Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › RRC 1986, "Den blå"
- Detta ämne har 40 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-18 20:23 av .
- FörfattareInlägg
- 2009-08-16 kl. 15:57 #17152
[Originally posted by rickard.j]
Nice
2009-08-16 kl. 16:48 #17153[Originally posted by Larzon]
rickard.j skrev:NiceSjälvklart Rickard, det är ju en RRC!
2009-09-05 kl. 12:18 #17154[Originally posted by rickard.j]
maigaard skrev:bra idé Rickard, jag skal uppdatera under veckan med Megajolt, nya fjädrar osv./Peter
Nu har det snart gått en månad
2009-09-06 kl. 08:55 #17155[Originally posted by Larzon]
rickard.j skrev:maigaard skrev:bra idé Rickard, jag skal uppdatera under veckan med Megajolt, nya fjädrar osv.
/PeterNu har det snart gått en månad
Det kanske tar tid att framkalla bilderna …..
2009-09-10 kl. 18:34 #17156[Originally posted by maigaard]
all rightie then, det kanske var dags att fortsätta här
Jag har nu kört 50 mil ca med Megajolt tändingen, och är helnöjd. Ingen miständinger senast i Hövelte, ävan om det var rätt stora vattenhol. Megajolt "kittet" utgöras av et trigger-wheel (ingen aning va det kan vära på svensk, men här är et foto i alla fall). Den monteras på remskivan :
En sensor :
Ett Edis8 tändmodul (det som följar med kittet är begagnad, det sittar på massor av 90-tals V8 och lönar sig inte att köpa nytt). Det är vattentätt, men för en säkerhets skull har jag satt det i en plastburk på skärman :
fortsättas, det är tydligen en begränsning på 3 bilder…..
2009-09-10 kl. 18:44 #17157[Originally posted by maigaard]
desutom följar det med 2 stk "wasted spark" Ford Mondeo tändspolar ock tändkablar, med vattentätta samlingar. Värja av dom drivar 4 tändstift. Dom kan jo sitta i princip varsomhelst, jag valde att sätta dom på insuget :
Här syns också den amputerade fördelare. Den är kapad så att bara oljepumpdrevet finns kvar. Det fina locket är från en deoderant
fortsättas…….
2009-09-10 kl. 19:05 #17158[Originally posted by maigaard]
med den här utrustning går det att provstarta bilen. Edis8 modulen går i "limp-home" mode da det inte finns når signal från Megajolt enhenten än (beskrivning senare). Den skal da gå med fast 10 graders förtänding, och som tur gjorde den också det Megajolt enheten ser ut så här, jag har valt att sätta den så högt som möjligt i bilen, men samtidigt så det är smidigt att kopla på en laptop :
Med laptoppen koplat på, kan man lägga på en tändprofil som matchar bilen. Megajolt enheten simulerar på det sätet den mekaniske och vacuum styrda förtändingen som fördelaren gjorde innan. Det ända som behövas som input till enheten är en vacuum slang från insuget samt sladden till Edis8 modulen (som nu inte längare går i limp-home mode da Megajolt nu berättar för den hur tändingen skal vära beroende på vacuum och varvtal).
Det finns en extra komplikation som är unik för Rover V8, och det är att inspruten får (fick) varv-signal ifrån tändspolan, som nu inte längre finns. Därför får man fixa detta signal från dom nya Mondeo tändspolarne. Det är beskrivat på nättet hur man gör det, och är inte så farligt. Så här ser det ut når man koplar på laptoppen och får real-tids info om tändingen :
Egentligen bör man jo optimera hela systemet på testbänk, da en standard Rover V8 tändprofil jo inte passar alla V8, men tills vidare klarer jag mig med att bara eksperimentera lite med värden ibland och lyssna på motorn.
En positiv sideffekt af det här systemet är att jeg har monterat tilbaka viskosfläkten i stället för Kenlowen. Det spiller jo ingen roll längre om "fördelaren" blir tildränkt med vatten från fläktan
/Peter
2009-09-10 kl. 20:31 #17159[Originally posted by rickard.j]
Nice Peter Vi måste ut och prova i ett djupt vattenhål
2013-03-29 kl. 20:54 #17160[Originally posted by maigaard]
Det är ju en stund sen jag har uppdaterat denna tråden. Men nu då alla vårprojekter i trädgården får vänta på plusgrader, började jag med ett projekt som jag har funderat på ett tag : Projekt RRC Cab :
Min plan är att sätta tillbaka dom första ca 20cm av originaltaket och ha den biten som bas för nån form av tyg/canvas som kan rullas ut och fästas på något sätt långs taket. Dessutom ytterligare en bit av originaltaket över bakdörrarne för stabilitet. Sen med tiden nån form av roll-cage. Och et 2-delad lock där bak. Jag funderar lite på vad jag skal göra med 3-punkts-bälten till baksätet. Den är reggad lätt lastbil idag med dispans för 3 pass i baksätet. Jag vill gärna bavara den reggad på det sättet om möjligt. Kommer dom att gnälla på besiktningen om jag fästar bälten i C-stolpen i stället för D-stolpan som nu inte finns längre ?
/Peter
2013-04-01 kl. 08:38 #17161[Originally posted by rickard.j]
jobba på!
2013-04-01 kl. 09:03 #17162[Originally posted by maigaard]
Bytte till skinnsoffa igår. Den var ganska äcklig eftar at ha liggat några år på verkstan, men blev OK efter en seriös skinn-tvätt. Klippte till 2 stycken lister från taket som nu täcker hålen över kaross-sidorna. Nitade på dom, ser nästan ut som dom kunne ha monterads så ab fabrik Skal sätta på en kantlist också sen.
Hittade en lösning på 3-punkts bälten också. Det bliver rätt vinkel på som som dom sittar nu på sidan där bak. Om inte dom gillar det på besiktningen går det kanske med midje-bälte i stället, som redan är fallet för mittsätet.Nästa steget är en balk över baksätet som sen skal kläs med nån form av skyddsplast/isolering.
/Peter
2013-04-01 kl. 16:45 #17163[Originally posted by Jan U]
Detta bygget följer jag med spänning
Många bilder tack2013-04-02 kl. 17:45 #17164[Originally posted by Palle]
Klart intressant.
Palle C
#36502013-04-05 kl. 10:08 #17165[Originally posted by maigaard]
Kommer att förtsätta bygget lördag, fick hem lite material igår.
Ringde "Besikta" idag (förre detta SBP) och frågade kring besiktning. Eftersom den är lätt-lb och ram-byggd räcker det med en vanlig reg-besiktning, behövs ingen SFRO-intyg eller annat på ombyggnad av kaross. Det behövs ingen bilbälten i bak heller, men OM dom finns måste dom sitta kvar i originalfästen. Det känns ju lite tråkigt att behöva plocka bort dom två 3-punktsbälten i bak, men kan kan ju montera dom igen sen…
/Peter
2013-04-05 kl. 20:15 #17166[Originally posted by #252]
Blev lite nostalgisk nu, hade ju en 2-dörrars hardtop.
Det gick att lyfta på och av om man var 2, var man själv behövs en takbåge och redskap
Fyrdörrars är lite mer utmaning.. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.