Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Motorproblemen med motor 1,8 bensin.
- Detta ämne har 24 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2020-06-12 15:11 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-06-03 kl. 08:50 #66527
Du e’ en klippa. Nu får jag fundera om jag vågar mig på det. Har bara bilen på vintern så det kan ju få ta några månader. Kanske det går att få tag i en mikrometer med stativ som kan mäta hur snett fodren sitter. Tycker att höjden varierar mellan cylindrarna, lägst mot kamdreven, men svårt att bedöma med linjal tycker jag.
Nu skall jag läsa din bilaga
Hälsningar Håkan2020-06-03 kl. 23:04 #66559Tack Peter, kollade bilagan. Verkstadsbeskrivningarna är inte så lätta att förstå.
Fattade det som att man måste ha ur och dela motorn om man skall byta foder ?
I så fall blir det nog skroten efter 10 000 mil. Tänker att om man kan få upp fodren med motorn i, men hur skulle man få i kolvar med kolvringar när man skall ha i fodren igen.
Hälsningar Håkan2020-06-04 kl. 11:28 #66581Man behöver ta av sumpen och lossa på vevstaksöverfallen, sedan trycker man upp kolvar och stakar.
Man behöver en kolvringskompressor när man återmonterar dem, billigt verktyg, på biltema kostar det 119kr
https://www.biltema.se/bil—mc/bilverktyg/motorverktyg/kolvringsverktyg/kolvringskompressor-2000021402Ska du skrota har du inget att förlora på att prova 🙂 Det är väldigt lätta motorer och bra med plats att skruva på dessa så perfekt tillfälle att lära sig 🙂
Det jag tror du tänker på för att mäta foderhöjden är en indikatorklocka, duger säkert också med en från Biltema för detta,
MEN, vi brukade bara lägga en stål linjal över och mäta med ett blad mått, enklare att mäta och man ser direkt om det ligger över eller under blocket. Indikator klocka kan vara lite knepigt, speciellt när fodren inte har någon direkt kontakt med blocket, så det finns risk att man mäter fel. Så jag hade skippat det och använt bladmått och linjal.
2020-06-04 kl. 20:17 #66601Hej och tack igen. Då går jag ut och mäter foderhöjden exakt innan jag bestämmer mig.
Har skickat efter bladmått med blad ner till 0,2 mm.
Jag har en smörjgrop så det kanske kan gå att fixa att ta limma foder om det verkar vara ett måste.
I Haynes står att högsta mått är 0,075 mm och om fodren är under blocket är motorn skrot.
Knepigt att inte brickor nämns som alternativ.
Hälsningar Håkan2020-06-04 kl. 20:18 #666020,02 mm så klart
2020-06-05 kl. 08:47 #66630Ja det fanns aldrig från LR, men såg att det finns shims här så motorn är inte skrot bara för att fodren sjunkit 🙂
https://rimmerbros.com/Item–i-LCJ000050SHIM
K-Series Cylinder Liner Shims – LCJ000050SHIM Set of 4
Info från en annan säljare på ebay (samma artikelnummer)
Set of 4 K-series cylinder liner shims
Save your K series!
When carrying out a K series head gasket repair it is fairly common to find that the engine cylinder liners have sunk due to extremes of heat.
Cylinder liners must have an equal stand proud of the block of at least 0.002”-0.004”.
The introduction of the improved Multi-Layer Shim (MLS) gasket for the Land Rover Freelander model in early 2005, offered greater reliability than standard silicone bead head gaskets and achieved wider acceptance with other marques using the K series engine. Although superior to previous silicone beaded head gaskets, an MLS gasket is particularly sensitive to cylinder liner heights.
Previously where cylinder liners were found to have sunk below tolerance the recommendation was to fit a silicone beaded gasket and in extreme cases where there was no stand proud at all the engine may have been rendered unserviceable.
We offer restorative 0.004” Cylinder Liner shims designed to bring sunken liners back to tolerance and enable owners to benefit from MLS head gaskets.
Shims are supplied in sets of four (to be used as required) and are recommended for professional workshop installation.
Quality is important to us!
The shims supplied within this kit are of the highest standard available.
We’ve use these kits in our own and customer vehicles with proven results.2020-06-05 kl. 09:47 #66633Fantastiskt !??
När man läser detta undrar man varför LR inte tagit till sig lösningen. Det verkar ju vara en variant som man
tänker sig helt spontant utan att veta att det fanns.
Den här tråden har du gjort till en källa av kunskap för 1,8-ägare som kämpar med topplockspackningar.
Det var en annan i tråden som precis köpt en Freelander och skulle byta packning. Hoppas han läser detta.
Då rapporterar jag höjder när jag fått bladmåttet.
I ovanstående nämns 0,002-0,004 tum över blocket vilket blir 0,05-0,1 mm.
Hälsningar Håkan2020-06-11 kl. 19:50 #66947Nu har jag mätt foder på 1,8-motorn. Se bilaga. Mått mellan 0,08 och 0,1 på någon hundradel rätt.
Lite snett ca 0,02 verkar det vara.
Vad tror Peter om detta ?Hälsningar Håkan
[attachment file=66948]
2020-06-12 kl. 10:21 #66978Hej,
tyvärr finns inte denna info i rep manualen, men LR skickade ut ett service tips om detta.
https://www.mgfcar.de/hgf/freelander_LN_1994_0036.pdf
0-0,075mm är ok. Under 0 så har dem sjunkit.
Dina ligger alltså lite högt, är de ned spända med ett lås typ det som visas i verkstadshandboken?
Finns risk att de lossnat och att dem därför ligger högt, men det brukar vara för att man råkat rubba vevaxel efter att toppen demonterats, men då borde 2 vara ok och 2 ligga högt.
Känn mycket försiktigt på dem om dem känns lösa, om inte hade jag monterat nya packningen och skruvat ihop den igen utan att ta ur cylinder foderna.2020-06-12 kl. 15:11 #67000Nej, inte nedspända. Är det de där förlängningsrören man använder till de långa bultars ? Fattade inte vad dom var till för. Tänkte det var för att dra ihop motorn så man skall kunna vrida vevaxeln som sägs fastna när toppen är loss . Har inte tagit i hård på fodren så jag får väl prova lite om dom känns lösa. Annars får jag väl hoppas att planingen av toppen gör det hela lite bättre och att extrapumpen håller jämn temperatur och skruva ihop grejorna.
Många tack så länge ! Bor du i Västsverige så kan jag komma över med ?
Hälsningar Håkan - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.