Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie IIA (1961-1970) › Olja 2.25 bensin.
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-27 10:28 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-09-26 kl. 11:05 #37277
Hej!
Jag ska göra service på en SIIa bensinare med 2.25 motorn och jag undrar vad ni använder för oljor? 20-50w har jag läst men är det för tjockt här i kalla Sverige? Växellåda,f-låda och diffar? Jag har en dunk Agrol hypoid 80-90w hemma, kan den användas i lådar och diffar?2017-09-26 kl. 21:32 #37300Kolla här. En fantastisk klubb. Kostar en slant men det finns oändligt med kunskap.
http://www.series2club.co.uk/pages/technical/oils.html
Jag kör bara sommartid och har 20w-50 (API SL/CF) i motorn och SAE 80w-90 (API GL4) i övrigt. Verkar funka. Finns en del info om oljor här:
https://vps.slrk.se/forum/topic/den-eviga-traden-om-oljor/
/Martin
2017-09-27 kl. 10:28 #37318kan bara hålla med om series 2 club !
för att citera en ”oljeguro´s” kommentarer betr vilken typ av olja som är att föredraga…oavsett motor (ålder osv…) te.x. körde han sin gamla MG med kompressor på ”modern” helsyntetisk olja vilket fungerade perfekt även under racing…själv har jag samma erfarenhet och kör både Defendern och Serie 2A 109:an samt vår gamla Morgan på 5W-40 olja helsyntet…har mindre betydelse av vilket fabrikat.
Helsyntetisk olja har ett bättre flöde jämfört med ”vanliga” mineraloljor…kolla skillnaden med oljetrycksmätere…mindre tryck på grund av mindre inrefriktion…dvs oljan flödar snabbare till smörjställena vilket är speciellt betydelsefullt vid kallstarter…bredden på viskositeten gör att man slipper byta olja från sommar till vinter osv…
och nej, jag har ingen royalty på helsyntetiska oljor 🙂
/Denis
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.