Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie IIA (1961-1970) › Positiv jord till negativ jord.
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-25 08:15 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-08-09 kl. 15:44 #9659
[Originally posted by ciffe]
Vad behöver göras för att byta från positiv jord till negativ jord?
2014-08-09 kl. 15:45 #9660[Originally posted by hasse-m]
byt bil
2014-08-09 kl. 16:24 #9661[Originally posted by ciffe]
Vet att du vill ha den Hasse.
2014-08-11 kl. 05:53 #9662[Originally posted by JimP 126]
Hej Christian
Du här inte skrivet vilken typen av motor.
(föresätta bensin med likströms generator, ingen lulul)
men om du flyta över eller byte batteri sko och kabel, och vänd låg spänning koppling till tandspola (CB till + och SW till förfördela dosa) det ska fungera ibland kan likströms generator behöva ”field pol flash” men ofta inte.
Field pol flash = tar en tunn tråd från +terminal på batteri och ögonblick kortsluta till F terminal på likströms generator,JimP 126
2014-08-24 kl. 10:01 #9663[Originally posted by erikivan72]
Det är inte så krångligt att byta till negativ jord.
Kolla bara så att du får med dig alla instrument i instrumentklustret. Det syns direkt om du inte fick det, för mätarna slår i botten åt fel håll när du vrider på tändningen.
Är alla kablage original borde det inte hända, men bilarna är gamla och det är ofta någon klåfingrig nisse som skruvat bort instrumentpanelen och suttit in lite egna kablar. Det är i så fall dessa som spökar.
Finns i så fall 2 sätt att fixa detta:
1: vänd kabeln som felar bakom instrumentet.
2: skaffa en original kabelhärva och bytt rubbet.
3: gör ett eget elsystem.
Ok, det var 3 sätt. Jag har suttit fast på nummer 3 i över 1 års tid, på grund av att jag inte hunnit för jobbets skull.
Jag håller på att bygga ett helt nytt elsystem med en riktig säkringsbox i batterilådan under förarsätet samt att jag sätter reläer på allt. Min tanke har varit att bilen och instrumenten är 50 år gamla i år. Och all ström går rakt genom 50 år gamla instrument. Som inte lär vara lätta att hitta nya om något går fel i dem.
Samtidigt har jag passat på att sätta ett 130 amph batteri i en utbyggd batterilåda under huven, och plockar bort batteriet under förarsätet.
Jag började göra det eftersom hela elsystemet såg ut som skrotnisses jag vet inte vad med lösa tåtar och kablar hängande precis överallt.
I höst hoppas jag få klart elsystemet.2014-08-25 kl. 08:15 #9664[Originally posted by JimP 126]
Original mätare för vatten temp och bränsle tank fungera på ström inte polarity av spänning men om du här en extra ländnings mätare ”ampmätare ” det vill visa fel sätt, men fungera, det är bara växla kabel på baksida
JimP 126
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.