Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Range Rover L322 Vogue V8
- Detta ämne har 42 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-07 19:15 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-09-25 kl. 15:13 #17483
[Originally posted by Starberg]
Nu fick jag äntligen lite tid över till att slänga ihop en tråd med lite bilder ifrån mitt senaste inköp!
En Svart Range Rover L322 Vogue V8 -03 med modellår -04Lite saker som jag tycker är positivt med just mitt exemplar är:
*Svensk såld
*Lågt milantal (10 000)
*Fullstämplad servicebok hos aukt. verkstad
*Förvarad i parkeringsgarage
*Få ägare
*Bensinvärmare
*El-värmepaket för förhindrande att vevhusventilationen fryser
*Java Black metallic med beige klädsel
*Dragkroken har aldrig använtsBilen inhandlades i Sollentuna och kördes senare 60 mil hem till Karlskrona.
Det mesta verka fungera bra, olja i motor byttes för 400 mil sedan.
Det som inte fungerar för tillfället är teleskoplänkaget till rattinställningen, strålkastartorkarna, AC:n kyler bra men det kommer ett pysande ljud från klimatanläggningen med 20-30 sek intervaller vilket verkar tyda på att lite gas har läckt ur systemet.Har varit i kontakt med en lokal firma här i KNA om att byta olja och filter i automatlådan vilket kommer göra så fort som möjligt.
Provkörning och inspektion i Sollentuna
2014-09-25 kl. 19:36 #17484[Originally posted by BJG]
Jävla snygg bil Snygg kombo med svart lack och beige Inredning.
Får man fråga vad förbrukningen ligger på ca?2014-09-25 kl. 20:10 #17485[Originally posted by Edfors]
Härligt med två Range Rovers! Har hänt en del på de 16 år som skiljer de båda åt
2014-09-25 kl. 20:47 #17486[Originally posted by Starberg]
Ja jag gillar verkligen denna färg-combon med!
När jag körde hem från sollentuna låg förbrukningen på ganska exakt 1 liter/milen, här hemma med mycket småkörning och blandad körning så ligger den på stadiga 1.25/10km enligt färddatorn. Vet inte hur mycket man kan lite på dom siffrorna för det är ju rätt lågt enligt mitt tycke. Land rover själva säger ju 1.6/10km.Tycker det är häftigt hur Land rover lyckats bevara den här oförklarliga känslan man får när man sätter sig i en Range rover, trots att det skiljer 16 år mellan mina bilar!
2014-09-26 kl. 17:25 #17487[Originally posted by BJG]
Om det stämmer är det ju (nästan) en miljöbil!
BMW-åttan i de där låter väl rätt skönt?2014-09-27 kl. 11:06 #17488[Originally posted by Starberg]
Nu efter lite mer småkörningar och ett par 3 mils turer så ligger den på 1.28, bara att hoppas att det stämmer!
Ja ljudet från motorn är väldigt behagligt för öronen, kör man lugnt så hör man motorn knappt och på tomgång hör man den inte alls. Trycker man däremot kickdown så river den till ordentligt och det är ett riktigt gott ljud!2014-09-28 kl. 20:42 #17489[Originally posted by Starberg]
Går i tankarna om man skulle göra en underedsbehandling nu innan vintern samt en lackkonservering för att klara av höst och vintervädret bättre. Någon som har något att säga om dom 2 sakerna?
2014-10-09 kl. 18:50 #17490[Originally posted by Starberg]
Ytterligare några veckor har gått sedan bilköpet och jag har redan hunnit med lite småpyssel på bilen.
Fick genom djungeltrumman tag på ett gäng discovery 3 fälgar som ska fungera som vinterfälgar till mina Hakkapeliitta. På fälgarna satt det cooper discoverer stt 275/65R18 däck som för övrig är till salu (se köp och sälj).
Testade att sätta på ett däck idag för att se skillanden mot mina Michelin 255/65R19 som sitter på nu och visst är det skillnad, riktiga bjässar dessa däcken!Fick även hem lite paket från ebay idag med bland annat nya navkapslar, vita sidoblinkers samt svarta dörrhandtag.
Funderade först på att byta handtagen till svarta men som jag har förstått det så är det ett ganska komplicerat ingrepp jämfört med det här, visst vissa kan tycka det är en billig lösning på en så fin bil men faktum är att det blir riktigt bra och går inte att se att det bara är överdrag så länge man inte kollar bakom handtagen.Även haft väck alla hjulen och gjort en välbehövlig tvätt i hjulhus och upphängning, rätt bra skick ändå tycker jag!
När jag hade väck hjulet höger fram så såg jag att den rostfria slangklämman till drivaxeldamasken hade lossnat, fick sätta en vanlig slangklämma som nödlösning innan jag ordnat en ny, hoppas bara inte det läckt ur fett eller in vatten i hjulhubbenEfter lite mer körning med mest korta sträckor så har förbrukningen nu glidit upp till 1.4 l/mil ungefär, tur det är V8 så man får tillbaka lite njutning åtminstonde
Va det gäller fel så är det mest lite felmeddelanden än så länge, första dagen fick jag upp "Check Coolant level", kollade kylarvätskenivån och det var lite lite så efter en påfyllning så har det inte kommit upp mer.
"Check side light" visar sig ibland men är visst ett glapp i höger sidostrålkastare.
"HDC inactive" kom upp idag första gången jag startade bilen på 3 dagar, felmeddelandet försvinner av sig själv så fort man startar bilen och tydligen ska det vara en indikation på ett dåligt batteri. Får se hur det utvecklar sig…
En sak som jag misstänker kan vara anledning till låg spänning i batteriet är att fläkten som sitter i elektronikboxen under huven – ECU-fläkten ibland går igång utan anledning och ibland kan gå i nån timme innan den slutar.Fick syn på en kompis här om dagen när jag var ute och körde, riktigt fin!
2014-10-19 kl. 18:53 #17491[Originally posted by Starberg]
Sådär ja! Nu börjar bränsleförbrukningen ordna till sig med sina 1,5 – 1,6 L/100km
Mest lite småpyssel som gjorts denna helgen:Orginal bagagerumsmatta och lastnät har inhandlats
Bytt ut knappen till nedre bakluckan mot den nyare versionen, den gamla har ju ingen försänkning så när man lutar sig med benet mot bakluckan när den är nerfälld så trycker man på knappen hela tiden och så går det ju inte att ha det!
Köpte ett par led-lampor till regbelysningen med inbyggda motstånd så var bara att trycka dit, kan man inte miljökompensera med förbrukningen så får man göra så gott man kan
Har mina misstankar om att batteriet håller på att ge sig, efter att ha stått ett par dagar så står det HDC inactive när man vrider på tändningen men försvinner så fort man startat bilen och det kan tydligen vara ett täcken på dåligt batteri. Det är ju trots allt orginal och lite över 10 år…
När det är dags att byta batteriet så funderar jag på att stoppa i det här, ett UPS batteri av gel-typ som är extremt kompakt inuti som väger hela 50kg och är på 140 AH/h!Har även fixat en garageplats åt bilen nu 5min från lägenheten, notera Mercan brevid som ser ut mer som en leksaksbil
2014-10-19 kl. 19:48 #17492[Originally posted by Edfors]
Så stiligt det blev!
Gillar utseendet med original 19" fälgar
2014-10-26 kl. 18:59 #17493[Originally posted by Starberg]
Helgen har varit lugn, har köpt nya reg-skyltar som monterats.
Nästa vecka ska jag försöka få oljan i automatlådan bytt samt lägga på vinterdäcken på dom nya fälgarna!
Någon som vet om man MÅSTE använda dom nyare rundade hjulmuttrarna till disco3/rrs fälgarna eller om det funkar att använda l322:ans orginala "raka" hjulmuttrar?Har även sneglat lite på ett diagnosverktyg till bilen, RSW Solution verkar prisvärt. Nackdelen är ju att man måste ha en laptop med sig hela tiden. Någon som har tips på något bättre?
2014-10-30 kl. 21:57 #174942014-11-08 kl. 00:27 #17495[Originally posted by Starberg]
DingDingDing!!!!!
Igår när jag skulle starta bilen så klickade bara startmotorn och jag fick felmeddelandet Air suspention inactive
Det jag tror hänt är att Final stage resistorn som lirar ihop med ventilationen har gett upp och i sin tur tömt batteriet då bilen stått stilla i 3 dagar. Detta är tydligen ett vanligt fel på tidiga modeller så jag beställde en ny resistor redan för 2 veckor sedan att byta i förebyggande syfte.
Tänkte göra ett försök imon att starta bilen med startkablar och sen köra ut den till mina föräldrar så jag kan byta resistorn, ska tydligen vara kanska meckigt, aja håller tummarna att det är den som är felet!Bild på den gamla modellen av resistorn (FSR som den kallas) och den nya uppdaterade varianten.
2014-11-08 kl. 22:17 #17496[Originally posted by Starberg]
Idag gjordes en tur ut med tjejens ickebil till feltema och där inhandlades ett par startkablar, lite säkringar och annat lullull. Efter det så körde tjejen och jag in till garaget där min bil stod och skulle göra ett försök att starta den.
Först testade jag att låsa upp bilden med fjärrlåset men det var lönlöst, inte ett liv. Mätte med multimetern spänningen på batteriet som var 0.0000000V alltså helt tömt på 4 dagar. Efter det så kopplade jag på startkablarna och lät ickebilen stå och ladda mitt batteri ett tag. Efter 5 min så gjordes ett försök och bilen startade, var dock tvungen att hålla 1500rpm för att generatorn skulle ladda och bilen inte skulle dö.
Givetvis så lös både det ena och det andra och bland annat Air susp. inactive lös på displayen, abs, hdc, tc och lite smått och gått. Men efter en kalibrering av luftfjädringen genom att ge fullt rattutslag höger sedan vänster så slocknade alla lampor och allt var som vanligt (phuh)Färden hemåt till föräldrarna gick bra och allt kändes som vanligt. Imon tänkte jag ge mig på att byta resistorn och hoppas att det är den som är felet.
En annan oroväckande sak som jag noterade när bilen gick på tomgång var att den lät väldigt knackigt och lät nästan som en diesel…. Tydligen så kan ju VANOS på dessa motorerna börja låta illa men ska tydligen bara vara ett skönhetsfel, får hoppas det "bara" är det i så fall så det inte är något med kamkedjan eller liknande
2014-11-09 kl. 19:48 #17497[Originally posted by Starberg]
Idag bytte jag FS-resistorn. Sparade säkert 2h på att inte plocka väck säkringsfack och handskfack genom att istället bara ta bort sidopanelen och den innersta kåpan som sitter under handskfacket, därefter så flyttade jag fotutblåset genom att bända den nedåt och bakåt vilket gjorde att resistorn blev synlig och lätt att komma åt. Allt som allt tog det 30min!
Till min stora glädje så funkade ventilationen som den skulle efter bytet så nu återstår det bara att se om det var den som var anledningen till att batteriet tömdes, time will tell!Lagom till jag blev klar med det ena felet kom det andra…. När jag satte i nyckeln och vred på tändningen för att kolla fläktfunktionen så lös felmeddelandet "Check coolant level" på displayen. Gick ut och kollade i expansionkärlet och där var nästan tomt på kylarevätska. Böjde mig ner under bilen och fann till min fasa att hela täckskyddet under motorn var helt blött av röd kylarevätska
Skruvade väck skyddet och kröp in under. Det var väldigt blött i nedre delen på kylaren så verkar som det är där det läcker ifrån, typiskt! Någon som vet hur pass svårt ett kylarbyte är på en L322? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.