Forum › ALLMÄNT › Köp & Sälj › Säljes LR, RR och SLRK-relaterat › P38 (slaktad)
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2020-06-15 22:36 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-02-17 kl. 22:22 #59485
Hej, jag har en importerad men aldrig inreggad P38 i bedrövligt skick som har varit ämnad som donatorbil för mer än en ägare innan mig (fronten söndersågad, ett hål upptaget i golvet runt växellådan). Jag har sedermera tagit vara på motorn men det mesta övrigt finns kvar. Lampor i gott skick ligger brevid, drivlinan intakt. Stolsklädslar kass, men stommarna fräscha etc. (Styrboxar någon?)
Om någon känner att reservdelar är bra och kan få bort den från där den står lovas ett väldigt bra pris! (Läs: gratis) Den står strax syd om Göteborg.
/Johan
2020-03-07 kl. 14:42 #60489Hej
Jag jagar en converter som kan användas för att få min gamla D2a att röra sig lite mer entusiastiskt när man trycker på gasen och inte bara koka olja i den alltför lilla converter som är orginal. Ashcroft engineering i England anger, på en sida där man tidigare sålde HD convertrar, att vissa P38 convertrar passar till min bil, men då måste det vara av en viss typ som kom tidigt eller sent i produktionen. Nu undrar jag naturligtvis därför :
1 Har du kvar en att sälja till mig? Eftersom du slitit ut motorn borde den vara lätt att komma åt gissar jag?
2 Vet du om det är rätt typ? Ashcroft skriver:
– core from a P38 4.0 or a P38 4.6 Mems (thor)and not the earlier GEMS or Disco 2 V8 converter .
3 Om allt stämmer, vill du sälja och vad vill du i så fall ha för den?mvh,
Magnus (3546)
2020-03-07 kl. 19:08 #60501Har du en D2 Td5? Då går inte convertern att flytta rakt över. Det är olika flexplattor med 3 eller 4 hål. Så vad Ashcroft gjorde tidigare var att de sålde den större convertern med D2ans fläns som sen passade i 3 håls flexplattan. Krävs mer än en vanlig hemmamekare för att byta fläns på en converter!
2020-03-07 kl. 19:49 #60504Den jag har är (var) en gems-motoriserad bil, så det är väl tyvärr inte aktuellt ändå.
Priset hade väl varit gratis om jag inte hade behövt slita allt för mycket för att få loss den 🙂Nu är den snart på väg till skrot då den behöver lämna plats för nästa bil.
2020-03-10 kl. 08:02 #60632Hej Johan (och ursäkta för sent svar)
Okej då vet jag och tackar för svaret. Hopps du hittar något sätt att bli av med resten av bilen på ett konstruktivt sätt. 🙂
Patrik
Aschcroft erbjuder fortfarande servicen att göra anpassningen om man hittar en converter för dem att jobba på som jag fattar det.mvh,
Magnus
2020-03-10 kl. 08:02 #60633Hej Johan (och ursäkta för sent svar)
Okej då vet jag och tackar för svaret. Hopps du hittar något sätt att bli av med resten av bilen på ett konstruktivt sätt. 🙂
Patrik
Aschcroft erbjuder fortfarande servicen att göra anpassningen om man hittar en converter för dem att jobba på som jag fattar det.mvh,
Magnus
2020-03-11 kl. 20:25 #60711Off topic – Ashcroft har en adaptersats för v8 converter för td5:
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/td5-heavy-duty-torque-converter-fitting-kit.html2020-03-12 kl. 10:31 #60739Hej, å tack för infon.
Jag har sett att de har den där satsen på sin sida. Funderar lite på bästa strategi för att få ett så enkelt byte som möjligt. Det är ju ett halvstort ingrepp att ta ner hela åbäket för att byta converter.
Har tänkt att passa på att sätta in Achcrofts torsendiff i transferlådan medan jag ändå håller på och river runt. Hela operationen får blir lite närmare sommaren tyvärr eftersom jag inte har något garage att vara i.
mvh,
Magnus2020-03-14 kl. 09:19 #60845Har du kvar styrservon är jag intresserad. Gärna med så mycket runt omkring som möjligt. Pump med fäste, vätskebehållare, leder från rattstången, styrstag, (ev kylare) etc.
Har ett projekt som behöver servokraft och då behövs det mesta mellan ratten till styrstagen. Har inte vägarna förbi på E6:an förrän till sommaren men den är ju snart här.Skickat PM
/Martin
chainsaw@live.se- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
2020-03-14 kl. 09:21 #60846ursäkta för trådkapningen… men nån som har koll på om Achcroft (eller nån annan) fortfarande säljer en förstärkt converter till L322an??
hittar ingen skälv!! men letar kanske på fel ställe…2020-03-14 kl. 12:01 #60853[quote quote=60845]Har du kvar styrservon är jag intresserad. Gärna med så mycket runt omkring som möjligt. Pump med fäste, vätskebehållare, leder från rattstången, styrstag, (ev kylare) etc. Har ett projekt som behöver servokraft och då behövs det mesta mellan ratten till styrstagen. Har inte vägarna förbi på E6:an förrän till sommaren men den är ju snart här.
Skickat PM
/Martin chainsaw@live.se[/quote]Kylaren är jag osäker på, oljekyl eller servokyl kommer jag inte ihåg, en av dem sitter som berget och medföljer bilen vare sig jag vill eller ej 😉 den andra var knäckt.. resten skall finnas där och jag plockar inte ner mer på den då jag behöver kunna ratta runt den för att få bort den. 🙂
Bilen kommer rullas ut inom kort då platsen behövs typ nu, men jag kan nog hålla på den ett tag till (inte min mark så jag får fjäska till lite förståelse att ha en skrotbil stående där).2020-03-14 kl. 14:22 #60858Hej Håkan E
Aschcroft säljer inte längre färdiga HD converters, det är därför jag jagar en converter från en D2 V8 eller motsvarande.
Här är deras sida där de förklarar varför osv.
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/torque-converters/td5-heavy-duty-torque-converter.htmlmvh,
Magnus2020-03-14 kl. 15:12 #60861Hej Håkan E
Aschcroft säljer inte längre färdiga HD converters, det är därför jag jagar en converter från en D2 V8 eller motsvarande.
Här är deras sida där de förklarar varför osv.
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/torque-converters/td5-heavy-duty-torque-converter.htmlmvh,
Magnus2020-04-23 kl. 08:15 #63013HÅKAN:
Jag köpte en rebuilt från usa, de är samma på bmw x5 som för l322: https://www.ebay.com/itm/Rebuilt-Torque-Converter-BMW-540i-X5-740i-Rover-4-4L-ZF5HP24-157102-24401423307-/261583520699
Riktigt bra grejer och bra support när jag pratade med honom. Han har jobbat med detta i många år nu.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 7 månader sedan av .
2020-06-15 kl. 14:55 #67152Hej,
Finns motorn kvar?
I så fall vilken storlek är det 4,0 eller 4,6?Mvh Lasse
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.