Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Nästa projekt?
- Detta ämne har 20 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-08-03 10:18 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-04-24 kl. 13:55 #21360
[Originally posted by jonasq]
Jajjamen de stämmer bra de
2017-04-25 kl. 13:37 #21361[Originally posted by jonasq]
Ja ni hade nog rätt rörande priset, det var iskallt:) nu är bilen ute för 17.500:- ifall nån skulle vara intresserad
2017-04-25 kl. 13:57 #21362[Originally posted by 1788]
Jag var ju uppe och kröp under bilen i januari innan du köpte den och valde att inte köpa den för utsatt pris. Är intresserad av en D1’a till, men då under det i januari utsatta priset.
Skickat från min S30 via Tapatalk
2017-07-20 kl. 21:11 #36176Har bevakat blocket nu ett tag och bilen jag söker verkar vara ungefär lika ovanlig som Vauxhall-rost och hönständer. En tredörrars pre facelift har jag sett. V8. 🙁 Ligger nu ute en tredörrars diesel. Men -98 300tdi.
Nu har jag hittat en -91:a som förutom antalet dörrar stämmer rätt bra in på vad jag letar efter. Officiellt inte till salu men det är iaf bestämt att jag ska åka och titta och ägaren sa att jag kan ju alltid lägga ett bud.
Nu har jag lite granna fastnat i tanken på tre dörrar men ska jag vara ärlig är det inte utseendet som gjort att jag intresserat mig för modellen innan facelift. Snarare gillar jag det senare utseendet och inredningen som är mer lik tvåan. Ja nu ligger det som sagt ute en 300 på blocket och vad jag funderar på är om det är möjligt med ett karossbyte. Skulle man i princip kunna hissa upp karossen på -98:an, rulla ut underredet och rulla in det äldre innan man sänker ner karossen igen, skruvar fast den och rullar iväg till bilprovningen?
Identiteten sitter ju i ramen så det borde egentligen inte vara några problem utan jag tänker mer kring det praktiska runt donationen. 300:n torde ju ha en massa elektronik som jag vill slippa. ABS, airbag, centrallås osv osv. Är det bara att fimpa det jag inte vill ha? Eller är instrumenteringen och all el i den senare kopplad via databoxar som gör det omöjligt att köra med mekaniska/analoga system? Jag vill ha stoppvajer att dra i när jag stänger av motorn! 😀
Ytterligare en variant vore ju att hitta en bensinare (som jag iaf har sett till salu) och sedan byta motor i den. Bör väl inte heller vara något större problem med besiktning?
Ursäkta ett spretigt inlägg, som för övrigt blev mitt första på det nya forumet. 😉
2017-07-23 kl. 08:57 #36185hej.
att byta kaross borde inte va nåt problem med besiktningen!! kollade med dom om att byta kaross från en RRC till en D! för ett tag sen, och då blir det reg.bes…
hade även en fundering på att byta ram!! och att skriva in det nya nr. i reg.bev. med det var det kalla handen för!!
men reg.bes. borde du väl slippa om du byter till samma typ av kaross??
300an har väl elektrisk hastighetsmätare bla. så den lär du ju få byta… i övrigt har jag inte så bra koll!!
stoppvajer lär du få fixa!! för det har jag inte på nån av mina… 😉 men min 3dörrars har iallafall vevar till rutorna…
Håkan.
2017-08-03 kl. 10:18 #36281Hehe, nej stoppvajer får man nog fixa själv, för den där autentiska traktorkänslan. 🙂
Ska åka och kika på en bil ikväll. -91:a som gått 31000 mil. Senast besiktigad 2009. Officiellt inte till salu men ägaren sa att jag ju alltid kan lägga ett bud. Det dräller ju inte direkt av dem på blocket så vad kan en sån tänkas vara värd? Givet att den är i hyfsat skick utan allt för mycket rost. Såklart drar det ner att den stått länge då det brukar betyda mycket skruvning men mekaniska fel tvekar jag inte på. Däremot gillar jag inte att svetsa rost…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.