerna när man ändå ska göra jobbet. Jag har som sagt i dagsläget ingenstans att vara och meka och skulle nog behöva vara i ett delat garage om jag skulle känna mig bekväm. Kanske finns det någon som har en plats över? Men som sagt om någon känner till någon som är duktig får ni gärna tipsa eller själva ta kontakt.

              Ha en fin kväll alla! // Andreas

            Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.