Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Motorstopp och svårstartad
- Detta ämne har 24 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-18 11:38 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-07-25 kl. 15:58 #28971
[Originally posted by Froggy]
Hej alla i sommar värmen! Angående luftmassemätaren kan den mycket väl vara trasig utan att lämna några Felkoder! Åkte själv omkring med en trasig länge och förstod inte vad det var för fel! Bilen gick dock utan problem och startade snällt precis som vanligt! Fast väldigt trött! Någon form av limp mode?
Håller tummarna! Lycka till!
Froggy2016-08-04 kl. 21:23 #28972[Originally posted by Anle]
Froggy skrev:Hej alla i sommar värmen! Angående luftmassemätaren kan den mycket väl vara trasig utan att lämna några Felkoder! Åkte själv omkring med en trasig länge och förstod inte vad det var för fel! Bilen gick dock utan problem och startade snällt precis som vanligt! Fast väldigt trött! Någon form av limp mode?
Håller tummarna! Lycka till!
FroggySlår själv fortfarande ett slag för LMM!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
2016-08-05 kl. 04:55 #28973[Originally posted by Edfors]
Man kan få motorstopp och svårstartad Td5 av dålig vevaxelgivare eller kontakt/kablagefel till denna. Sitter lite trångt på svänghjulskåpan strax nedanför bränsletrycksregulatorn.
2016-10-03 kl. 12:21 #28974[Originally posted by JonasC]
Air bleed valve bytt och en annan backventil som sitter vid bränslefilterhuset. Har inte blivit bättre. Nästan sämre. Ibland kan jag bara köra ca 2 km och så dör den igen. Går alltid att "mala" igång. Synnerligen irriterande. Tar en timme att ta sig till jobbet istället för 30 min. Undviker helst motorvägen då det inte alltid är kul att stå i vägrenen med varningsblinkers. Ännu mindre roligt att ta sig ut med en massa bilar susande förbi.
Imorgon skall jag till ett nytt serviceställe som får göra något slags felsökning. Har inte så stora förhoppningar.
Någon som har några tips sedan sist? Den brukar vara lite svårstartad på morgonen. Jag är övertygad om att det är något med bränsletillförseln. Läckage som ger något slags ejektorverkan som gör att det inte läcker, dvs dra in luft så att bränslet inte kommer fram? När den går så går bilen fantastiskt fint. Kopplade ur KCR-boxen häromdagen för att ev utesluta den. Naturligtvis inte alls bättre.
/Jonas
2016-10-03 kl. 13:31 #28975[Originally posted by #3805 Lup]
Enligt ordspråket ju fler kockar desto sämre soppa kastar jag mig också in i diskussionen. Jag har en del erfarenhet av fel och har läst på en del så jag försöker mig på en summering av möjliga felorsaker och konsekvenser.
Pumpfel: Kan ge precis de symptom du beskriver. Kan uteslutas eftersom du bytt pump två gånger.
Elförsörjning pump: Kan ge precis de symptom du beskriver. Du verkar ha gått långt för att utesluta detta också.
Alger: Kan ge precis de symptom du beskriver. Det borde rimligen ha märkts vid pumpbyte. Långsökt
Trasig tryckregulator: Brukar vanligtvis resultera i läckage snarare än motorstopp. Långsökt men inte helt omöjlig.
Luftmassemätare (LMM) är "död": Motorn tar ett "default"-värde från minnet och ofta upplevs bilen gå bättre än vanligt. Uteslutet
LMM visar fel värde: Brukar resultera i en trött men fullt fungerande bil. Väldigt osannolikt om bilen går normalt när den går. Går enkelt att se på livedata i en Nanocom under provkörning.
Spridarkablaget dåligt: Brukar vanligtvis visa sig som misständningar. Inte trolig men möjlig misstänkt
Spridartätningar läcker: Borde visa sig som svåra misständningar snarare än stopp Inte heller trolig men möjlig misstänkt.
Vevaxelgivare dålig: Brukar visa sig som misständningar men kan faktiskt ge felaktig signal som att motorn övervarvar och klippa på varvtalsvakten. Klart misstänkt
Luftläckage på sugsidan högtrycksdel i pump: En dålig slanganslutning eller skadad slang mellan bränslefilter och tillbaka in mot pumpens andra krets kan göra att pumpen får kavitation och tappar trycket helt några sekunder. Det borde inte resultera i totalt motorstopp men skulle faktiskt kunna göra det. Symptom på detta är att pumpen "gurglar" och borde höras om du slår på tändningen efter att bilen stått över natten. Det borde också fukta bränsle mellan bränslefiltret och inloppet ovanpå tanken när bilen står still. Klart misstänkt
bubblare
Tryckmätare i insug ger fel värde: Motorn tror att den får för högt turbotryck och stänger av för att skydda sig själv men brukar inte stanna helt utan stoppa 0,5s för att sedan gå igen med mindre effekt. Misstänkt
Turbotrycksregulator och/eller fastkärvad wastegate Samma symptom som fel på givaren. Motorn klipper av för att skydda sig. Borde visa sig i första hand i samband med acceleration men behöver inte vara full gas och maxvarv. Misstänkt2016-10-03 kl. 14:47 #28976[Originally posted by JonasC]
Tack för en utomordentlig sammanställning. Min bil tappar orken för att slutligen stanna. På motorvägen kan det vara ca 500-600 m. Den går utomordentligt bra när den går.
Den hackar inte. Det problemet hade jag när Wastegate-ventilen spökade. Då hackade motorn till på ett obehagligt sätt.
Jag har använt algmedel, utan resultat. Dessutom nog mindre troligt fel. Fick det som ett tips
Luftläckage på sugsidan högtrycksdel i pump: Denna tror jag personligen på mest. Pumpen brukar faktiskt jama när man skall starta på morgonen. Tror att jamandet tilltog när jag började får detta problem med motorstopp. Är det samma fenomen som gurglandet?
/Jonas
2016-10-03 kl. 18:16 #28977[Originally posted by #252]
En felorsak kan vara att det läcker kompression runt spridarna och in i bränslekanalerna i toppen. Då trycket är högre än bränsletrycket ersätts bränslet med gas. För att starta igen behövs malandet för att lufta systemet igen. Detta felet bör rimligen bli värre med tiden och inte bara på motorvägen då det visar sig först. Har ingen erfarenhet av detta felet själv utan bara via d2boys-forumet där det inte verka vara helt ovanligt.
Om detta är fallet går det sot i bränslet som man skulle kunna se på bränslepumpen eller om man sågar upp bränslefiltret.
Att byta spridartätningar är inte dyra delar, kopparpackning och o-ringar, men ger det 5 skiftnycklar i svårighetsgrad.
http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html2016-10-04 kl. 06:36 #28978[Originally posted by JonasC]
Igår kväll skulle jag köra till det nya servicestället. Det slutade med bärgningsbil den sista biten. Den gick ca 2 km åt gången för att sedan inte alls vilja starta eller kanske det var batteriet som inte ville vara med.
Det sista förslaget låter inte helt orimligt. Nu får vi se om det går att hitta problemet.
Anledningen till att jag tror att det är något med slangar och läckage är att problemet började i början av året och då var bilen mycket svårstartad. Bränslepumpen byttes vilket gjorde att den startade som den skulle, men den började kort därefter stanna på det sätt den har gjort mer eller mindre hela tiden sedan dess. Byte av bränslepump gjordes igen, utan framgång
Tack för alla tips. Jag återkommer med resultatet. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan.
/Jonas
2016-10-04 kl. 06:45 #28979[Originally posted by #3805 Lup]
JonasC skrev:Luftläckage på sugsidan högtrycksdel i pump: Denna tror jag personligen på mest. Pumpen brukar faktiskt jama när man skall starta på morgonen. Tror att jamandet tilltog när jag började får detta problem med motorstopp. Är det samma fenomen som gurglandet?Jamande var bra beskrivning. Om det är luftfickor i systemet kan det låta som ett jamande i växlande tonläge över några sekunder och för det mesta med ett gurgel lite då och då när den är på väg att börja ta.
Det kan vara så enkelt att du har ett trasigt plastclips på en av de fyra slangarna som ansluts till översidan på pumpen så slangen inte sitter fast riktigt som den ska.
2017-02-18 kl. 11:38 #28980[Originally posted by JonasC]
Hej alla!
Nu kan jag ge lite återkoppling på denna historia:
Spridarnas kopparbrickor och o-ringar byttes och bilen fungerade perfekt i tre månader. Helt plötsligt började den bete sig på samma sätt igen, dvs tappade kraft och för att slutligen stanna. Gick för det mesta att starta genom att lufta systemet genom att "mala igång" motorn. Detta är ju ett tecken på luft/gas i bränslet. Besökte stället som bytte kopparbrickor och o-ringar som bara felsökte och felsökte med fakturor som följd. Jag sade till dem att det måste vara samma problem igen. Detta trodde man inte på. Åkte till Kastell utanför Falkenberg som hade tagit hem ett speciellt brotsch-kit för att rengöra tätningsytorna ordentligt. Finns som verktyg för Land Rover. Nya kopparbrickor och o-ringar sattes in och nu fungerar det igen. En av de nu bytta brickorna visade på att det varit otätt och därmed hade kompressionen gått in i bränslet med motorstopp som följd.
Tack till alla som har hjälpt till!
/Jonas
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.