Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Motorproblemen med motor 1,8 bensin.
- Detta ämne har 24 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2020-06-12 15:11 av .
- FörfattareInlägg
- 2019-11-05 kl. 22:48 #53650
Har kört 2000 mil sedan jag bytte topplockspackning. Tror absolut på att temperaturen blir ojämn i blocket. Till och med små kokningar när motorn stoppas efter belastning. Skall nu montera in en kraftig elpump i serie med den ordinarie i hopp om att toppen skall klara sig. Någon som provat ?
2019-11-06 kl. 17:11 #53684Inte den lösningen.
Är ditt kylsystem ”uppgraderat”? Dvs är termostaten flyttad till ett plasthus som sitter på slangarna istället för på originalplats?
2019-11-07 kl. 20:04 #53742Jo, det är en 2006 så jag tror det fanns sådan termostat från början. Ett bättre sätt är väl att sätta en ny pump parallellt med det går ju inte. Bilen är i väldigt bra skick för övrigt så jag retar mig på motorproblemen.
Har du prövat något själv ?
När jag bytte packning tog jag bort kulan (backventilen) som jag inte begrep mig på. Den verkade också fastna. Jag borrade också upp ett extra hål till samma plast- manifolder där slangen med kulan satt och anslöt en slang för extra cirkulation till expansionskärlet.Hälsningar Håkan Gillbro
2019-11-13 kl. 23:31 #54076Eftersom jag funderar på det där med extrapump, som ju kanske inte är klokt- men vad kan bli värre med motorn än vad det redan är – så har jag funderat på vad vattnet skall kyla bort. Hittade uppgiften:
Av värme in med bensinen:
30% till drivningen
38% till avgaser
9% till värme från motorn till motorrummet
16% till kylvatten
Så om man åker upp på en alptopp och använder 80 kW längre stund så puttar man in 80/0,3= 266 kW
Varav 9% 24 kW skall kylas av vatten. Vid 10 graders tempdiff blir det ca 2800 l/tim som pumpen skall klara. Vad motståndet är i kylarsystemet för att få rätt pumpkurva blir svårt att få reda på verkar det.
Något skall man ju hålla på med som pensionär så jag sätter in en pump som ger 6000 l vid 0 mvp och 0 l vid 9 mvp.2020-04-03 kl. 13:32 #61930Hej!
Har precis skaffat en Freelander och håller på med byte av topplockspackningen. [u]Letar febrilt efter kulan till backventilen[/u]. Ska det sitta i termostathusets utgång mot där motorvärmaren är monterad. Har förmodligen originalversionen med termostathus monterat på motor och anslutet med plåtrör.
2020-05-10 kl. 14:24 #65264Välkommen i gänget med konstanta motorproblem !
Vad backventilen skall vara bra för övergår mitt förstånd.
Jag har en Freelander 1 från 2006 men lilla bensinmotorn. På den modellen sitter den nya varianten av termostat, men det hjälper inte något alls. Köpte bilen då den gått 7000 mil. Vid 8000 gick packningen som jag bytte själv.
Nu har den gått drygt 10000 och det bubblar ur kylvattenkärlet, så det är dags igen.
Men nu har jag tappat lusten för jag tror det är ett hopplöst projekt att byta packning eftersom det kan vara så att toppen har blivit blite skev samt att cylinderfodren kryper nedåt och inte tätar mot packningen.
Bilen är för övrigt verkligen i toppskikt och jag har vårdat den omsorgsfullt, nybesiktigad, väl rostskyddad och slitdelar, remmar, pump mm utbytt.
Är någon intresserad att köpa bilen ?
Alternativ : är det någon som vet om man kan skifta till en av de andra varianterna av motorer som bilen kunde köpas med som ny ?
Hälsningar Håkan2020-05-10 kl. 15:03 #65267Förresten, glömde fråga: Någon som vet hur mycket fodren skall sticka upp ur cylinderhuset .
Håkan igen2020-05-11 kl. 08:12 #65306Jag har en freelander 03a (pendlarbil) som knasar jämt med barnlåset. Läst att det ska vara ett känt problem på 03-04 modellerna. Någon som haft samma problem?
- Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av .
2020-05-15 kl. 08:08 #65518Om du ska montera en elpump, så gör det med ett fördröjningsrelä, så att när du stannar motorn så fortsätter pumpen att gå ett tag (5min) och cirkulerar kylvätskan för jämnare temperatur, så undviker du hotspots och kokningar i toppen. Största problemet som jag sett med dessa motorer är de som kör mycket korta turer, varm, kall, varm,kall osv så rör sig toppen för mycket och skjuter packningen.
De som körde långtur med hästsläp osv hade aldrig problem, hade en kund med en icke ombyggd -98 som körde lång resor med 2 hästar i släp. Sista servicen jag gjorde var vid 25 000mil och inga reperationer på kylsystemet. Bilen i övrigt såg för jäklig ut…..Tillbaka till pumpen, jag har en Volvo 480 Turbo som har ovan system original, med en tempsensor också så att den endast går på eftercirkulation om motorn är över en viss temperatur. Så jag har ingen erfarenhet av det i Freelander men då det är stoppen som dödar så vore det vettigt att jämna ut temperaturen efter stopp.
2020-05-20 kl. 09:24 #65825Hej Peter, precis så har jag gjort. Kul att höra att idén kanske inte är helt tokig. Nu gick packningen i samma veva jag monterade pumpen så jag provar ny packning. Har bara bilen som vinterbil så det blir många kallstarter och oftast korta sträckor.
Det hände knepiga grejor med kylningen! Det blir ju två pumpar i serie eftersom originalet sitter kvar, och den eldrivna är kanske en för kraftig pump. När jag malde på i 100 på motorväg sjunk motortempen hastigt och återgick när jag stängde pumpen.
Kanske blev tryckdiff över termostaten för stort när ordinarie pumpen fick högt varvtal så att den tillsammans med elpumpen släppte för mycket vatten till kylen ?? Vågar man ta bort ordinarie pumpen och lita på att elpumpen har lång livslängd ? Det var en typ som de sätter in på trimmade tävlingsbilar.
Gör en liten förbigång över termostaten så kan jag prova lite.
Hälsningar Håkan2020-05-25 kl. 10:01 #66078Jag hade nog gjort en parallell koppling så elpumpen sitter parallellt. Minns ej hur det var byggt på min volvo men pumpen satt en bit bort med smala slangar så misstänker att det var parallellkopplat.
2020-06-01 kl. 19:03 #66451Nu har jag planat toppen, det var nog mest märken efter packningen som slipades bort. (0,13 mm)
Har fått ny packning och bultar från Paddoc. Den syns på bifogade bild och består av 2 delar, en 3-skikts stålpackning och en 1-skikts stålpackning.
När jag tog bort den gamla så låg 1-skiktspackningen överst. Jag har bytt en gång tidigare så jag hoppas den låg rätt. Det verkar lite knepigt med den där extra packningen.
Är det någon som vet om konstruktionen går att förbättra ?
En jag känner som fixat med motorer med lösa foder tyckte man skulle stryka på lite flytande packning (den tål bara 200 grader och det verkar kanske lite lågt så nära cylindern).
Hälsningar Håkan
Freelander 1
1,8 2005[attachment file=”IMG_1932[1].JPG”]
2020-06-02 kl. 07:49 #66476Flytande packning har jag sett försök med men det hjälper ej. Ofta om man har återkommande problem så är det för att fodren släppt. Kolla att dem ej är lösa genom att lägga en stål linjal över, har de kantrat och ligger snett så har dem lossat. Man kan känna på dem, men ofta drar man då loss dem…..
Om de är lösa så får du dra upp fodret, gör rent ytan nere i blocket och på fodret. Det ska ligga ett speciellt lim (glömt namnet nu) i en 2mm bred sträng.Den nya packningen du fått är en betydligt bättre packning, det var den sista förbättringen LR gjorde från fabrik, introducerade 2006.
2020-06-02 kl. 21:58 #66506Tack Peter, du verkar ha stor erfarenhet av att meka. Hur drar man upp fodren utan att skada dom ? Polygrip blir väl inte så bra, eller måste man köpa nya ?
Är det limmet som ”sätter” sig ?
Skall man lägga i en bricka för att höja fodret ?
Många frågor från en som gör praktik på motorer. Någon på forumet hade som signatur :
Landrover gör mekaniker av män.
Verkar stämma ?!
Hälsningar Håkan2020-06-03 kl. 08:15 #66526Om du bestämt dig för att ta ut fodren, så är det bara att dra runt motorn med toppen av, då brukar de lossa och komma upp lite. Sen ut med kolvar och stakar och dra med händer, inga verktyg, det repar cylindern.
Det ligger inga Shims (brickor) under fodren original, men jag har sett att de finns att köpa, troligtvis om de har satt sig rejält och ätit på aluminimum blocket. innan du lossar är det därför vettigt att mäta foderhöjden.
Original ska det tätas mot kylvätska med limmet och 2mm gör att du ska få rätt foder höjd. Limmet hete GCC 102, en Hylomar produkt, sök på nätet så finner du lite mer info, rimmerbros säljer blaFinns en manual för renovering av motorn att ladda ned här, limningen beskrivs på sid 56
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.