motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Ninety & OneTen (1983-1989) motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety

  • Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-10 21:59 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38653

    Inlagt av 1788 » 14 01 31 01:47

    Hur är det….Riktiga män luktar diesel… 

    Hur som helst så har jag en sedan 1999 privatimporterad Ninety 1986 med bensinmotor. Bilens 30årsdag och skattefrihet närmar sig och jag har på allvar börjar forska i att typa om den med 200/300tdi.

    Jag har sett att andra med Oneten/Ninety gjort just detta och undrar hur det funkat. Effektökningen blir ju för stor enligt bilprovningens generella regel om max 20% ökning, så något annat måste ju till, generalagentsintyg?

    Vi som meckar och har den nöööördiga egenskapen att sträckläsa partsbook som kvällslektyr vet ju att Oneten/Ninety och Defender 1990-1998 är extremt lika, tex. ramen för nittiotummarna är samma artikel 1984 till 1994 (intro 300tdi), bromsarna är i princip identiska 1984-1993 (intro skivbromsar bak), växellådor Lt77/LT230 1984-1994 (intro R380/300tdi), men vet bilprovningen om detta ? 

    Har du gjort en sådan omtypning och kan berätta hur det gick till eller vet någon som gjort det som jag kan kontakta

    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    #38654

    Inlagt av 1788 » 14 02 18 01:42

    Ja, har fått ett par svar, fast inte här på forumet. Tydligen ser även Bilprovningen det nära släktskapet mellan Ninety/Oneten och Defender och godkänner 200/300tdi i åttiotalsbilarna. Nu blir man ännu mer sugen att komma vidare 

    Men vilken motor ska man välja? Det absolut enklaste är ju att byta till 200tdi med tillhörande förstärkt växellåda LT77S (1992 och framåt). kompletterat med ny kylare, ny västerskärm, nytt luftfilterhus osv. så det ju bara att skruva.

    300tdi kräver ju att nya motorfästen svetsas in på ramen och eftersom både motor och växellådor sitter längre fram så krävs byte av ”seatbase” och kardanstänger.

    Men 200tdi producerades ju bara i ca fyra år mot 300tdi´s ca 10år (sista fem åren åt brittiska armen), så om man ska göra ett så pass stort jobb vill man ju göra det bästa. 300tdi är ju också samma motor för defender/discovery/Range, där 200tdi har en specialare för just defender 

    Är det någon som har någon åsikt om 200tdi/LT77s kontra 300tdi/R380 med avseende på hållbarhet, meckande, reservdelar e. dyl?

    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    #38655

    Inlagt av isbjorn » 14 02 18 13:24

    Jag skulle tro att det börjar bli lite ont om t.ex ersättnings toppar till 200tdi. Turner engineering t.ex säljer inte 200 toppar om man inte lämnar in sin existerade top (sa dom till mig i alla fall). Så om du orkar stoppa i en 300 så är det nog ingen dum ide. Men 200 är fantastiskt fin. Min funkar som en klocka 
    ——–
    TD5 110a LR Special Vehicle dept. -99
    200TDI OneTen Pickup -84
    Disco 1 ES V8 -96
    ——–
    #38656

    Inlagt av #1884 » 14 02 18 17:52

    Det finns ritningar för att bygga höger motorfäste som passar 300tdi mot motorfästena i ramen till upp till 200tdi (vänster använder man tydligen 200 fästet)
    /Magnus
    #38657

    Inlagt av 1788 » 14 02 23 01:09

    Jo, jag har sett en del trådar på forum som beskriver detta hur man sätter en 300tdi på den befintliga LT77-växellådan, men jag hade för min egen del tänkt mig en ren defender-installation såsom de lämnade fabriken, inte blanda komponenter som inte riktigt hör ihop.

    Och eftersom min LT77-växellåda ändå måste bytas ut mot en förstärkt LT77S för att klara av hamrandet från en TDi även om jag väljer att installera en 200tdi, så är valet ganska fritt.

    Som planen är just nu funderar jag på att köpa ett helt fordon gärna med rostskador som inte kommer gå igenom besiktningen nästa gång (MOT alltså, engelsk besiktning) för att fixa ett något mer smakligt pris. Då får man ju alla komponenter som behövs för konverteringen och skillnaden då är egentligen bara att det blir lite mer att flytta över plus svetsa nya motorfästen om man väljer 300tdi.

    Så just nu väger det över mot 300tdi, kraftigare block utan lösa förstärkningar, modernare växellåda, bättre reservdelstillgång……men visst det är bäst att se till att kamremsfixen är gjord så den inte äter kamremmar.

    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    #38658

    Inlagt av L-Andy » 14 11 20 22:02

    Hur mår det här projektet…? Håller ögonen öppna efter en 2,5-bensin och tänkte om uti fall att… 

    Andy

    SIIa 109″ -71 200Di
    D1 V8 A -96
    #38659

    Inlagt av 1788 » 14 11 23 23:26

    Tja, än har jag inte kommit till skott, men vem vet, vad det lider så kommer det nog i en diesel.
    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    #38661

    Spiken i kistan för detta projekt blev nog när jag skaffade en Land Rover till, en Discovery 1 200tdi från 1993. Så långa färder tas numera med Discon.

    Ninetyn får nog vara orginal, den har ju bara gått drygt 11″mil så egentligen vore det rätt dumt att ta ur motorn.

    Fredrik Johnander

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.