Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 › Problem bromsluftning 300tdi utan ABS -98
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-06-20 20:32 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-05-20 kl. 18:02 #84568
Hej
Har tömt systemet på bromsvätska (besiktningen klagade), gjort ren behållaren, hällt i ny vätska och luftat. Först huvudcylindern, inga problem. Sedan frambromsarna. Det går att trampa pedalen ända ner till golvet vid luftningen och allt känns OK. Stum pedal när nipplarna dragits åt…så långt allt väl.
Så fort jag ger mig på luftning av bakbromsarna blir det tvärstopp i pedalen ungefär halvvägs till golvet (stumt mekaniskt stopp känns det som). Har aldrig känt något sådant, varken på Defendern eller någon annan bil. Lossade huvudcylindern från servot och då kan man trampa ner till golvet. ”Stoppet” sitter alltså i huvudcylindern. Testar jag nu att lufta fram igen kommer jag ner 75% av pedalslaget, sedan samma stopp. Vad har hänt? Bromsarna tar bra men det känns inte trevligt att inte förstå vad som har hänt. Tycker inte det borde vara så här.
Någon som har en förklaring?2021-06-17 kl. 17:24 #85977Det fenomen du beskriver ger inte tillfredställande tillförlitlighet av dina bromsar bak, så det bör du åtgärda.
Ta bort luftnipplarna helt på oken bak (en i taget) och testa igen, är det inte stopp då, så var det skräp (partiklar) i bromsvätskan som inte kunde passera luftnippeln, är det fortfarande stopp är det nog bromsslangen över bakaxeln som är skadad invändigt.2021-06-20 kl. 15:07 #86114Ofta blir där en vändkant i huvudcylindern, man trampar ju ner ungefär lika mycket vid full broms (rödljus etc) alltid. När man sen luftar så kommer man förbi den kanten och det förstör ofta packning i huvudcylindern. 99% så blir det genomläckage och mjuk pedal, men om packningen är hård kan den knäckas av och ligga i vägen i cylindern, endast hänt mig en gång på en gammal traktor men det blev liknande fenomen som du beskriver.
Tips till nästa gång, lossa en nippel på bakbromsarna och pumpa ut olja tills det är lågt i behållaren, fyll på ny bromsvätska och fortsätt till det kommer rent. fortsätt med nästa hjul. Tar lite tid men blir aldrig problem 🙂 Eller så har man en sug så kommer det igenom lite fortare.
2021-06-20 kl. 20:32 #86126I had a hell of a problem with my TD5 after changing the callipers. In the end I had to power bleed it, have you tried that? https://www.youtube.com/watch?v=D5zvN8YSk9o I find this guy very useful.
Also as Peter said the master cylinder can get a ridge in it and when you change the take up the seals hit the ridge. This recently happened with my clutch master cylinder after fitting a new clutch, see photos attached. I could not understand what the issue was as the seals seemed fine so I cut the master in half and you can clearly see the problem.
My advice would be first power bleed, if that does not fix it change the master cylinder, better safe than sorry…
All the Best Michael
- Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.