Olja på kopplingspedal.

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-19 19:28 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #87629
    Tony Jonsson
    Deltagare

      Hejsan. Nybliven ägare till en Defender 110 td5 från 2000 som har stött på mitt första problem. Såg att det kommer olja från kopplingspedalen som droppar ner på golvet. Nån som känner till problemet är det huvudcylinder eller slavcylinder? Och ska man byta eller renovera i så fall? Mvh Tony

      #87641

      Grattis till din Defender…sista modellåret innan elektroniken tog över !?

      Enklast att byta och slippa hona cylindern och ”fibbla” med packningssats som förhoppningsvis passar och inte lagrats utsatt för UV osv… Lite snärjigt med luftningen ibland…personligen tycker jag att ”tryckmetoden” (låta ett däcks tryck sköta saken) fungerar väl…dvs sätt oljebehållaren under tryck meddelst bromsluftare som kan köpas ”lite varstans”
      Lycka till !

      #87652
      Ray.S.
      Deltagare

        Sista året innan elektroniken var -98.

        mvh. Ray.S. nr. 86.

        #87659
        Tony Jonsson
        Deltagare

          Tack för snabbt svar misstänkte att det var bättre att byta än att renovera. Men är det huvudcylindern eller slavcylindern? Jag är inte hemma nu så kan inte skruva isär och kolla.mvh Tony

          #87662

          som jag ”ser det” är det huvudcylindern…om slavcylindern läcker visar det sig under bilen vid växellådans högra sida…

          just det Ray…men inte ”så mycket” elektronik i alla fall före 2001…inga ”amigos” 🙂

          #87672
          Tony Jonsson
          Deltagare

            Tack för era snabba svar. Hoppas att vi ses ute på vägarna någonstans. ?

            #87680
            Michael Hands
            Deltagare

              Hi Tony,

              Had a similar problem with my Defender TD5 90. Is the fluid in the clutch reservoir really dark, like it has aluminium paste in it? Can you see bubbles appearing when you operate the clutch? If so I suggest your master cylinder is on its way out. See photo attached, this was how mine looked, I cut it in half to see what had gone wrong. The piston had worn into the cylinder and fluid was leaking past the seals down the pedal.

              It is possible to change the master cylinder without removing the pedel housing but I had to bend a ratchet spanner to get to the bottom nut. See photo of tools I needed.

              Good luck

              • Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
              • Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
              • Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
              #87858
              Svante Lind
              Deltagare

                Thanks Michael, for your investigational thought about it (and good pictures)!
                🙂
                It´s always a good help to understand the cause and result, when such problems occur (and to try to avoid them in the future).
                /Swede

                • Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
                #87909
                Magnus Jönsson
                Deltagare

                  Hej
                  samma problem på vår 99:a förra sommaren, bytte huvudcylinder vilket löste problemet. strax därefter läckte slavcylindern så vi fick byta även den.
                  Alltid är det nåt;-)

                  #87971
                  Michael Hands
                  Deltagare

                    My pleasure. Hope it helps. Its a pain to change but your get there.

                    #89442
                    Michael Hands
                    Deltagare

                      Hi Tony,

                      Just as follow up, I watched this video https://www.youtube.com/watch?v=miatX9mkxNs I have been using this guy as reference for ages. He shows refurbishing his clutch.
                      He recommends changing DOT4 for ATF steering fluid. I am going to try it as I can see from the colour of my clutch fluid its wearing again. The idea is ATF gives better lubrication than DOT4 and as far as I can see DOT4 is only needed for brakes as they get hot. I will need to give it a good flush out, but I will try it and let you know.

                      Cheers Michael

                      #90856
                      Michael Hands
                      Deltagare

                        Dont change to ATF, my clutch seal blew out, guess it didn’t like it…

                      Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.