Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Nästa projekt?
- Detta ämne har 20 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-08-03 10:18 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-03-20 kl. 19:18 #21345
[Originally posted by Klappmarkarn]
Först vill jag bara ha sagt att jag verkligen gillar min D2. Hade jag vetat hur mycket skruvning jag skulle få ägna mig åt hade jag förmodligen köpt en Toyota Carina istället. Får passa på att tacka forumets medlemmar som inte varnade mig för att ge mig in i Land Rover-träsket. Hade ni gjort det hade jag inte varit här idag.
Discovery 2 med TD5 är verkligen trevlig som pendlarbil, men jag börjar längta efter nåt lite enklare. Less is more helt enkelt. Tankarna går till en tidig Discovery 1. Snart veteran så man ser ljuset i fordonsskattetunneln…
– 200tdi. Tredörrars. Manuell låda.
– Utan ABS, airbags, klimatanläggning, elektriska fönsterhissar eller en massa annat lull-lull. Eluppvärmd framruta skulle dock sitta fint och om jag hittar en bil som har AC lär inte det göra att jag backar ur.
– Gärna en rostfri bil utan en massa eftermarknadsdelar så att jag själv kan bygga och modda som jag vill.Vad skiljer i utrustningsnivå på dessa bilar? Är det stor skillnad mellan den tidiga varianten och den efter facelift? Förutom motorn då.
Vad för prisklass kan jag förvänta mig? Kanske någon går i tankarna att sälja sin pärla? Eller du kanske bor inom vettigt avstånd från Umeå/Luleå och kan tänka dig att bjuda på en kopp kaffe och en provtur i din?
2017-03-20 kl. 19:52 #21346[Originally posted by Edfors]
Mycket svårt att hitta en sån 200tdi som du efterfrågar, dessutom får du andra problem eller om vi ska kalla det mekartillfällen med dieselpump och kamrem. Hittar du någon saltfri norrlandsbil eller import kanske rosten inte hunnit ta över helt ännu.
Mitt råd är att behålla det du har, D2 är betydligt trevligare med ABS och TC som pendlarbil. Som ren entusiastbil kan en äldre D1 fungera. Men som vardagsbil är D2 bättre. Nu var det länge sedan jag körde D1 några längre sträckor, då 300tdi , men det är ännu mer traktor.
2017-03-20 kl. 20:31 #21347[Originally posted by Klappmarkarn]
Oroa dig inte Edfors, D2:an blir kvar som pendlarbil! Snart har jag bytt allt som man läser om på forumen som kan gå sönder och bilen har under första året med god marginal passerat 100.000 i utgifter om man summerar inköp, reparationer och mer eller mindre nödvändiga uppgraderingar. Pengar som jag knappast får igen om jag skulle sälja den.
D1:an skulle i första hand vara just ett projekt. I andra hand reservbil för de tillfällen D2:an inte rullar. Faktiskt är det lite av traktorkänslan jag är ute efter. Och i en projektbil klarar man sig bra utan ABS och krängningshämmare (nåja, utan ACE iaf).
2017-03-20 kl. 21:46 #21348[Originally posted by håkan13]
hej!!
javisst!! köp en 200tdi!!!
vilken tur att jag hann hugga min!! hämtade den i Ume förra December!! och den var helt ok!!
och våran DO Fredrik hämtade sin i Pajala!!
och JA!! norrlandsbilar är absolut att föredra!! men tyvärr inte så vanliga!!
men helt omöjligt kan det ju inte va!! vi är ju minst 3 som köpt senaste 1,5 året!!
men visst är det mer en hobbybil än en vardagsbil!! så du gör rätt i att behålla D2an!!
skicka ett mail om du vill snacka 200tdi!! så skickar jag mitt nr…
Håkan.2017-03-21 kl. 12:09 #21349[Originally posted by håkan13]
http://m.blocket.se/Skane/Land_Rover_Di … 9.htm?aw=1
Här har du en… ingen 3dörrars dock… men dom är ändå mer sällsynta! !
Håkan.2017-03-21 kl. 15:37 #21350[Originally posted by 1788]
Hej,
Vad man ser som problem med en bil är klart subjektivt Personligen ser jag inga bekymmer med att byta kamrem i en 200tdi var femte år eller så, däremot vill jag helst undvika ändlösa bekymmer med elektriska sensorer, givare, elmotorer, datorer osv. Du ser, det kom ut en subjektiv groda så fort jag öppnade munnen
Sen är det klart att äldre bilar har mer "patina" som rost och så, men om man som jag jagar tag i ett fint exemplar och sprutar linolja i ram, trösklar, dörrar nån gång då och då så slipper man rosten med.
Jag har dels en Ninety 1986 och en D1 1993 just för att de ligger på samma härligt låga tekniknivå, tempgivaren till kylarvattnet är bland det mest avancerade i elektronikväg och de har inte gått sönder på 31 resp. 26år.
Jag valde en tredörrars D1 för att slippa alla plåtveck vid bakskärmen/bakdörrarna, men de är rätt ovanliga, skulle gissa att det går fyra femdörrars på en tredörrars. 1989 fanns enbart 3-dörrars, sen 1990 kom 5-dörrars.De flesta har nog manuell låda, det var bara 92-93 som automat fanns att tillgå, jag har inte sett någon automat hittills. ABS finns inte alls, kom till second generation D1 från 1994 och framåt, likaså airbags. AC är klart ovanligt, antagligen störst chans/risk att hitta i en V8-variant. elektriska fönsterhissar/centrallås är relativt vanligt i femdörrars D1. Elektrisk framruta fanns inte som tillval.
Efter faceliften till second genaration D1 så syns det inte så stora skillnader, mest på inredningen som är mer D2-lik, men både här och där smög de in elektronik av alla de sorter, ABS, airbag, svart låda till insprutningen, i alla fall till automat tror jag. Motorn 300tdi är i stort en 200tdi där man tagit bort dess nackdelar, tyvärr så råkade man lägga till ett antal nya nackdelar, så personligen (igen) så föredrar jag 200tdi för dess traktorlika enkelhet.
Sen såklart är det enklare för mig att ha dessa enklare bilar då jag oftast cyklar till jobbet och sen mest använder dem på fritiden. Men barnen vill inte längre åka vår vardags Toyota när vi ska åka långt. Och så rent subjektivt tycker jag den är snygg!
2017-03-23 kl. 19:10 #21351[Originally posted by jonasq]
Kanske min bil kan vara lösningen:)
Imoporterad så det finns ingen ABS, underredet är ordentligt behandlad när den kom till sverige och Ram/balkar är mycket fina.
Bor i Sthlm nu men åker till Östersund i bilen med jämna mellanrum.
2017-03-24 kl. 10:50 #21352[Originally posted by jonasq]
2017-03-27 kl. 12:19 #21353[Originally posted by Klappmarkarn]
Många kloka synpunkter här. Tackar!
jonasq skrev:Kanske min bil kan vara lösningen:)Imoporterad så det finns ingen ABS, underredet är ordentligt behandlad när den kom till sverige och Ram/balkar är mycket fina.
Bor i Sthlm nu men åker till Östersund i bilen med jämna mellanrum.
Kan absolut vara intressant närmare sommaren. Ska försöka bli av men lite bilar som står här och tar plats.
Hur hög är skatten på en lastbilsreggad 200tdi?
2017-03-27 kl. 13:34 #21354[Originally posted by 1788]
Lite beroende på hur den regbesiktigats med totalvikt och tjänstevikt, men brukar hamna strax under eller över femtusen per år
"Det är häftigt att betala skatt" enligt Mona Sahlin
2017-03-27 kl. 18:56 #21355[Originally posted by jonasq]
Ja det stämmer ganska bra, 5500:- per år betalar jag.
Ja bara att säga till isf, inte ett mail eller ett enda telefonsamtal på annonsen har jag fått:( har du antingen en p38 diesel eller en volvokombi så byter jag gärna:)
2017-03-29 kl. 11:04 #21356[Originally posted by Edfors]
jonasq skrev:Ja bara att säga till isf, inte ett mail eller ett enda telefonsamtal på annonsen har jag fått:( har du antingen en p38 diesel eller en volvokombi så byter jag gärna:)27k är på tok för högt pris om du inte har tid att vänta på någon som inte har koll. Försök med 10k, det är nog så högt!
2017-03-29 kl. 12:20 #21357[Originally posted by 1788]
Lyssna inte på Edfors, det är D2 och nyare som sjunker som sten i pris
D1´s värde varar!
Men jag är nödgad att hålla med Edfors lite grann i alla fall, 27K är alldeles för mycket. I samband med att du lade ut din D1 på blocket kom det ut en nästan identisk D1 1993 i Kävlinge, skåne (200tdi, alufälg, grön, sidesteps, frontbar, extraljus) för 14K och den blev såld inom ett par dagar. Så lite beroende på skick och felfrihet så är det nog där ungefär som folk är redo att öppna plånboken
2017-03-30 kl. 08:38 #21358[Originally posted by jonasq]
Ja precis, priset är lite saftigt kanske:) efter att själv ha ägt flera gamla land rover´s och kollat på ännu flera så upplever jag att de extra 10.000:- man lägger jämfört med ett billig exemplar är en bra deal iaf. om man prioriterar en bil utan rost i chassiet.
men men vi får se, blir den inte såld så är det ju helt uppenbart ett faktum att priset är för högt
2017-04-20 kl. 06:41 #21359[Originally posted by 1788]
Jonasq, jag tittade på din annons för ett tag sen och tänkte att den är som så vanligt mörkgrönmetallic, men tittade på den igen igår….och är den inte svart? Det är inte så att du köpte den på en gård utanför Vallentuna nu i januari? Taket vänster bakre hörn hade en skada efter hästfolkets överlast på takräcket.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.