Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Range Rover L322 Vogue V8
- Detta ämne har 42 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-07 19:15 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-11-16 kl. 23:05 #174982014-11-30 kl. 15:52 #17499
[Originally posted by Starberg]
Nu är olja och filter bytt i lådan och fördelningslådan, allt såg bra ut och inte en massa metallspån på magneterna och den växlar väldigt mjukt och fint, får hålla tummarna att lådan håller många mil till!
Höger bromsljus la av häromdagen och det visade sig vara en led-platta innehållandes 19st led som sitter på ett kretskort som fungerar som bromsljus. Av alla dioder va det bara 3st som fungerade och eftersom vänster baklyse hade en spricka i plasten bestämde jag mig för att köpa nya bakljus och samtidigt passa på att uppgradera till dom röda och vita glasen som kom -05 istället!
Kylaren fortsätter att läcka lite och behöver fylla på med jämna mellanrum dock bara nån deciliter eller två.
Upptäckte för ett tag sen att drivremmen var väldigt sprucken undertill i skårorna så får hoppas den håller över vintern så tänkte jag passa på att byta den, spännrullen och vattenpumpen samtidigt som jag byter kylare i vår.2014-12-07 kl. 17:19 #175002014-12-26 kl. 16:39 #17501[Originally posted by Starberg]
För nån vecka sedan upptäckte jag när jag var ute och körde att det luktade bränd olja. Stannade och kollade under huven, det rök från ventilkåpspackningarna på bägge sidorna.
Det visade sig så klart vara vevhusventilationen som börjat strula som är ett välkänt problem på dessa motorerna.
Den vanligaste felorsaken verkar vara att det blir kondens i slangarna som sedan fryser när det är kallt ute och som sedan gör att det blir övertryck i motorn med oljesprut som följd.
Den näst vanligaste felorsaken är den jag råkade ut för och det är att de två slangarna som går från oljeseparatorn till vevhuset och PCV-ventilen hade vittrat sönder och kläbbat ihop sig, det verkar nästan som dom inte tål olja.Har beställt nya slangar och kommer nog även att byta själva pcv-ventilen (Artikelnr: LKR000040) den kostar runt 800kr från england.
Oljeseparatorn tänker jag inte köpa ny utan bara tvätta ur den gamla ordentligt.
Får hoppas att ventilkåpspackningarna slutar läcka efter jag bytt alla slangar och gjort rent systemet annars får man väl byta dom med.Precis värdelösa slangar som jag rekommenderar att kollar det första man gör om man köpt en L322 med M62 motorn.
2015-01-03 kl. 11:53 #17502[Originally posted by Starberg]
Nu har dom nya slangarna kommit och nu fungerar vevhusventilationen som den ska igen, har nu även ett bra vacum när jag lyfter lite på oljepåfyllningslocket. Kommer planera in en helrenovering av systemet till våren när vädret blivit lite behagligare.
En tråkig sidoeffekt av oljeläckage är att motorn blir rätt nersölad av olja men det är bara att ta ett gäng trasor och avfettning och sätta igång…Kul att bilen hade den eluppvärmda filten, kostade visst 5000kr i england såg jag.
En tråkig oljefilm täcker blocket
Igår innan jag skulle använda bilen så körde jag bensinvärmaren. Klev in i bilen efter 15min ungefär men upplevde inte att luften var varken särskilt varm eller blåste med någon vidare hastighet från ventilationen. Alla reglagen var ställda på max värme etc. Någon som har någon ide vad det kan vara som gör att det bara kommer ljummen luft?
Ett annan fel jag upptäckt är att vädret här nere verkar inte ha fattat att det är Januari och att det ska vara snö och kallt och inte 8 plusgrader regn och snålblåst… Känns nästan som det är bara för att man köpt en rr och vill ut i snön och leka, en väldigt dyr antisnö-försäkring helt enkelt!
ps. Dagens ris går till skatten på bilen som tack vare den nya regeringen blev över 500kr dyrare
2015-01-05 kl. 21:33 #17503[Originally posted by Starberg]
Idag när jag skulle använda bilen så betedde sig klimatanläggningen konstigt. Den löd inte kommandon, blinkade, satte på och stängde av fläkten osv… Typiskt beteende om final stage resistorn varit sönder men den är ju nyligen bytt så den vägrar jag tro på att det är. Hur som helst rätt va det va några minuter senare fungerade allt precis som det skulle igen, får se om det återkommer!
Har i alla fall lagat bakre fläkten till baksätet idag iaf så nu öser det ut varmluft till de bakre passagerarna!Lite randombilder från helgen
En vanlig syn..
Natti
2015-01-06 kl. 22:01 #17504[Originally posted by Jan U]
Väldigt snygg bil, skapar ha begär.Kanske det blir nästa modell att prova.
2015-01-21 kl. 22:31 #17505[Originally posted by Starberg]
Kom lite snö här igår så fick chansen att testa både bil och nya däcken och är grymt nöjd med fästet och hur hela bilen beter på snöunderlag!
Sen jag bytte slangarna till vevhusventilationen har det mesta fungerat bra. Ventilkåpspackningarna verkar inte läcka nån olja sedan bytet däremot läcker kylaren lite då och då, får bli ett byte till våren. Har även bytt ut positionsljusen till LED.
2015-01-25 kl. 20:06 #175062015-01-25 kl. 20:25 #17507[Originally posted by Palle]
Ser trevligt ut
#3650 Palle
2015-02-08 kl. 17:15 #17508[Originally posted by Starberg]
Igår tog jag en titt på teleskåpjusteringen till rattinställningen som inte fungerar. Motorn funkade kunde man höra men inget hände. Efter att ha tagit bort lite paneler så kunde jag snabbt konstatera att plastfästet som håller motorn på plats på rattstången gått av på 2 ställen vilket gjort att motorn låg längst ner nere vid pedalerna och snurrade.
Höll motorn på plats för hand och justerade sedan ratten till det läget som jag var nöjd med. Kopplade därefter bort motorn helt och stängde av funktionen med diagnosverktyget så jag inte får några felmeddelanden.Ett annat problem som börjat uppstå är att min ventilation spökar ibland när bilen stått över natten. Har bytt Final stage resistorn och har inga problem med batteriet. Får heller inga felkoder med RSW allcoms.
2015-02-11 kl. 18:56 #17509[Originally posted by Jaaacob]
Trevligt att se lite fina bilder!
Hm, jag har fortfarande lite problem med min HEVAC, tror min fläkt börjar ge upp då jag vridit vredet till 3 pluppar så är det "max" effekt oavsett om man fortsätter eller inte.
I ditt fall känns det lite som att det är glapp i panelen eller kablage? men det är en vild gissning som du nog själv vart inne på.
2015-02-11 kl. 19:18 #17510[Originally posted by Starberg]
Tackar!
Tror inte det är glapp i och med den bara beter sig så här 5-10 min sen är allt som vanligt. Upplever också att den oftast krånglar när den stått låst över natten men om jag använder den flera gånger under en dag så brukar den bara vara så här första gången jag startar.
Om du har problem med din fläkt Jacob så finns här en guide hur man byter den, inget man längtar efter direkt.. :/
2015-02-11 kl. 20:22 #17511[Originally posted by Jaaacob]
Vad jag läst så ska det på något sätt gå att nolla HEVAC:en, kanske är så enkelt.
Jag ramlade just på den, har köpt en ny lödkolv på kjell för 50kr så jag tänkte det, med god ventilation, går att skära ut plasten lite snyggt där fläkten skall ut.
2015-02-11 kl. 20:37 #17512[Originally posted by Starberg]
Ja det hade ju varit smidigt om man kunde prova det först, tror det är EL/dator-relaterat i mitt fall. Jag hade med den tanken angående få ut fläkten, blir inte vackert om man ska klippa i plasten. En ny fläkt kostar runt 1000-lappen så inte så blodigt. Hör gärna av dig hur du löser det
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.