LR Discovery 2 Td5 HSE -03 "Tip Tap Toe"

Forum MEDLEM Våra Land Rovers LR Discovery 2 Td5 HSE -03 "Tip Tap Toe"

  • Detta ämne har 65 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-13 22:24 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 66 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17103
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Pellson]

      Nytt uppdrag för det ultimata motorredskapet – sjösättning av båten (fast först fick discon dra båtkräket tvärs över Sverige).

      Bild

      Nåväl . Som den skarpsynte ser så fick båten åka standardkärra och inte båtsläp. Upp på kärran kom den m.h.a. travers men avlastningen fick ske medelst grundlig badning. Kärran fick ju gå i såpass djupt att båten flöt loss. Med den vinkel som rampen hade även längre ut från vattenbrynet så blev det en del bilbadande innan allt flöt som det skulle och det var dags att återgå till torrare underlag.
      V.v. notera att bilden visar båten uppdragen på land efter sjösättning. Typ 15 m närmare land än när den flöt loss från släpet.

      Mission accomplished.

      #17104
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Janne]

        Hyrsläp eller? :D

        #17105
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Pellson]

          Janne skrev:Hyrsläp eller? :D

          Det kommenterar jag inte, men med elen urkopplad och en sötvattensköljning efteråt ser jag inte att det spelar någon roll. :smt016

          Jag vill klia lite på din Traja vid tillfälle, Janne. Funderar på en Mk2:a själv. Får man lov?

          #17106
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Janne]

            Pellson skrev:

            Janne skrev:Hyrsläp eller? :D

            Det kommenterar jag inte, men med elen urkopplad och en sötvattensköljning efteråt ser jag inte att det spelar någon roll. :smt016

            Jag vill klia lite på din Traja vid tillfälle, Janne. Funderar på en Mk2:a själv. Får man lov?

            Jaha, sötvatten. Dåså :D

            Triumphen väntar på nya stötdämpare bak, men sen är den fit for fight. Du är alltid välkommen för provtur, annars syns den på Tjolöholm.
            Tycker definitivt att du skall skaffa en, mycket trevliga och prisvärda bilar. MK2 är ett bättre val, ngt slöare men en bättre bil på i stort sett alla punkter.
            Min förra 2000 (cab converterad) kommer också till Tjolöholm.

            #17107
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Pellson]

              Efter nästan exakt två år så överväger vi att byta ut henne. Inte pga att vi inte är nöjda, tvärtom, utan pga förändrade körvanor. Efter att ha flyttat "hem" till ostkusten och bytt lite jobb och så så upptäcker vi att vi huvudsakligen kör med förstabilen varför den här stackarn bara kommer att få gå ca 300 mil/år, varvid dieselskatten blir en alldeles för stor del av milkostnaden. Men surt är det. Som man kunnat följa här i tråden har det varit rätt lite tekniska problem och de som varit har haft enkla lösningar. För stunden är det bara bakrutetorkararmen som skall bytas (bladet frös fast för ett par veckor sedan och torkarmotorn drog av armen..) och sedan är det som vanligt, dvs allt lirar..

              Men nu är det V8 som gäller. Man hoppas ju att det går att hitta en lika bra vagn som denna, och finge jag välja skulle jag nog helst tagit en i samma kulör. White Gold är inte en helt vanlig färg men riktigt snygg, tycker iallafall jag. Dessutom döljer den ju lerstänken ganska väl.. ;)

              Bild

              #17108
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Pellson]

                Det går rätt trögt att hitta en ersättare varför vi fortsätter tillsammans för stunden. Eftersom förmånsasiaten dessutom redan fått lämna familjen så är Discon i alla avseenden för tillfället tillbaka i rollen som förstabil. Nu senast tillämpades rollen i en 80-milatripp till släktbegivenhet inför vilken det föreslogs viss sanering av bilen. Och OK, även om leran är hyfsat camouflerad mot bilens kulör så visst. Den är ännu trevligare hyfsat ren.

                Så kosan styrdes mot tillämplig automattvätt (jag ids sällan tvätta den manuellt. För det första är det ett skit att komma åt att nå hela taket och för det andra så är den redan lite repig, så..) där vi till min och codriverns påtagliga förvåning tämligen snart fann bilen fastklämd under den överliggande spolbalken! Efter att ha avfettat och schamponerat in bilen framifrån, över huv och tak så lade den sig bestämt på reservhjulet baktill. Alltså, det hr ju hänt att en eller annan sidoborste bonkat i det där hjulet varvid maskinen ursäktat sig och börjat om på mer vördnadsfullt avstånd, men icke så denna gång. Här blev vi sittande. Efter en halvtimmas parlamenterande med stationsbefälet fick vi hjälp att med våld lyfta balken i fråga så att vi kunde komma loss (nej, jag lyfter inte själv iklädd min PoW-rutiga favoritkostym!) varefter jag förhandlade mig till att iallafall få schampot avspolat utan kostnad. detta bifölls och resultatet blev faktiskt en hyfsat ren bil. Tacka lackkulören för det intrycket – det hade inte funkat på en svart bil..
                I vilket fall – stationsbefälet i fråga påstod att samma sak hänt tidigare med bilar med externt monterat reservhjul. Jag ställer mig tvivlande eftersom vi ju tvättar denna varannan vecka i snitt och aldrig tidigare råkat ut för det här. Men har nån av er avvikande uppfattning här så lyssnar jag gärna till vad ni har att säga.

                Annars var resan egentligen bara ytterligare ett bevis på vilken magiskt bra touringvagn en D2:a faktiskt är. Majestätiskt glider man fram tre fot över medtrafikanterna vilkas dumheter man med sin goda överblick lätt parerar. Den överlägsna utsikten ger också en påtagligt mer omfångsrik upplevelse av omgivningarna, något som även andra upplever, ser jag om jag googlar lite. Se här nån som tagit sin ypperligt eleganta D2:a på sightseeing i Vermont där de har några av de amerikanskt arketypiska täckta broarna, omnämnda i förbifarten i en eller annan Clintanfilm, faktiskt. Fast i Clintans fall var det broar i Iowa, men iallafall..

                Bild

                Vad rör jakten på ersättare – jag har faktiskt övervägt att acceptera en tidigare D2:a, dvs en pre-facelift (1999 – 2002). De är ju i allt väsentligt samma bilar rent tekniskt och dessutom inemot 30 kSEK billigare i inköp. Men efter att ha bildsurfat länge och väl så står det ursprungliga beslutet fast. Post-faceliften är så mycket snyggare i mina ögon på så många sätt att jag ser att jag med stor sannolikhet skulle ångra mig tämligen snart. Följaktligen väntar jag hellre på rätt bil och tar den extra kostnaden. Vi sitter ju inte i sjön..

                #17109
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Pellson]

                  Som en eller annan av er sannolikt uppmärksammat så har påskvädret inte riktigt motsvarat årstiden. Nu var det ju iofs varslat i förväg så inför helgens hälsa-på-utrikesdelen-av-släkten-resa blev det ganska enkelt att välja bil trots den något högre milkostnaden. Konkurrenten står nämligen på ytterst gatmässiga sommardäck.
                  Sedan i torsdags morse har vi kört styva 180 mil, huvuddelen i motorvägshastigheter, och Discon går som vanligt helt klanderfritt. Dock så märks det på genomsnittsförbrukningen när man försöker sig på att hänga med i de nya maxhastigheterna i DK (130 km/tim) Håll käft, vad diesel det försvinner.. Men inte ett knyst i övrigt från bilen.

                  Danmark är f.ö. rätt fint så här års. Trots att det inte är långt så är det ju åt rätt håll, så att säga, och våren kommer lite tidigare. Har man dessutom tid att strunta i motorvägarna så bjuder landet på en hel del fina vägar och vyer, med fördel upplevda från Discoveryns eleverade position.

                  Bild

                  #17110
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Pellson]

                    Enligt tillgänglig verifierbar indata om körsträcka har vi faktiskt kört hela 1715 mil med TTT under det senaste året. Nu är det iofs så att under ett helt tertial var vi utan förstabil i dess egentliga mening och då fick Discon faktiskt gå rätt mycket, men ändå.. Med dagens drivmedelspriser (klickbar länk >>HÄR<<) och skattesatser så ligger brytpunkten mellan diesel och bensindrift på en Disco 2:a redan på 638 mil/år. Dvs nästan 1100 mil mindre än vad vi kört under de senaste 12 månaderna.

                    Å andra sidan, om Gud är god och en eller annan engelsman sköter sitt jobb så får vi ju faktiskt en ny och mycket, mycket trevlig förstabil om nån månad (se egen tråd om den >>HÄR<<) vilket öppnar en reell möjlighet att på ett annat sätt än hittills hålla ned andrabilsmilen under kommande år. Skall man räkna krasst så bedömer jag en rimlig, överslagsmässig årlig körsträcka till ca 500 mil vilket enligt ovanstående kalkyler ger en besparing på knappt 800 SEK/år. Inga förmögenheter alltså, men ändå ett argument för en V8. Men det är inga jättemarginaler till olönsamhet.

                    Funderingarna går vidare. För stunden har jag faktiskt hittat en tänkbar kandidat till efterträdare men en hel del räknande återstår.

                    #17111
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Pellson]

                      I måndags fick jag dessutom hem lådan med diverse engelska bildelar jag beställde från Rimmers så sent som torsdagen innan. Rappt, må jag säga. Den enda LR-delen var dock en takluckemotor till TTT eftersom den befintliga motorn till främre luckan var så gott som solid vid närmare inspektion.
                      Själva bytet effektuerades på knappa 15 minuter nu kväll. Skall njuta av open skies imorrn när ungarna skall till dagis igen.. :)

                      #17112
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Pellson]

                        TTT har fortsatt som primary asshauler under sommaren, något som talar för att beslutet att avvakta med bränslebyte var riktigt. Men inte nog med det. Vid examination av andrabilens (den onämnbara, men brittiskt gröna) utnyttjande finner vi att även den har en snittanvändning som extrapolerat ut över helår landar väl på dieselsidan av skatt/drivmedelsjämvikt. Hmmm….
                        Nu kommer sannolikt (inget är säkert i dessa dagar) den efterlängtade förstabilen levereras endera dagen (egen tråd >>HÄR<<) men jag tror vi behåller TTT ytterligare några månader bara för att se hur mycket den egentligen kommer att gå när långresorna enbart går på D4:an.

                        Som ett led i det beslutet är det bara att bita ihop och köpa nya vinterdäck då de befintliga knappt duger att ta sig över en gräsmatta med. Obehagligt dyrt nöje, det där med däck. Och lite svårt att besluta vad vi skall välja för däck. Cooper har släppt en ny variant på sitt Discoverer, men jag var inte helt imponerad av deras gamla. Dessutom hade jag egentligen gärna sett ett lite hårigare mönster. Jag menar – jag kör ju faktiskt en del i lera även med spikdäcken.

                        Bild

                        Jag vet att bilden ovan är på den odubbade varianten, men försök hitta en bild med monterade spik så får ni se.. Å andra sidan, det syns ju faktiskt var det är meningen man skall dubba..

                        Nå. Spaning fortgår, och om det är någon som har bra idéer på kapabla dubbade vinterdäck i 255/55R18 så får man gärna upphäva sin stämma och tipsa här.

                        #17113
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Edfors]

                          Ja svårt att hitta bra däck, själv hoppas jag GoodYear Wrangler DuraTrac kommer i en bra dimension som kan passa mig, ser intressant ut men inte haft möjlighet att testa ännu.

                          #17114
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Pellson]

                            Edfors skrev:Ja svårt att hitta bra däck, själv hoppas jag GoodYear Wrangler DuraTrac kommer i en bra dimension som kan passa mig, ser intressant ut men inte haft möjlighet att testa ännu.

                            Dura Trac är inte vintergodkänt enligt >>STRO<< och går därför bort. Som sommarhalvårsdäck, däremot – visst.

                            #17115
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Edfors]

                              Pellson skrev:

                              Edfors skrev:Ja svårt att hitta bra däck, själv hoppas jag GoodYear Wrangler DuraTrac kommer i en bra dimension som kan passa mig, ser intressant ut men inte haft möjlighet att testa ännu.

                              Dura Trac är inte vintergodkänt enligt >>STRO<< och går därför bort. Som sommarhalvårsdäck, däremot – visst.

                              Men om trycker i dubbar… :roll:

                              #17116
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by Pellson]

                                Edfors skrev:

                                Pellson skrev:

                                Edfors skrev:Ja svårt att hitta bra däck, själv hoppas jag GoodYear Wrangler DuraTrac kommer i en bra dimension som kan passa mig, ser intressant ut men inte haft möjlighet att testa ännu.

                                Dura Trac är inte vintergodkänt enligt >>STRO<< och går därför bort. Som sommarhalvårsdäck, däremot – visst.

                                Men om trycker i dubbar… :roll:

                                Mycket medvetet utan att diskutera grepp i olika väglag – de där dubbarna hjälper inte ett skvatt juridiskt, och bötesbeloppen är avskräckande. :-?

                                #17117
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Pellson]

                                  Som de som följer >>systertråden<< redan vet så fick TTT fått en "lillebrorsa" i mitten av oktober, döpt till Mazepa. Den nya bilen har sedan dess tagit i princip alla längre resor och ganka många kortare också. Endast när Mazepa varit på bättre ärenden har TT egentligen använts, något som resulterat i ett snabbt vikande körsträckeuttag på TTT. Under den senaste månaden faktiskt strax under 30 mil. Det här pekar på att ett drivmedelsbyte kanske är motiverat, men när jag räknar på det med dagens skattesatser och bränslepriser hamnar brytpunkten (dvs den körsträcka där årskostnaden för en D2 V8 och en D2 Td5 är lika) på bara 575 mil, dvs knappa 48 mil i månaden. Och det är inte mycket. Frågan nu är egentligen om det någonsin kommer att bli reellt billigare med en V8? Jag har dessutom en otäck känsla av att underhållet är snäppet dyrare, något jag inte kompenserat för i min kalkyl alls.
                                  Som lök på den berömda laxen finns följande uttalanden om livslängden på Rover-åttor av senare generationer:
                                  >>J Hamilton Motors<< i Sthlm, och
                                  >>Robison Service<<, erfaren RR-verkstad och handlare i Springfield, Massachusetts

                                  För stunden känns TD5:an som ett stabilt alternativ. Men i den andra vågskålen ligger det latenta problemet med >>dieselbakterier<< liksom det kanske något mer långsiktiga problemet med dieseltillgång. MSB har i en rapport jag för stunden inte hittar länken till varnat för ransonering redan under 2017.

                                  Nå, vi har inte bestämt oss slutgiltigt ännu. Vi kör några månader till med befintligt bestånd och tar beslut i vår. En enstaka månad är lite för dåligt statistiskt underlag och vem vet – det kanske kommer något nytt om ersättningsdiesel under tiden?

                                  En följd av ovanstående beslut är att det blev skarpt med investering i nya vinterdäck till TTT. Jag hade letat lite under nästan två månader och nästan bestämt mig för att köpa nya trots det påtagliga hål det skulle ha lämnat i finanserna när jag lyckades få fatt på nästan nya Discoverer M+S2 för väl under halva nypriset. Nu är de pålagda och vi får väl se under vintern hur de känns. de har – som man kan gissa från ovanstående – inte gått så många meter ännu. Och till 1:a advent lovas det ju väder..

                                  Bild

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 66 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.