Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Nanocom normalvärden
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-02-21 22:17 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-02-08 kl. 11:06 #39045
Är det någon som känner till om det finns någon sida med normalvärden när man läser av Nanocomen. För mig gäller det en Td5 som jag upplever som väldigt svag, sackar även i måttliga uppförsbackar – från 100 till under 80 på lite längre men inte alls branta backar kan väl inte vara normalt? Skulle vilja veta normalvärden för avläsningarna på Turbon och MAF bland annat. Det är en fråga som jag ställs inför lite då och då, är ju inte bilmek egentligen så baskunskaperna på såna värden är i princip obefintliga. Kanske man skulle göra en ”klistrad” tråd med såna uppgifter?
2018-02-08 kl. 20:14 #39046Dålig koll på vad det ska va för värden men det låter lite som typ limp mode har du kollat wastegaten så den inte sitter fast
2018-02-08 kl. 20:54 #39048Redan bytt. Liksom MAF sensor, spridarkablage, luftfilter, bränslefilter och dieselpump… 🙁
2018-02-09 kl. 08:44 #39050I det här inlägget har du några värden på MAF:
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=57779
”it should read around 60 at idle and at least 250 at 4k rpm”
Jag har en TD5 och Nanocom om du vill att jag ska jämföra något värde med din…
/Anders
2018-02-14 kl. 23:44 #39079Nu hittade jag det här på aulro.com:
MAF(mass air flow – kg/hr) = 55-65 at idle growing with revs up to 600 or above at 3000+rpm under heavy load, at 618 it cuts out and drops to 0
AAP(ambient pressure – KPa) = real ambient pressure on barometer in kPa, around 100 must drop up to 2 units to 3000+rpm, more decreasing of that value related to the acceleration should indicate that the air beyond the filter is less than required.
AAT(ambient temp) -only Eu3/15-16P engines = real ambient temp on thermometer (not shown by nanocom)
MAP(manifold absolute prssure – KPa) = very close to AAP at idle growing to 230 at full load… nanocom instruments shows Turbo pressure which is MAP – AAP and transformed in Bar , at full load without tuning should be around 1.3 bar
IAT(inlet air temp – *C) = AAT + 10 to 30 depending on outside temp, engine coolant temp and boost(meaured with coolant gauge at middle)…also it can be much higher if non-cooled EGR is still fitted
COOLANT TEMP = while the gauge stays at the midddle is between 70 – 115 , normal around 90*C, the gauge will go to red zone only at 120 and the electric cooling(aircon) fan kicks in at 110 and stops at 105
FUEL TEMP = around 10-20 less than coolant temp depends on ambient temp
THROTTLE
ACCEL. WAY 1 – about 0.3V with the pedal released, about 4.7V with pedal to the maximum position
ACCEL. WAY 2 – about 4.7V with the pedal released, about 0.3V with pedal to the maximum position
ACCEL. WAY 3 – this track must have values very near to the second track.(only 15P-16P engines)
ACCEL. SUPPLY – this value must stay between 4.9 – 5.1
* an up to +0.5V for WAY 1 and -0.5V for WAY 2 are acceptedIDLE ESPEED = around 750rpm
IDLE SPEED ERROR – This is a calculated value that shows the difference between the idle speed and the real drive demand
*** I recommend Inputs fuelling which can be saved to SD card for these readings rather than Instrument
2018-02-21 kl. 22:17 #39143[quote quote=39050]I det här inlägget har du några värden på MAF: http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=57779 ”it should read around 60 at idle and at least 250 at 4k rpm” Jag har en TD5 och Nanocom om du vill att jag ska jämföra något värde med din… /Anders[/quote]
Så här ser kurvan ut för min wastegate. Normalt? Något händer efter 44 min, då går den ner på noll och stannar där. Verkar inte friskt… Har beställt en ny original nu, ifall den förra ”no name” är kass. Kurvan för ”EGR inlet” ser exakt likadan ut, alltså exakt samma värden. Ska det vara så när man har gjort EGR mod?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.