Off-roadbenägen… Dvs fel castervinkel??

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Off-roadbenägen… Dvs fel castervinkel??

  • Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-02 19:57 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9779
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mezzner]

      Var ute en sväng igår med kamratens S3 88. Den var vinglig och ville gärna ned i dikena om den fick bestämma.
      Vi kan inte konstatera nåt egentligt glapp i styrningen, men stillastående kan man ju vrida ratten ca +/- 90 grader innan det börjar ta emot. Då blir det i och för sig ett litet utslag på hjulen redan från början, även om det är lite.
      Utväxlingen gör förstås att det känns lite annorlunda än på nåt som är mer direktstyrt.

      Men det känns ändå instabilt. Däcken lämnar säkert en del övrigt att önska, men frågan är om det är nåt tidigare ägaren förbisett. Bilen har varit nedplockad och fått ny ram, och samtidigt paraboliska fjädrar. Efter detta har den i huvudsak stått i garage i många år. Troligen kom den aldrig ordenligt i trafik efter rambytet så diverse justeringar är nog kvar att göra.
      En tanke är att det är fel caster, dvs att man behöver vrida framaxeln lite. Vi "hann" inte kika närmare på detta eller ens hur vinklarna vid knutkorsen verkade.

      Tips?

      #9780
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Ray.S.]

        Har ni kollat toe in/toe out :?:

        mvh. Ray.S.

        #9781
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Kjelle]

          Kan man vrida ratten så mycke utan att det tar imot…. då är det något fel. Kolla styr växeln, det finns en ställskruv på den. fann en på min S3a i alls fall…

          #9782
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Mezzner]

            Nej, egentligen inte. Antar att även det kan ge dålig instabilitet. Kanske ska hjulen ihop lite… Jag kikade på en framaxel jag har liggande, och ser att caster inte är så justerbart, även om man förstås kan schimsa osv.

            Men fel toe-in och svajiga höga däck räcker kanske gott och väl för ett dåligt uppförande av den här typen.

            #9783
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Mezzner]

              Kjelle skrev:Kan man vrida ratten så mycke utan att det tar imot…. då är det något fel. Kolla styr växeln, det finns en ställskruv på den. fann en på min S3a i alls fall…

              Ja, det kändes inte OK, samtidigt kan jag inte säga att det kändes som dödgång, det fanns ett litet motstånd, och man ser ju en rörelse på hjulen, även om den är väldigt liten.

              #9784
              SLRK Forum
              Administratör
                #9785
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Riggwelter]

                  Den här sidan kanske kan ge några tips/ledtrådar?

                  http://www.seriesdiesellandrover.com/steering.html

                  Jag har iaf haft stor nytta av den :)

                  #9786
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Mezzner]

                    Tackar!
                    När jag ser den där bilden inser man ju lätt att det behövs att grejerna är i väldigt god kondition för att det ska kännas bra!

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.