Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › Marion II, Ninety 2.5petrol stationwagon -1986
- Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-10 21:33 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-01-09 kl. 23:20 #38634
inlagt av 1788 » 12 01 15 01:40
Till sommarn blir det 13år sedan jag tog färjan till England och hämtade hem Marion II, en vänsterstyrd Ninety 1986 och från det toppskick som hon befann sig i när nycklarna bytte ägare hos Land Rover centre i Huddersfield så behövs nu en lite större dos av omvårdnad.
I höstas blev det efterlängtade mekargaraget på 70kvm färdigt så nu finns inga ursäkter längre. Instrumentpanelen ska fräschas upp, stereon fästas in i ett orginalfäste, främre stänklappar monteras, det veka orginaldraget bytas ut mot ett 3.5tons, montera lite ljuddämpning, koppla in extraljusen, byta styrlister till fönstren på framdörrarna, lacka de nyinköpta orginalfälgarna (med Kumho KL71 på) vita, montera lastgallret, rengöra och vaxa lacken, spruta linolja undertill, få fart på elbakrutan.
Bilen är en ganska standard 2.5liters bensinare, med en hydraulisk Milemarkerwinch, eftermonterat styrservo, Defa warmup system. Planen är att behålla den ganska standard, men återställa skicket.
Funderar på att montera större ljusinsatser från Golf II som beskrevs i Roverland, orginallyset är ju inget att skryta med tyvärr.
Återkommer med lite bilder och så.
/ Fredrik #1788
P.S Marion I var en 109stw 1973 jag hade för drygt 20år sen D.S
#1788
Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 00:09 #38637inlagt av 1788 » 12 01 29 04:06
Nu är jag äntligen igång med fas 1, att fräscha upp Ninetyns kupé!
Det går alltid fort att riva ner (Hur var det satt nu igen……)
Förresten här kommer en bild på min Ninety när jag fortfarande var kvar i England och bilen hade Engelska skyltar. Det var sommaren 1999
Man kan om man vill läsa om mina bilköparäventyr på Landrovercentre´s hemsida
Som på de flesta Ninety/Oneten/defender har instrumentpanelen sprickor i plasten och eftersom framförallt det bakomliggande fästet (binnacle mount) är himla vekt så har jag köpt ett dito i plåt från Raptor Engineering . Jag kan verkligen rekommendera detta för denna plåtvariant är riktig LR-nivå.
plast mot plåt…. på den gamla syns att fästöron ramlat bort och delar av vänstersidan spruckit och ramlat bort.
Något jag också kan rekommendera om man ändå rivit ner instrumentbrädan är att göra bilstereoantennkabeln lätt utbytbar för jag antar att det inte bara är jag som pajar antenner. Dra en VP-slang (16mm) från genomföringen i ”bulkhead” till hålet i panelen precis bakom bilstereon, så kan man enkelt dra i och ur antennkabel utan att behöva riva hela instrumentpanelen. Jag satte en 16mm rostfri slangklamma i en befintlig skruv precis till vänster om genomföringen så håller den ordning på slangen när panelen ska tillbaks.
Jag passade också på att klämma dit en del ljudisolering när panelen var nere, alltid dämpar det något. ”Trum”plåtarna under framsätena fick ljudisolering också.
Bilstereon fästes in i ett orginalfäste, istället för sin tidigare placering hängande nere vid passagerarens fötter och 5.25”-högtalare monterades på panelens undersida (efter att sågat upp hål förstås), så nu kan man lyssna på stereon även om skuffen är full med packning (de gamla högtalarna satt längst bak vid bakljusen). Tiduret till DEFA warmup-systemet fick en bättre placering uppe på panelen till vänster om askkoppen.
Nu återstår att klistra på fläkt- och värmedekalerna på den nya intrumentbrädan.
Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 20:55 #38641Inlagt av 1788 » 12 01 29 04:10
Här är de nya orginalfälgarna med Kumho KL71 på. Ni har väl redan förstått att jag inte är de stora modifieringarnas man, så ja….. det är 205/80-16. Lite Ivory white på fälgarna så ska de på i vår.
Fast lite har jag fixat till under åren, en hydraulisk Milemarker sitter i fronten, ett exempel på att jänkarna faktiskt kan göra saker med kvalitet. Köpte den på plats hos Alfred Murray i England tillsammans med ”upgrade”-kit dvs. Tysk ZF servopump med högre tryck och flöde än orginalpumpen. Jag köpte ”upgrade”-kit för bilen hade ingen pump alls dvs. inget servo, men ett styrservo köpte jag på samma resa så nu kan man styra utan att träna armarna.
Under huven sitter utöver 2.5liters bensinfyran även styrventiler/tryckbegränsare till winch och styrservo (höger sida direkt bakom kylaren), DEFA Warmup med slangvärmare, batteriladdare och yttertemperatursensor, ZF-servopumpen på egendesignat och egentillverkat fäste komplett med egensvarvat remhjul bultat till ordinarie remhjul nere på vevaxeln för en nya remskiva med två spår var ohemult dyrt då jag monterade winchen.
Just det, uppe till vänster vid genomföringen i ”bulkhead” ser man en blå prick som är VP-slangen till antennkabeln som sticker ut. Ska dra över en cykelslang modell tunnare och dra åt spännband om slangen och kabeln så man slipper få in för mycket småfåglar denna väg.
#1788
Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
2018-01-10 kl. 20:57 #38642Inlagt av J_Lind » 12 01 30 21:45
Snyggt, kul läsning. Vad händer härnäst?
2018-01-10 kl. 20:58 #38643Inlagt av 1788 » 14 02 09 23:16
Shit, vad fort tiden går. Två år har gått sen jag sist skrev i denna tråd.
Våren 2012 kom jag till skott med 3.5-tonsdraget iallafall. bokade vanlig besiktning och reg.besiktning för dragkrok. Men förutom rent papper på vanliga besiktningen var det bovägga ”Den där är importerad och ska du ha något utöver generella 1500kg behövs generalagentsintyg”
Jag satte mig vid datorn och scannade in allt jag hade som kunde styrka min sak:
– det befintliga draget med artikelnummer från Parts Book
– det nya dragets monteringsanvisning
– max trailer weight från Owners Manual
– nuvarande registreringsbevis
– det gamla engelska registreringsbeviset
– registerutdrag från bilprovningen
– kvittot på det nya orginaldragetJag skickade det hela till Land Rover Support där jag sen blev uppringd av en trevlig kille, som tyckte att det var ett väl förberett ärende, ett solklart fall för att kunna utfärda det intyg jag behövde.
När sen intyget kom beställde jag ny besiktningstid och nu sitter draget godkänt och klart för 3.5 ton.
P.S glöm inte att vi i Sverige har ett nationellt krav att minsta mått mellan dragkulan och närmaste framförliggande struktur är 50mm. Därför måste man på ett orginaldrag lägga in en lagom tjock distans mellan draget och den smidda dragkulan och köpa längre bultar, har för mig att distansen är 15mm D.S
#1788
Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
2018-01-10 kl. 20:59 #38644Inlagt av 1788 » 14 02 10 00:10
Har haft lite vibrationer bakifrån nånstans, så lagom innan vi skulle åka till fruns släkt vid jul högtryckstvättade jag av bilen ordenligt, framförallt undertill. Efter ett par veckors torka i garaget skulle det bli lite linoljesprutande och -penslande. Precis innan vi åkte kröp jag under och konstaterade att bakre knutkorset på bakre kardanen hade gett upp, så det fick bli en liten beställning från Paddocks, passade på att beställa en galvad kofångare fram och lite rostfria skruvsatser till lampor, grill osv. Kofångaren sitter ju så underbart precis snett framför under innerskärmen så verkligen all smuts som slängs runt av hjulet hamnar inuti den, med genomrostning som följd.Kardanstången fick ett par lager av en gammal burk med elak industrifärg ( andningsmask på! ) och knutkors av god kvalitet monterades.
Penslade och sprutade sen en del linolja baktill på ram, drag och annat för att sen ta fram de främre stänklapparna som legat alldeles för länge på hyllan. Hade lite svårt att förstå exakt hur de skulle monteras, framförallt tyckte jag att de verkade hamna för långt bak utan att skydda ram/bulkhead osv. direkt bakom innerskärmen. När jag höll på att titta på detta tyckte jag att innerskärmen var lite underligt konstruerad med ett ”hål” som blottade bulkhead och outrigger.
Men vad i He…..te! , längst ner på bulkhead går mejseln rakt igenom! Min Ninety som aldrig är svetsad, den har i princip ingen rost, ytrost som visar sig får smaka på linolja . Fort, slita bort mattorna och titta närmare.
Ööööken, här måste det svetsas, jag som inte svetsat just bilplåt de senaste 10åren trots att det är så kul
Men…..min Ninety är ju min ögonsten, så det måste ju bli riktigt bra och svetsen som jag brukar låna är ju sådär, så det kanske kan bli att utöka leksaksbudgeten med en MIG-svets . Hör mig för, läser forum, scannar av marknaden, både begagnat och nytt och fastnar för en ganska liten Invertersvets från Hellvi som klarar mina husbehov. Enligt en kompetent svetsare jag känner är Invertertekniken mycket bra för att få bra svetsar, det liksom ”pyser” om bågen istället för att ”smattra”. Jag återkommer med omdöme när jag själv testat den
Som synes i bilden har jag köpt 2-komponents primer, har alltid förr använt vanlig 1-komponents till bilar och liknande. men då jag hörde mig för angående svets blev jag rekommenderad av en kollega till mig som sprutlackerar mycket på fritiden att använda 2-komponents då det enligt honom är stor skillnad och då lagningen är tänkt att hålla länge är det värt att prova.
#1788Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 21:00 #38645Inlagt av 1788 » 14 02 10 00:57
Japp, Orsak och verkan, det är dags att tänka till och kolla noggrant varför har detta hänt och vad går att göra för att undvika att liknande händer igen.Först så måste det vara en bra ide att på ett bra sätt täppa till ”hålet” i innerskärmen som så snyggt blottar bulkhead och outrigger för vädrets makter. Surfar runt på diverse forum för att se om någon annan funderat på detta, testar till Google bildsök och vad dyker upp om inte en engelsk firma som tagit fram en produkt som dels täpper till ”hålet” med en slagtålig plastskiva lämpad för ändamålet och dels flyttar fram stänklappen till innerskärmens bakkant (där jag från början tyckte den borde sitta).
Gwyn Lewis 4×4 har butik på Ebay.uk, så det var bara att beställa. Inte världens billigaste, men verkar vara bra kvalitet. När paketet öppnas uppdagas att det inte är bra kvalité, utan Superduperkvalitet Rejäla fästen i varmgalvaniserat stål, rejäla plastskivor som såvitt jag kan bedöma är i bra material och en bra monteringsanvisning.
Sen ser jag att det har runnit något från kopplingspedalen vatten/hydraulvätska? Verkar vara både och…. kopplingcylindern har mycket låg nivå på hydraulvätska och det ser ut som det runnit ner längs bulkhead ner till förargolvets framkant där det hjälpt till att blåsa på rostbrasan. Sen ser jag att själva fästet till kopplingscylindern bildar ett ”badkar” där vatten och annat bös kan bli stående, detta har förstås hänt och ett litet hål har rostat igenom bulkhead och släppt in vatten. Varför regnar det här inne under huven undrar du kanske, men dels är tätningslisten mellan motorhuv och bulkhead dålig och dels slutar ”dropplisten” på bulkhead (som huvtätningen sitter på) ungefär rakt över detta ”badkar”. Innan fästet återmonteras ska jag borra ett hål på varje sida så vatten kan rinna ut om den hamnar här.
Jag ser även att det ”torn” som håller i stötdämparens övre infästning sitter rätt så utsatt och vad är det för svart prick där He He, förstås är det rosthål, nästan hela vägen runt…
Men som tur är finns det varmgalvaniserade nya att köpa…£13,50 styck hos Paddocks
Står här på tork med ett lager linolja på
Gängorna på stötdämparnas övre fäste har tyvärr fått stryk av 28års bilåka, så de måste övertalas med vinkelslipen, men det är väl dags att byta ut dessa ändå.
Det sista vore att försöka komma på ett bra sätt att täcka för kofångaren så inte all smuts hamnar här…Hm det får man fundera lite på men inte nu, sängen väntar.
#1788Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 21:29 #38646Inlagt av 1788 » 14 02 18 01:12
Jaha, då när man haft julafton ett tag med inköp av både tillbehör och verktyg till bilen och hobbyn var det dags att börja jobba! Jag har köpt en ersättnings-”footwell” från Paddocks och jag börjar nu titta på hur mycket av denna plåt jag behöver utnyttja och hur jag ska kapa bort för att kunna lägga svetsfogar på bästa sätt.
Här syns hur jag kapat bort delar av bulkhead och borrat bort punktsvetsar med nyinköpt punktsvetsborr och sen grovkapat ersättningsplåten.
Här ser man från insidan hur det kommer bli.
Här syns första provskottet med nya svetsen, för att lära sig hur den beter sig. Stumfog samt pluggsvets som det ska bli på bilen. De speciella tvingarna för att hålla ihop två plåtar inför svetsning kan verkligen rekommenderas, det är lätt att passa in plåten ordentligt först och sen när man är helt nöjd tar man fram svetsen.
Här syns de väl fasthållna plåtarna som punktats fast. Den övre plåten är resultatet av att kopplingcylinderhuset skapar ett ”badkar”.
Det ska nog bli bra det här, svetsa klart, slipa, rengöra, grunda osv.Passar på att pensla på lite rostskyddsmedel på knutkorsens ”koppar” också så de blir lättare att få bort nästa gång.
Ja, inte går det fort men det går framåt iallafall. Ser fram emot när Marion blir körklar igen.
#1788Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 21:31 #38647Inlagt av 1788 » 14 02 22 22:16
Nu har ersättningsplåtarna blivit helsvetsade och efter slipning och noggrann rengöring var det dags att prova 2komponents primer. Måste säga att första lagret blev ruggigt tunn, mer som ett klarlackslager, men efter lager två ser det ljuslila ut som det står på burken att det ska vara. Just det, köpte ju Hagmans Stålplast Primer CA…..trodde jag, det var visst CA-V vilket är sån där vattenbaserad VOC-lack. Nu har jag ju inte använt den thinnerbaserade CA så jag kan inte se någon skillnad, men jag måste säga att förutom att det blir riktigt tunna skikt så verkar det vara en mycket bra primer.
På bilden ser det ganska flammigt ut, men i verkligheten ser det bättre ut, men rinningarna finns därNär jag var inne och hämtade kameran för att fota lite sken solen så fint på garaget så jag kände mig tvungen att knäppa en bild på hobbylokalen…
Att jag gillar linolja har ni säkert redan förstått, så här kommer ett par bilder på chassidetaljer som förhoppningsvis håller sig borta från farbror Rost.
Det ska bli mer sen, just nu blir det som det blir svårt att komma åt efter återmontering.
Ser tjusigt ut nu, men kommer ju knappt synas sen, känns bara bra att veta att det är solitt.När man ändå ska vänta på att primern torkar (utan thinner-doft, rätt ok faktiskt) tog jag tag i att modifiera den nya kofångaren lite. Det behövs ett extra hål per sida för A-bar och sen behövs två utskärningar för att inte krocka med de bakre infästningsbultarna till Milemarker hydraulwinchen.
Vill man inte koppla isär hydrauliken, får man försöka hitta vad man kan att hänga upp i.
Kan inte säga att jag sliter ut winchen direkt, men den är väldigt bra när det gäller….och full kraft med motorn på tomgång. Hydraulic power rules, som jag brukar säga
Börjar närma sig slutet på verkstadsperioden, lite mer primer, täcklack, återmontering, rostskydd, montera den renoverade och uppsnyggade kardanstången, måla upp winchfästet (hata pulverlack ), montera nya kopplingscylinder/slave cylinder och lite mer ljudisolering så är det dags att åka lite….
Det blir ju lätt lite extra när man ändå håller på
#1788Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 21:32 #38648Inlagt av 1788 » 14 03 05 01:59
Nu börjar det likna något! Det tar lång tid att få det klart med alla torktider, 3lager primer, 2 omgångar karosserikitt och sen 3 lager billack och sen blir det ju inte målat varje kväll.Nu är det vitt och fint igen, förhoppningsvis ska det hålla länge.
Det är första gången jag använder karosserikitt men det var lätt att applicera och det inses att det är viktigt för att slippa inkommande vatten. Läste på ett forum om en engelsman som bytte bulkhead på sin defender och missade att applicera kitt på den nya och det blev inte tätt , trist att missa det efter så mycket jobb. Det blev en Hagmans-produkt igen och utan att kunna jämföra med andra fabrikat tycker jag att det var ett bra kitt.
Falköga ser kanske att innerskärmsfästet saknas, men jag valde att måla fästet för sig efter att ha borrat 3hål så fästet kan skruvas fast. Känns bättre att kunna lossa på fästet om det skulle behövas i framtiden.
Golvplåt och främre växellådetunnel är färdigmålade och redo att monteras tillbaka.
Detta är ett typiskt exempel på att det lätt blir fler saker som görs när man ändå håller på. Kopplingscylinderhuset och pedalen var lite småfult och rostigt efter 28år och läckage av bromsvätska. Stålborste på vinkelslipen tar bort all rost och lös färg och så här fina blir de med två lager primer på. Imorgon kväll ska jag prova Biltemas svarta 2-komponentfärg och se om den blir bra.
Sen har jag fått hem ny kopplingscylinder/slang/slavcylinder så snart nog blir det återmontering
Även winchfästet har fått en omgång av stålborsten och ett lager primer.
Måla, måla, måla, måla och måla Det är tur att man har en bra andningsmask, då alla bra färger luktar elakt. Skulle gärna vilja ha en ”mini” lackeringsbox av bänkmodell så man kan sprutlacka saker man gör iordning, det kanske får bli ett projekt för kommande vinter. Just det och ett blästerskåp av bänkmodell vore ju bra det med….. Det är inga problem att fylla garaget med prylar
#1788Fredrik Johnander
DO Östergötland—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD”Hydraulic power rules”
2018-01-10 kl. 21:33 #38649Inlagt av Janne » 14 03 05 07:24
Jag byggde en minilackbox av en kraftig wellpappkartong när jag höll på med cyklar. Använde en rörfläkt för utsuget, funkade kanon. Gick lätt att fälla ihop när man var klar.Discovery II TD5 -03 ”Tingeling”
Discovery II TD5 -03 ”Tet”
Discovery II TD5 -03 ”Tourette”
Discovery Trophy TDI -97, my precious
Discovery -94, Delebilen
Range Rover Classic MB300Tdi -86, Traktorn
Övrigt i garaget
Jaguar XK8 cab -07
Jaguar XJ6 Sport -95
Jaguar XJ6 Gold 3,2 -94
Jaguar Sovereign 3,6 -89
Jaguar Sovereign 3,6 -88
Triumph 2000 mk2 V8 cab. -72
Triumph 2000 mk1 -65, Laurie
Triumph 2000 mk1 -65, Kakan - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.