Råd på vinterdäck till RRS

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Råd på vinterdäck till RRS

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-21 11:28 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #90936
    Ethan Emmanuel
    Deltagare

      Hej,

      Nu är det dags att köpa nya vinterdäck till RRS och jag är fortfarande lite ’rädd’ om friktionsdäck… Har alltid haft dubbdäck även på stabila 4-hjulsdrift såsom Pajero, Touareg och Cherokee. Jag bor nämligen lantligt och har hus på höjden samt kör mycket E4 pga jobb. Alltid spännande att köra upp och ner på is och snö men har aldrig haft några bekymmer pga dubbdäck (bild bifogat). Nu funderar jag på friktionsdäck i storleken 275/40/20 alt. 275/45/20.

      En annan fråga: Kommer 1+ i profilstorlek skada drivlinan på något sätt? Fabrikspecs säger 275/40/20 och jag funderar på 275/45/20 för extra komfort – men inte om det kommer att skada diffar eller något annat.

      Finns några som kör friktionsdäck på RRS och kör off-road/lantligt med mycket snö och is? Tips och råd på bra däck uppskattas.

      Tack och cheers!
      Ethan

      #90946
      Michael Hands
      Deltagare

        Hi Ethan,

        Can I ask why you want to switch away from studded? I live up in the North and we get loads of snow and ice. I hit some black ice last year and would have been in a ditch if it was not for my studs, there was no traction at all. This said I am driving M/S Cooper tires i the summer and I met a Jeep driver in the winter who used them all year round. Great in packed snow, but he admitted not fun on ice.

        Sorry didn’t answer your question but for me unless you live in a city, it will always be studs and even chains, see photo : )

        All the Best Michael

        • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
        #90965
        Karl Edfors
        Deltagare

          Inga problem att gå upp en dimension i profilen. Det har jag oftast gjort på mina LR.

          Angående dubbdäck så behövs det för våra tunga bilar när det blir rejält isigt. Jag har till flera bilar tre uppsättningar däck, MT/AT (sommar) och sen dubbade och dubbfria däck för att kunna välja det som passar för dagen. På senare år har jag laddat upp ordentligt med tre LR alla med olika däck så man kan välja rätt varje dag. 🙂

          #90973
          Ethan Emmanuel
          Deltagare

            Hi Michael,

            First of all… your Defender looks gorgeous!!! =D And surely looks ’at home’ in deep snow.

            The only reason I was considering studless tyres is due to almost 150km daily highway-driving for work, the sound and wear this causes on studded tyres. I work in the city but live outside in the country side which you can see in the image attached – uphill climb on an icy/snowy path every winter. The very reason I have always had studded tyres. Pretty sure now that I will continue with studded on RRS too.

            Thanks for your input and I wish you a good day!

            Cheers,
            Ethan

            #90974
            Ethan Emmanuel
            Deltagare

              Hej Patrik 🙂

              Tack för rådet! Det blir dubbdäck och extra uppsättning friktionsdäck precis som Du nämnde =) Jag kommer att köra RRS endast som vinterbil så kanske sommardäck behövs inte… men never say never.

              Ha en fin dag! =)

              Cheers,
              Ethan

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.