Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › RRC 1986, "Den blå"
- Detta ämne har 40 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-18 20:23 av .
- FörfattareInlägg
- 2009-05-16 kl. 19:00 #17137
[Originally posted by maigaard]
Ja, da blev det dags för en tråd om min RRC 3.5 EFI. Den inköptes i Hässleholm våren 2003. Har aldrig hittat på ett bra namn, men "Den blå" känns bra, särskilt da min före detta 4wd, en grön LandCruiser BJ45, kallades "Den gröna" Här är ett par bilder från 2003, da bilen fortfarande är 100% original :
Den var 99% rustfri, och inredningen som ny, da före ägaren hadde använt skyddsöverdrag alltid. Troligen för att slippa hästskit på stolarne, da den har kört som hästtransport på en skånsk herrgård innan jag fick den. Övra backlucka var bytt, och bara en fönsterhiss fungerade da jag köpte den. Den hadde 12500 mil på klockan, och mycke klonke-klonk från drivlinan (visade sig senare att vära väldigt slitna chassis busningar överallt). Varvräknaren har aldrig fungerad. Med andre ord, en riktig RRC
Jag han inte göra några modificeringer alls, innan terrän-debut på SOT2003 :
Fortsättning följar….
/Peter
2009-05-16 kl. 19:09 #17138[Originally posted by rickard.j]
Härlig bil men jag gillar den bättre som den är nu Lycka till med motorbytet Håll oss uppdaterade
2009-05-16 kl. 19:46 #17139[Originally posted by maigaard]
Fortsättning…..
SOT2003 lämnada bra indikationer på va som måsta förstärks, upgraderas eller tas bort om en RRC skal överleva i skogen. Och det var från början planen att denne bil skulle bil et projekt.
Första mods var 2" Bearmach höjning, 215/85 MT däck, tankskydd, styrstagskydd, jate-rings fram och bak, poly-bushes överallt, kom-radio och Mantec snorkel. Här ett par bilder från 2004 och 2005 från Høvelte i Danmark
Så småningen borjade jag också riva allt "onödigt", såsom A/C, mattar, isolering, och i princip al el som inte behövs för att hålla bilen körande. Och motorstyrningen flyttades bort från golvet. Det känns väldigt bra att kunne spola bilen med vattenslang inuti också
Ett par "komfort mods" blev det också. Mindre ratt, och sänkning av förarstolen ca 5 cm. RRC i original är inte riktigt bra om man är längre än 190cm…Stay tuned…..
2009-05-16 kl. 20:40 #17140[Originally posted by maigaard]
fortsättning……
215/85 däck och 2" höjning fungerade utmärkt för mig några år. Bra terrän framkomlighet, och drivlinan klarar det bra. Under 2006-7 blev det til QT diff-skydd fram och bak, och kamaxel, lyftare osv byttades. Störste problemet var fortfarande vatten och Lucas strömfördelaren. Jag fik tag på en ombygd fördelare med optisk (Lumenition) tänding, och det blev bättre, men fortfarande inte riktikt bra. Desutom monterade jeg el-fläkt i stället för viskos fläkten. Och waffle boards på taket blev det til.
Under 2008 blev det 235/85 däck, och bare några veckor senare körte jag sönder bakdiffan i Hövelte. Kanske 31" är max va original drivlinen klarar av ? Det blev hemkörning utan kardan och drivaxler bak :Numera sittar det Warn 8274, och jag håller på att byta motorn till en 3.9 (från Tom Jones bilen). 3.9:an får Megajolt tänding, så jag slipper fördelaren Skal fortsätte här med 3.9:an och Megajolt senare…
Så här ser Den Blå ut ungefär idag. Bucklig och väl patinerad från 5-6 års terränkörning i Danmark och Sverige. Men jag tycker som Rickard, att jag gillar denna versionen bättre också
Idag lyftade jag ut 3.5:an, och förhopningsvis får jag lagt i 3.9:an näste helg. Och kanske automatlådan från Tom Jones bilen till vinter. RRC+3.9+automat känns rätt på något sätt. Det är bra med framtidiga projekt också…
2009-05-16 kl. 21:05 #17141[Originally posted by jonathan.j]
Ser bra ut för att vara en rrc Vill se mer
2009-05-17 kl. 16:37 #17142[Originally posted by kinle]
Härlig tråd
2009-05-17 kl. 17:28 #17143[Originally posted by jägaren]
Nice
2009-05-17 kl. 18:08 #17144[Originally posted by hstd035]
nu måste jag ju göra i ordning min ju
2009-05-17 kl. 19:11 #17145[Originally posted by Jan U]
Bra jobbat Peter!
Du kan få provköra min i Hövelte, ingen rr men 3.9+automat.
Då tror jag inte du väntar till vintern med bytet av låda.2009-05-18 kl. 20:30 #17146[Originally posted by rr75]
nice!
ska du ha toppar och insug med fuel rails och spridare? från 3,5 alltså ?
annars kanske jag kan ta öve det
2009-05-19 kl. 06:05 #17147[Originally posted by maigaard]
Tack
Jag kommer troligen att annoncere ut fuel-injection systemet (ECU, spridare, fuel-rail, air-bypass valve, luftmängdmätare osv). Kanske också insuget, vet inte riktigt än. Skicka gerna PM eller mail om du är interesserad. Toppar och block sparar jag.
/Peter
2009-05-26 kl. 12:28 #17148[Originally posted by rickard.j]
Hur går det med bilen har du startat den än
2009-05-26 kl. 19:41 #17149[Originally posted by maigaard]
Inte startat än. Men nära. Det saknas ström til startaren tex Men det är i princip bara strömmen til startaran samt insprutningen som saknas. Dom har naturlivis ändrat på färgkoderna på sladdarne til insptrutningen, samt satt en annan sorts multi-plugg från -86 till -90. Och jag måsta kopla in en 510 ohms motstand till en sladd på insprutningen nånstans också, som berättar för datorn att bilen nu är manuel, inte automat…Lite research i el-diagrammen borde fixa det. Med lite tur startar jag den på lördag.
Ny styrväxel :
Nya (och väldigt gula) Ford Racing spridare :
Nya koplingsdelar :
"Nya" motorn på plats. Bra med ett par värksteds-assistenter, da kan man själva ta foto och dricka pils
/Peter
2009-08-16 kl. 10:31 #17150[Originally posted by rickard.j]
Vad händer med bilen Peter, kan vi få en liten uppdatering gärna med bilder
2009-08-16 kl. 15:54 #17151[Originally posted by maigaard]
bra idé Rickard, jag skal uppdatera under veckan med Megajolt, nya fjädrar osv.
/Peter
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.