Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie II (1958-1960) › Oil pressure switch
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-11-16 22:42 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-10-30 kl. 13:38 #74048
Hej! Har en 1959 S II 2.25 l bensin. Kontakten på oljetrycksmätare gick av så det finns ju ingen bevakning på oljetrycket…
Försöker hitta en ny men det verkar vara svårt. Original PN 519863 har fin gäng medan den som används på S IIA PN519864 har grov gäng.
Någon tips om man kan få tag i en PN 519863 ?
Eller måste man byta till en IIA oil filter housing (eller vad den kan hetta på svenska :-))Tack för tips!
/doug- Detta ämne redigerades för 4 år sedan av .
2020-11-02 kl. 11:41 #74189Kanske hitta en adapter imellan? Ta med den gamla och den nya till Hydroscand och kolla om dom kan fixa adapter.
2020-11-04 kl. 10:54 #74278Hej Douglas,
firma som heter Dingocroft i England ha ”oil pressure switch” till series 1+2 £4 kolla med dom om din gänga stämma. (Bara generic bild)
Dom ha en annan till reservdels nummer. 505152 3/8×20 BSF metric finns bara på 80 talet
På 50 talet va nästan alla UK bilen monterad med el kontakt. ofta Lucas sen UnipartMvh Jim P.
- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
2020-11-16 kl. 22:42 #74859Tack för tipsen!
Fick hjälp av en kollega att titta på gängningen och vi kom fram till att den äldre modellen (till 2,0 och 2,25L S II) PN 519863 har 1/8-28 BSP (rördimension) medan den nyare modellen PN519864 (till S IIA, SIII) har 3/8-20 BSF (bultdimension).
Gjorde en chansning att det fanns en metallbricka på insidan av switchen och att plastdelen skulle tål att nittas. Hade en rostfri popnit i rätt dimension och längd, nittade ihop den och den fungerade bra!
Dock ska göra en adapter som reserv… 🙂/doug
- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.