Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › LR Discovery 2 Td5 HSE -03 "Tip Tap Toe"
- Detta ämne har 65 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-13 22:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2010-11-10 kl. 20:40 #17088
[Originally posted by Pellson]
Såsom redan konstaterats på andra ställen här på forumet så har det blivit vinterdäcksläge, sådär helt apropå. Av olika anledningar (samtliga heeeelt ointressanta att gå närmare på) har inte tjänstelandyn fått på sina vinterdäck. Däremot så har ju discon sina vintergodkända AT-tvåor.
Så idag, när jobbet bjöd på en rejäl omgång greenlaning i samband med en första kik på ett projekterat vindkraftläge blev det Discoveryn som fick ta uppdraget. De snöiga, svinhala och fascinerande branta, tvära och ojämna körvägarna inbjöd till att testa både TC och HDC, med fascinerande gott resultat. Kul var det också, men lite nervöst att bara släppa taget och åka med, måste jag erkänna. Freelandern känns tryggare i de här lägena, men det är ju en två generationer yngre bil, så det vore väl underligt om så inte var fallet.
En annan sak som kan kontempleras mera är huruvida jag borde investera i mer normala vinterdäck, trots allt. Eller har jag bara glömt hur jävla hal snö är?
Nån bild kommer senare.
2010-11-11 kl. 08:29 #17089[Originally posted by wackt]
Jag har också testat AT2 på snö denna vecka men nu fick jag nog och slängde på vinterdäcken. Visst är Grabber däcken vinter klassade men att kalla dom vinter däck är nog att ta i. Dom driver hyfsat bra men så fort du ska stanna så bara kasar det. Misstänker att det är bristen på sajpningar som gör sig gällande. Så igår kväll så åkte Cooper dubbdäcken på . Riktigt trevliga må jag säga. Jag känner precis igen din känsla att frillen känns säkrare och smidigare. Tyngden gör nog sitt.
2010-11-12 kl. 07:01 #17090[Originally posted by Palle]
Jag tror att ett par "riktigt" vinterdäck nog är att föredra, sedan om det är dubb eller inte det avgör du ju själv.
2010-11-14 kl. 21:41 #17091[Originally posted by Pellson]
Under jobbturen i onsdags passade fönstret i förardörren på att ta paus. Under en manöver med fönsterhissen föll fönstret plötsligt ned i dörren. Eftersom yours truly är småbarnsförälder har jag reaktionsförmåga som skulle få en kobra att slå ett halvslag av ren avundsjuka och medelst denna lyckades jag att fånga fönstret innan det hunnit hela vägen utom räckhåll. Samtidigt hördes en klonkande ljud som tydde på att någon komponent migrerat söderut i dörren. Jag lyckades trots denna diversion att få rutan att stanna uppe tillräckligt länge för att hinna hämta den ständigt medförda allt-i-allo-skruvmejseln och på klassiskt volvo-amazon-manér kila fast den.
Först idag, efter att ha väntat ut ytterligare en monsunperiod, blev det tillfälle att undersöka saken.
Efter att ha plockat loss dörrsidan exakt enligt Haynesmanualens beskrivning (notera dock att det sitter clips även längs överkanten av dörrsidan) och sedan med stort tålamod lossat fuktspärren återfann jag en kuggkrans som låg längst ned i botten av dörren och såg ensam ut. Eftersom den liknade något som borde vara i tätare sällskap med själva hissmekaniken än vad fallet var för tillfället så monterade jag också loss hela hisspaketet och tog ut det ur dörren. Tämligen omedelbart framstod det som uppenbart att krans och hissmekanik från fabrik sammanfogats medelst tre punktsvetsar av klassiskt brittisk kvalitet. Noterbart är också att två av brottytorna var påtagligt rostanlupna, dvs kransen har bara suttit fast med den tredje under en relativt lång tid.
Eftersom punktsvetsutrustning inte är något jag har hemma i städskåpet direkt så fick jag överväga andra sätt att återförena dessa separerade tu, och jag fastnade snart för att skruva i hop det hela. Sagt och gjort. Jag borrade ett 3,2 mm-hål mitt i varje svetspunkt i kuggkransen och ett 4 mm-hål på motsvarande ställe på fästflänsen. Sedan gängade jag i kuggkransen och medelst tre återvunna gamla skruvar (M4) satt det snart ihop. För säkerhets skull slipade jag av utskjutande del av skruvarna på baksidan innan jag återmonterade hela paketet i dörren igen. Sedan tillbaka med fuktspärr och dörrsida. Voila!
Imorrn slipper jag att kliva ur bilen för att dra passerkortet till jobbgaraget. Det känns bra!
2010-11-14 kl. 22:14 #17092[Originally posted by CarlJohan]
Fördelen med dessa Brittiska fordon är ju knappast deras top-of-the-line kvalitet, snarare deras reparerbarhet.
Går det inte med det ena, så går det med det andra…Häpp!2010-11-15 kl. 12:02 #17093[Originally posted by NioElva]
Var inne på Hedin bil för en timma sedan och köpte ovan nämda clips till bakdörren.
De små röda clipsen som för ett par år sedan kostade 5 kr/st har nu de facila priset av 24 kr/st.
Reservdelsmannen skyllde på att den danske generalagenten har haft en 40% prishöjning till dom bara i år.2010-11-15 kl. 17:52 #17094[Originally posted by Pellson]
NioElva skrev:Var inne på Hedin bil för en timma sedan och köpte ovan nämda clips till bakdörren.
De små röda clipsen som för ett par år sedan kostade 5 kr/st har nu de facila priset av 24 kr/st.
Reservdelsmannen skyllde på att den danske generalagenten har haft en 40% prishöjning till dom bara i år.Av någon anledning finner jag ofta mig själv härbärgerandes vissa misstankar mot företag som aktivt arbetar för att nå en monopolistisk/oligopolistisk ställning på en lokal marknad. Här i Gbg finns inga alternativ för följande bilmärken:
Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge, Smart, Nissan, Mitsubishi, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Kia, Renault, Dacia, Land Rover, Cadillac, Corvette, Chevrolet, Hummer, Suzuki, Jaguar och Honda, dvs 21 märken!Så vad har vi kvar?
Volvo, SAAB, Opel, Subaru, BMW, Peugeot, Citroën, Hyundai, Mazda och Ford. Inalles 10 märken. Har jag glömt nåt, eller skall jag skriva till konkurrensverket redan nu?2010-11-15 kl. 19:05 #17095[Originally posted by kinle]
Samma sak hände på min disco I.a
Fönsterhissen alltså
Andra gången gjorde jag på samma sätt som du gjorde Pellson!2010-11-16 kl. 14:11 #17096[Originally posted by Pellson]
Har idag funderat färdigt på det här med vinterdäck. Om jag bara hittar fälgar så har jag en omgång begagnade Nokia dubbisar som får fungera. Trots att de inte skänker bilen samma "stance" som AT-däcken så borde de vara bättre på att hålla fast i vägen. Tror jag.
Så det jag behöver nu är fälgar i dimension 18-tum. Om det är nån som har över så kan man höra av sig.
2010-12-01 kl. 22:46 #17097[Originally posted by Pellson]
Kylan som ju drabbat även Västsverige har medfört en lite intressant avvikelse mot normalfunktionerna. Jag gissar att det på något sätt har med vattenbemängt fett att göra, men alla uppslag om orsaker är välkomna.
- Blinkersen, framförallt åt höger, "kärvar" när den skall igång första gången för dagen. Jag fäller upp spaken, men det tar upp till tio sekunder innan det börjar blinka. De första blinkningarna kan dessutom vara lite sporadiska. När bilen/kupén blivit lite varmare lirar det som det skall igen.
Vad kan det här bero på? Relät?Samma sak med vindrutetorkarna fram, nästan. De svarar omedelbart på spaken, men så snart jag släpper spaken går de inte tillbaka till utgångsläget. Eller snarare – de pausar upp till 20 sek mitt på rutan, och sen går de tillbaka. Oftast funkar det sedan de gjort den här övningen en gång.
Vad kan detta vara? Dåligt fett i kontaktblecklådan, eller?Som sagt – idéer och uppslag välkomnas med glädje.
Annars så har jag fortfarande inte bytt till andra däck, men faktum är att AT2:orna beter sig hyfsat så länge det inte är is. Spikdäcken skall på, men det är lite orkaläge i detta klimatet..
2010-12-03 kl. 17:46 #17098[Originally posted by lungälven]
Blinkersen hade jag samma problem med förra vintern. Jag plockade bort ratten och hela blinkersspaken sedan pillade jag isär spaken och där inne fanns det mycket damm mm. som hade satt sig i fettet. Efter en grundlig rengöring och nytt fett så funkad allt kanon igen Kanske samma sak på vindrutetorkararmen?
2010-12-23 kl. 21:23 #17099[Originally posted by Pellson]
Det är fint nu, inte minst i mina gamla kära hemtrakter. Mest snö i Sverige, säger vädersiarna. Jag tänkte nog att det skulle bli lite bekymmersamt att ta sig in på vår lilla väg, men grannen har visst lånat vår (bättre och bredare) infart och fått den plogad tidigare, så nu när vi pep förbi en sväng var där nog bara ca tre dm när man väl var genom plogvallen som inte heller den beredde discon några bekymmer alls. Och ironiskt nog så hade jag precis tagit bilden nedan innan bonden kom farande i jättetraktorn med plog och röjde av igen (grannen på ingång, uppenbarligen).
Jaja. Jag får väl fara till Leif och pojkarna i Borås om ett par dagar och köra fast där istället..
2011-01-01 kl. 22:16 #17100[Originally posted by Pellson]
Vinterdäck var det ja. Äntligen fick jag tag i en omgång originalfälgar i rätt dimension tack vare ytterst vänlig hjälp från en SLRK-kollega och i mellandagarna hanns det med att lägga på spikdäcken. Förutom att de ser lite spinkiga ut (235/60/R18 är ju inte jättestort) så verkar det bra. Faktum är att även om GG AT2:orna funkat bättre än befarat i vintervädret så är det ett grepplyft med riktiga vinterdäck. Nåt att tänka på inför kommande år.
Jag har inte hunnit ta en egen bild, men så här ser kombon D2 i White Gold och den fälgmodell jag fått tag i ut:
Det funkar väl?
2011-01-01 kl. 22:19 #17101[Originally posted by Pelle]
Jadå det funkar…….Du är ju lite mer fåfäng än jag trodde
Snygga fälgar/p
2011-01-01 kl. 23:09 #17102[Originally posted by Pellson]
Funktion OCH stil, Pelle. Inte antingen eller..
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.