Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 3 (2005-2009) › oljeläckage
- Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-04 12:15 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-10-30 kl. 11:56 #29426
[Originally posted by 5450]
Hej
Vissa säger att en Land Rover ska droppa lite olja, men jag tycker att det är lite onödigt om den inte måste
Har haft oljedropp under bilen en längre tid och bestämde mig för att ta reda på varifrån det kan tänkas komma. Misstänkte att det hade med oljepumphuset att göra eftersom problemet inte fanns där innan detta byttes i samband med kamremsbytet.
Så idag rev jag mig fram till kamremmen och det var en hel del söl bakom skyddsplasten till kamremmen, men kan tyvärr inte säga exakt varifrån det kan tänkas komma. Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra för att underlätta sökandet. Tänker att en rejäl rengöring, ihopmontage, körning och demontering är vägen att gå, men det är ju ganska tidskrävande. Finns det någon genväg?2016-10-30 kl. 13:00 #29427[Originally posted by Edfors]
5450 skrev:Tänker att en rejäl rengöring, ihopmontage, körning och demontering är vägen att gå, men det är ju ganska tidskrävande.Är nog det bästa sättet om det inte läcker när den står still.
2016-11-02 kl. 22:36 #29428[Originally posted by 5450]
just nu lutar mina misstankar åt att det är vevaxeltätningen som inte mår som den ska. Tänkte därför se till att ha grejer hemma för att byta den när jag öppnar upp nästa gång. Så mina frågor till experterna är:
Jag har ju nyligen bytt kamrem med nytt pumphus och spännrullar. Kan jag återanvända dessa eller anses de vara förbrukade av någon anledning?
Jag antar att jag behöver investera i ett "timing tool kit" för detta men behövs det något mer specialverktyg?Tack för svar
2016-11-03 kl. 07:45 #29429[Originally posted by Edfors]
Ja du behöver nåt att låsa svänghjulet med.
2016-11-03 kl. 19:49 #29430[Originally posted by Jan U]
Jag kanske är känslig men om du ändå ska ta av kamremmen och fått olja på den så
skulle jag nog satsat på en ny.
Har erfarenhet av att livslängden förkortas väsentligt om den har badat i olja.2016-11-03 kl. 21:44 #29431[Originally posted by 5450]
Jo du har nog rätt Jan. Liten kostnad när man ändå är där.
Tänkte köpa mig ett locking kit liknande detta http://www.ebay.com/itm/JAGUAR-LAND-ROV … SwjVVV2CRW
2016-11-03 kl. 22:10 #29432[Originally posted by Edfors]
Passformen är sisådär och kvalitén på materialet lämnar en del att önska på de där billiga kiten, tyvärr.
2016-11-04 kl. 06:46 #29433[Originally posted by 5450]
Ok. Något tips på ett kit som funkar?
2016-11-04 kl. 08:02 #29434[Originally posted by PeterTh]
Du kan låna mitt kit om du vill men jag gissar att det är ett av de billiga eftersom det står Britpart på det.
Mvh
Peter2016-11-04 kl. 11:30 #29435[Originally posted by 5450]
Det gör jag gärna Peter. Antar att det var det kit’et som du använt!? Duger det åt dig så duger det åt mig
Jag hör av mig när jag ska sätta igång2016-11-04 kl. 12:15 #29436[Originally posted by PeterTh]
Jag har bara använt guide pins för att låsa kamremmarna. Låsningen av svänghjulet är ett oprövat kort. Hör av dig när du behöver kitet.
//Peter
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.