RoverLand och grävande journalistik!

Forum MEDLEM Om klubben i allmänhet RoverLand och grävande journalistik!

  • Detta ämne har 8 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-04-25 06:46 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15137
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mats A]

      Jag ställde mig frågan om vad som gör att kontrollbesiktning av en lätt lastbil är mellan 200 – 250 kr dyrare än för personbilar. Jag skrev till fem stora besiktningsföretag och ställde frågan. Så här skrev jag:

      "Jag heter Mats Abelson och är medlem av Svensk Land Rover Klubb, SLRK, med ungefär 1500 medlemmar. Jag är dessutom redaktör för medlemstidningen RoverLand. Många av SLRK:s medlemmar äger bilar som är registrerade som lätta lastbilar. Antingen är bilarna pickuper eller så har man låtit registreringsbesikta om före detta personbilar av skatteskäl.

      Vi planerar nu en tidningsartikel om priserna på besiktning av lätta lastbilar. Vid ett besök på hemsidorna hos fem olika besiktningsföretag ser vi att priserna för kontrollbesiktning av personbilar, förbetalt vid bokningen, ligger inom ett spann av 359 kr upp till 430 kr. Motsvarande kostnad för kontrollbesiktning av lätta lastbilar är 535 kr till 649 kr.

Om vi tittar unikt på Land Rover och Range Rover är det, som nämnts, inte ovanligt att sjusitsiga personbilar av skatteskäl registreringsbesiktas till lätta lastbilar. Rent tekniskt är det alltså identiska fordon, bortsett från detaljer som baksäten, lastförskjutningsskydd etc. Kontrollmomenten och tidsåtgången (på de flesta företag uppgiven till 20 minuter) är därmed desamma för personbilar och lätta lastbilar. Frågan vi ställer oss är vad som föranleder det högre priset för kontrollbesiktning av lätta lastbilar.

      Vilka skäl finns det på X att ta ut en högre kostnad för kontrollbesiktning för lätta lastbilar jämfört med personbilar, när det tidsmässigt och tekniskt är identiska tjänster?"

      Nu ska vi se vad de olika bolagen svarar. Jag återkommer med svaren i en artikel i något kommande nummer av RoverLand.

      #15138
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by #2256-ANDERS]

        Vilken bra ide! Hoppas att Du får svar.

        Ska bli intressant att läsa.

        #15139
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]

          Det ska bli intressant att läsa svaren. När jag på Svensk Bilprovnings tid ifrågasatte detta blev svaret ungefär "att lastbilar ska besiktas i lastbilshallen och den drar högre omkostnader och mer personal".
          Förvisso, men en fungerande hjärna kan väl styra om en före detta personbil till den lämpligare personbilsbanan så att de åttaaxlade lastbilsekipagen kan gå där de hör hemma.
          Men då kommer det ju in färre kronor… :?

          #15140
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Mezzner]

            Min gissning är att svaren blir i den riktningen. Dock kan man då notera att flera av besiktningsanläggningarna har ganska tydliga gränser för vad de kan besikta. Gränser angivna i millimeter och kilo, inte i typ av fordon! Flera anläggningar har alltså en och samma plats, och kan då klara lastbil, om den håller sig inom måtten så att den går in på samma sätt som en PB. En PB kan ju dessutom faktiskt vara rätt stor.

            #15141
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by martinator]

              Har besiktigat i lastbilshall utan att det påverkade priset. Betalade för personbilsbesiktning.

              #15142
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by kinle]

                Där jag brukar besiktiga tar dom inte in tunga lastbilar men mig tar dom alltid i prsonbilshallen och minns jag inte helt fel så betalade jag 430 eller 460kr

                #15143
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Mats A]

                  Jag har fått in svar från flera aktörer. Svaren hittills är samstämmiga så att jag börjar få en bild av hur man resonerar. Jag återkommer i vårnumret är det tänkt.

                  Jag kommer bara att forska i personbil klass 1 (< 3500kg) kontra lätt lastbil, Jag har läst om t ex Hummer H1 som ska ha en totalvikt på minst 3600kg. Den kräver C1-kort om man inte har körtkort från före 1996.

                  En extrem åt andra hållet är den Saab 95 pickup som jag ägde en tid. Den gick mycket i vedkörning. Lastvikten var 500 kg eller så men totalvikten fortfarande 1300 kg. Den kostade i alla fall 460 kr att besikta…

                  Bild

                  #15144
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Pelle]

                    Utmärkt Mats.
                    Kostnaden för en annan hall (typ bussar och extra personal) kan inte stämma.
                    Jag besiktigar Doriz, RRS, i "busshallen" pga vikt, utan extra kostnad.
                    Lyften i den vanliga hallen tar inte min vikt.

                    //p

                    #15145
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Mezzner]

                      Nja, man får ju komma ihåg att det är kalkyler, de debiterar ju vare sig internt eller externt så fort man kör genom porten. Så, de kanske har en princip, som är lastbil kontra personbil, sen finns det undantag – men de går ändå på huvudregeln. På alla nya stationer så har det ju blivit så att de oftare anger en envelop för vad de klarar att ta in, och då är det de fysiska måtten oavsett registrering som gäller. Fast prissättningen följer nån slags etablerad Bilprovningsmall fortfarande då kanske.

                      Jag kan förstå att det blir så, men visst finns det ju anledning att ifrågasätta. Jag har en känsla av att man tidigare också resonerat som så, att om man nu har lastbilsreggat, så är det antingen för att komma undan skatt, eller så är det för att det är ett kommersiellt fordon, och i båda fallen tyckte nån kanske att det var en god anledning att inte vara så blyg vid debiteringen.

                      Att bilprovningen tidigare inte gick med vinst har jag svårt att förstå; de hade avsatt 20 minuter per bil, men jag konstaterade när jag besiktade många bilar, att det typiska besiktningstiden var ganska exakt 10 min, och då kunde det även inkludera nån anmärkning osv. Tyvärr var det nog vanligt att man inte bara gick och ropade in nästa bil ur kön när man var klar, kunde jag också konstatera – man tog i princip en kort rast efter varje besiktad bil (eller åtminstone var det en del som gjorde det). Med 4 bilar per timme, och i princip 100% beläggning (det var ju alltid kö, och man kom i princip aldrig in på utsatt tid), så borde det gått ihop bra om man ser till vad man hade för investeringar i lokalen och hur många som processade bilar på en större station. De mindre stationerna hade säkert en aningen högre lokal- och inventariekostnad, men inget märkvärdigt. En legoverkstad med på riktigt dyra investeringar plockar ut 700 + moms idag, på löpande jobb. De har inte samma beläggning – men de går ändå runt. Besiktningen av personbil gick ju förr på dryga trehundringen, dvs under en arbetstimme plockade man in 1200 (ink moms) spänn om man inte tog onödiga raster, och om man tar hänsyn till att nån bil ibland ändå tar 20 minuter pga olika omständigheter. Idag är det ju svårt att besikta under 400 kr. Dvs jämför då 1600 minus moms = 1280 istället för 700, men lägre kostnader och bättre beläggning, än en legoverkstad. En legoverkstad har säkert större overhead i form av icke debiterbara tjänstemän dessutom. Bilprovning borde ha varit en lysande affär, men kanske lite sämre nu möjligen pga av större etablering. Nu har ju SBP höjt taxan rejält dessutom.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.