Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Premiär
- Detta ämne har 42 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2023-05-21 16:40 av .
- FörfattareInlägg
- 2019-08-31 kl. 21:26 #49980
Fin bild! ………Från en epok när svensk och brittisk kvalitet stod på topp. Eller….?
mvh. Ray.S. nr- 86.
2019-09-23 kl. 19:03 #51260Blev ett 10-tal mil i söndags morse. Nollgradigt & myggfritt. Jacka med hög krage och toppluva funkade bra. Hade justerat bort glappet i styrsnäckan, så nu slipper man ”passa ratten”. Förmodligen nägra veckor kvar, sedan åker nog pick-up hytten på.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2019-09-29 kl. 19:11 #51665I onsdags var jag på en bil & mc träff som hölls på en gård 3-4 mil hemifrån. Den öppna SIII:an rönte oväntad uppmärksamhet bland alla fina jänkare.
Trevlig tillställning med b.l.a. ett bra bluesband, kaffe, korv, och allmänt trevligt folk.mvh. Ray.S.
2020-03-28 kl. 17:39 #61636Årets första turer med den öppna S III:an avklarade. Solsken, c:a 5-6 plusgrader, samt rejäl klädsel inkl. toppluva gjorde åkningen njutbar.
mvh. Ray.S. nr. 86. GAA -153.
2020-05-02 kl. 20:49 #63500Igår byttes bakre 1/4 chassi på seriebilen. Återstår : att hitta en bakläm. (Någon som har en till salu? Hör av dig i så fall) samt lite småmek såsom byte av motorkuddar.
mvh. Ray.S. nr. 86. GAA 153
2020-07-17 kl. 19:40 #68868Tog en c;a 5- mila tur nyss i strålande kvällssol, med den öppna 88;an. Kan inte bli bättre än så här.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2021-04-17 kl. 16:44 #82873Plockade in den sista veden för året, så nu är vedförrådet maxat och räcker c:a 5 år framåt. Därefter lyfte jag av Hard topen,(det var ju finväder)
Tog årets första tur utan Hard top och övre dörrhalvor. Och …..Det är helt oslagbart! Inte ens halva ljudnivån och full runtom sikt. Man hör t.o.m. fågelkvittret Yeah!
Får hoppas på en fin sommar så man kan åka mycket ”British open” som bilen ofta kallas.mvh. Ray.S. nr. 86. GAA 153
2021-06-06 kl. 21:28 #85422Ibland nördar man ner sig lite för mycket……. Jag har under några års tid kört med 7 tums fälgar breddade utåt så att däcken (grova 235-85-16 ) stuckit ut lite utanför karrossen. Detta i kombination med paraboliska fjädrar (2 tum högre) har bidragit till vad man kan kalla, en viss” fränfaktor” på åkdonet.
Besiktningen har släppt igenom bilen med viss tvekan p.g.a. spårvidden. Eftersom jag tröttnat lite på att ständigt passa ratten i kombination med trög styrning, provade jag idag att åter montera originalhjulen. Jösses vilken skillnad det blev! 88:an blev åter den lilla kvickmanövrerade iller som den en gång varit. Mycket lättare styrning, samt att man vid landsvägsåkning slipper att passa ratten. Man kan slappna av helt enkelt, åtminstone delvis.
Jag hade helt enkelt glömt bort hur fint bilen beter sig med originalhjulen, så nu får dom sitta på framöver.
”Looks arent everything”, men som sagt …. Ibland nördar man ner sig lite för mycket.mvh. Ray.S. nr. 86.
2021-06-11 kl. 17:14 #85669Sådär, ja. Idag blev GAA -153 nybesiktigad utan anmärkning, och därmed besiktningsbefriad framöver.
Firade med kaffe och rulltårta.mvh. Ray.S. nr. 86.
2021-10-19 kl. 21:04 #92477Senast min 88:a var ren arbetsbil var 1988. då användes den dagligen som firmabil, året runt.
P.g.a. haveri på nuvarande firmabil, fick seriebilen rycka in som tillfällig trädfällarbil. In med klätterutrustning, 4 sågar, fällriktare, soppa, olja, kilar, rep, m.m. och ut på jobb! Hardtopen satt redan på plats, så det fick regna bäst f-n det ville. 88:an gjorde succe` hos kunderna som samlades runt bilen och ställde frågor om den. Bilen sticker verkligen ut bland alla japs picuper och ”stresslådor” d.v.s. hantverkarskåp. Så den får nog tjänstgöra under resten av den här veckan. Dessutom är det riktigt kul att köra seriebil i arbetet.mvh. Ray.S. nr. 86. GAA 153
2021-10-20 kl. 08:41 #92499Vilken trevlig tråd ”Premiär” !!!
Tack alla som delar med sig !
2021-11-04 kl. 17:28 #93220Njaa….. Jag har inte hittat någon vettig ersättare till firmabilen, så S III :an rullar fortfarande som ansiktet utåt i trädfällarfirman.
Vid första tecken på vägsalt tvättas den och ställs in.2021-11-05 kl. 08:12 #93250Very cool Max, you can not beat just driving around. I am very much looking forward the the spring as I have finally fixed my other English transport and will have it registered is Sweden. This one is 2 wheels, suits my Defender : )
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
2021-11-05 kl. 17:33 #93270A Triumph 650 from aprox -68-69. Is it a Trophy (TR6, single carb) or a Bonneville (twin carbs)? Its difficult to see because of the angle of the picture.
In the mid 70-s i had a Triumph Daytona 500. from 1968. A very nice bike.mvh. Ray.S. nr. 86.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
2021-11-28 kl. 18:35 #94398Nu har ordinarie firmabil reparerats, så 88:an kommer att tvättas och ställas in i garaget för lite småpyssel under vintern. Nytt avgassystem ska byggas, H4 lysen från Defender ska på, plus lite annat smått & gott. Bilen skulle ju få jobba 1-2 veckor var det tänkt, men det blev drygt 1 månad i stället, och den har gjort ett utmärkt jobb. Den har även funkat som jaktbil på helgerna och b.l.a. dragit fällt vildsvin över 700m. sankmark. Funkade mycket tack vare 235 85 16 M/T däck på 8 tums fälgar & lågt lufttryck. Ingen i jaktlaget trodde att det skulle gå, men seriebilen fixade det.
mvh. Ray.S. nr, 86.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.