Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › LR Discovery 2 Td5 HSE -03 "Tip Tap Toe"
- Detta ämne har 65 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-13 22:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2010-04-02 kl. 17:54 #17058
[Originally posted by Pellson]
Som de som följer forumet redan vet så såg vi oss tvungna att mer akut ta tag i familjens transportbehov trots att försäkringsärendet runt Lord Blackadder inte är klart. Nu har vi avverkat en månad och ett antal hundra mil tillsammans och det går att konstatera att konceptet fungerar, att bilen blir kvar i familjen och att det är dags att döpa den nya familjemedlemmen.
Har man sett registreringsskylten blir det svårt att undvika att blanda in den i namngivningen. "TTT". Det är lite för uppenbart, på något sätt, så med lite ironi så får hon hete "Tip Tap Toe" trots matchvikten.Det den här bilen tillför som ingen av de andra befintliga fordonen har är praktisk terrängkapacitet. Visserligen finns det en teoretisk kapacitet hos både RRC:n och Freelandern, men i båda fallen känns skicket för bra för att ta ut dem på riktigt. Med denna är det lite annorlunda. Den är inte direkt ful, men den har nog med småskavanker för att det inte spelar så stor roll med en eller annan till. Så förhoppningsvis skall hon kunna "dansa" fram i terrängen i lämplig mån, därmed förtjänande smeknamnet. Vi får väl se.
Sedan avhämtning och initiala tester så har jag hunnit serva igenom henne grundligt. Alla vätskor (japp, alla. Även servovätska, ACE-vätska, kylarvätska etc) är nya och det mesta är iallafall kikat på. Under processen upptäcktes och tätades ett relativt stadigt dieselläckage, faktiskt av sådan dignitet att jag misstänker att milkostnaden kommer att sjunka märkbart. Dessutom hittades och lagades kylvätskeläckaget som lyckts dränera systemet så till den rad att webaston gått torr, så nu tror vi att det mesta funkar. Utöver detta finns det en liten rad med småfel jag får jobba mig igenom på sikt så som en och annan trasig plastbit som behöver bytas. Fast inget som brådskar.
Brådskar gör det ju däremot med att byta däck. Nu är AT2:orna hemma (äntligen) men jag har till mitt förtret upptäckt att det sitter låsbultar på hjulen och att jag inte fick med nån adapter. Elände… Nå, det får lösas. En annan sak att lösa är att bilen är "felregistrerad" som femsitsig trots att den levererades sjusitsig. Kan nån begripa hur faen de tänkte från början?
Nå, kontakt med Fredrik T:s kollegor gav att importören kan ändra registreringen utan vidare regbesiktning om de vill, och eftersom de lik förbannat kommer att få skriva ett intyg på att bilen är byggd sjusitsig så kanske det blir enklare för dem att bara skicka in en datafil till Transportstyrelsen direkt. Vi får se hur pass bra förhandlare jag är.Apropå terräng (det är ju som sagt AT-däck) så kikas det lite på lite "verklighetsanpassning" av bilen. Nu skall det inte bli ett "bullen-monster" för funktionaliteten civilt får inte inskränkas, men lite skydd och på sikt kanske en begränsad höjning känns inte fel. Däcken är en början som egentligen ganska väl sätter an nivån. Om bara däckfrågan är löst innan Kristi Himmelsfärd så begås terrängdebut hos fantastiske Hallands-Thomas med kamrater i Sennan. Kanske blir det då även lite fotobevis på att det går att skita ned även denna bilen.
Så – vad är bäst hittills om jag jämför med RRC:n och FL2:an? Svårt att säga, men den übergrymma Harman-Kardon-anläggningen håller förvånansvärt bra stånd mot Freelanderns Alpine-paket, och jag inser egentligen först nu hur jävla bra det är med glastaklucka. Varför har jag inte det i alla bilarna?
Nå, fortsättning följer liksom så småningom lite bättre foton på bilen. Tills vidare får man nöja sig med det här:
2010-04-03 kl. 05:20 #17059[Originally posted by CarlJohan]
Mycket bra Pellson, Välkommen i de rediga LR-bilarnas värld…
En liten släng av dominieffekten så är du ju i hamn…
2010-04-03 kl. 05:54 #17060[Originally posted by Samuel]
Grattis! Ser fin ut, och kommer det höjning mm så följer vi alla med spänning!
2010-04-03 kl. 20:43 #17061[Originally posted by Lundquist]
GRATTIS Grym pulka
Vi kikar oxå efter en Disco, frågan e väl diesel eller inte.
2010-04-03 kl. 21:16 #17062[Originally posted by Pellson]
Lundquist skrev:… frågan e väl diesel eller inte.Det där är väl en direkt funktion av körsträcka, eller hur ser du det? Jag har en liten excelfil jag räknar med där jag matar in dieselpris, bensinpris och de olika skattesatserna och så kan jag se var brytpunkten går. För vår del var det diesel som var mest ekonomiskt.
2010-04-03 kl. 21:32 #17063[Originally posted by Lundquist]
Mmm, för mig kommer oxå skillnaden vad gäller försäkring bensin kontra diesel, 30 och bosatt i Sthlm e inte det optimala. Men den där excelfilen låter ju intressant, min mail är bbaus73 @ hotmail.com
2010-04-03 kl. 21:43 #17064[Originally posted by Pellson]
Stockholm är ett ont, det har jag alltid sagt.. (har tre syskon inom riktnrområdet)
Jag har filen i en annan dator. Du får den i nästa vecka när jag kommit hem.
2010-04-04 kl. 23:13 #17065[Originally posted by Pellson]
Har kollat din fil, Larzon, och enligt den är min breakeven på 1 100 mil, vilket är kortare sträcka än jag minns att jag fick när vi gjorde investeringskalkylen. Har för mig att det landade runt 1 800 mil i min egen fil. Men när jag kollar dina formler såhär på aftonkanten hittar jag ju inget fel, så..
Nåjo. Vi kör ju inemot 2 kMil med andrabilen, så då var ju oljebrännarvalet klockrent för min del, då.Mina använda indata:
Diesel: 11,74 (vad jag gav idag)
Bensin: 12,77 (stod på skylten på samma ställe)
Skatt diesel: 9 943 (från mitt eget skattebesked)
Skatt bensin: 3 465 (från transportstyrelsens data på LEIF:s V8)2010-04-05 kl. 13:46 #17066[Originally posted by Anders Karlsson]
Grattis till nyförvärvet!
Jag har en uppsättning låsmuttrar över, om du är intresserad. Hittade ju ett par P38-fälgar som jag satte på 245/75 R16 Cooper ST. De är vintergodkända till skillnad från STT, så tanken var att ha dem som träffdäck, vinterdäck. Men utan dubb är de ingen höjdare vintertid, för lite sajpningar. Men de ger ca 1"-höjning av bilen utan att ta i eller ändra några parametrar, vilket är trevligt när man kör mest på väg.
Jo, sollucka är kul om man slipper få en kalldusch varje gång man tar på bältet när det regnat… Men det finns fixar för det. En annan grej är skärmbreddare och dropplister. De blir matta, tappar färgen av biltvätt… Sportluftfilter underlättar (SAM har K/N), på min även nya tändkablar och tändstift c/o Tegbrings.
Uppgraderade SLS:en vid ett bälgbyte. Rekommenderas. Det är klart praktiskt att kunna sänka bilen när man drar eller ska lasta. Kostade runt 2000, vad jag minns.
AK
2010-04-06 kl. 07:56 #17067[Originally posted by NioElva]
Scandal Auto (scanauto) har alla nycklarna till hjullåsen i verkstaden.
Du kan be dom kollar vilken du har och tar bort dom eller köper en ny nyckel.
(Har för mig dom var ganska billiga – under 200 kr)Mvh
Stefan2010-04-06 kl. 08:34 #17068[Originally posted by Pellson]
NioElva skrev:Scandal Auto (scanauto) har alla nycklarna till hjullåsen i verkstaden.
Du kan be dom kollar vilken du har och tar bort dom eller köper en ny nyckel.
(Har för mig dom var ganska billiga – under 200 kr)Mvh
StefanOooh, grymt tips! Man tackar!
2010-04-07 kl. 14:22 #17069[Originally posted by Larzon]
Tog bort mina OT inlägg här ovan och lägger upp ett nytt inlägg i "Allmän om teknik" så du slipper
detta i din biltråd Pellson. Hoppas detta är okey.2010-04-08 kl. 13:05 #17070[Originally posted by Pellson]
@ Larzon: Tackar, Herr Larsson. Inte för att du flyttade den (jag är rätt OT-tålig) men för den eminenta sammanställningen av beräkningar du gjorde i den nya tråden. Grymt!!
@ allmänheten: Så har det första tekniska intermezzot uppstått, överlevts och åtgärdats. Så här var det:
Igår var hustrun på tjänsteresa varför det var min tur att hämta ätteläggen på dagis. Eftersom vi fått in ungarna på ett lokalt dito så pallrade jag mig iväg från jobbet vid kvart över fyra i går em, som vanligt en kvart sen. Vädret här i Göteborg var rätt varmt och soligt så jag lyfte lite på den främre glasluckan och tyckte att dagen var rätt god. Trafiken köade snabbt ihop sig som det plägar sådags, och det gick trögt in i Tingstadstunneln. Väl nere i mörkret kände jag att det doftade lite diesel, men eftersom jag låg bakom en polsk lastbil funderade jag inte särskilt på det utan stängde bara takluckan. Väl ute ur röret lättade det lite och det gick att marscha ca 70 km/h iallafall. Nu är jag en sån där ovanligt nervös bilförare som faktiskt scannar av backspeglarna nån gång per minut, och vid en sådan titt såg jag till min förvåning att bakrutan var blöt, sådär som det blir när man kör på riktigt vår vägbana, ni vet. På med bakrutetorkaren, och det som rann av hade en märkvärdigt bekant ljusgul färg. Diesel. Dessutom blötte det på igen med förfärande hastighet.
Två mil hem, ungar som MÅSTE hämtas innan dagis stänger och en bil som trycker ur sig soppa i betydligt snabbare takt än den förbränner det – vad göra. Eftersom jag veckan innan fått en bränsleläcka fixad misstänkte jag på goda grunder att det var lagningen som börjat läcka igen. Och den läckan satt på höger sida av maskin, dvs långt ifrån turbons hetta. Men i alla fall – jag tog av bältet, sträckte mig efter jobbväskan och flyttade fram den så den var hastigt gripbar och förberedde mig på att akutevakuera om det skulle bli en tidig majbrasa i år. Och så valde jag mindre vägar hem för att kunna köra långsammare och stanna fortare.
Två mil senare stod tankmätaren på knappt kvarts tank. Jag hade fyllt tanken på morgonen och kunde konstatera att mitt gamla rekord på 23 l/mil med råge var krossat. Jag var också hemma på gården, äntligen och kastade mig ur så snart jag stannat och slagit av tändningen. Upp med huven, och jodå – det forsade diesel från höger sida på motorn. Faktum är att det rann från hela underredet.
Men först hämta kidsen. Den gamla Fiaten (reservdelsbil till den i signaturen, och i betydligt fulare skick – dock påställd) fick duga och stora tjejen, tre år, hojtade glatt att "Jag vill åka Fjatt!!" när hon kom ut på parkeringen.
Väl hemma och med matade och uteleksklädda barn angrep jag Discon igen. Nu hade det värsta runnit av bilen (inget ogräs på grudsgången i år, det kan jag ta gift på) så det fanns inget uppenbart ställe det läckte på. Inte heller i den gamla lagningen. Jag slog på tändningen utan att starta och klev runt bilen för att kika och möttes av en fontän från returbränsleröret mellan spridarna och tryckregulatorn. Och med fontän menar jag inte en liten stril, utan ett sprut som från en trädgårdsslang! Fort av med tändningen igen.
Läckan satt alltså i returbränsleledningen. Den kommer från framsidan maskin nånstans, går upp på höger sida ovanför insugsportarna och där går den över från att vara i metall till att vara en ca tre dm lång gummislang bak till regulatorn. Det var den främre skarven mellan slang och rör som läckte. Där är en metallpressning som sitter istället för slangklämma vars uppgift är att hålla skarven tät. Det gjorde den inte med någon vidare success, kan jag meddela.
Den förra läckan hade varit i samma slang, men i den andra änden, i en likadan pressning vid regulatorn, och där hade man tätat genom att klippa slangen, ta bort pressningen och skarva i en ny liten bit slang och en liten bit skarvrör och sedan dra ihop alltsammans med slangklämmor.Nå, det där borde ju gå att göra igen. Om man kommer åt. Mina händer drar normalt stl 10½ i handskar och det kanske inte är helt optimalt i det här läget, men jag köpte iallafall en ny, tre dm lång slang och två slangklämmor. Sedan hem igen (i Fiaten) och upp med Disco-huven. Trångt, som sagt var. Och faen ta mig omöjligt att komma åt med tång eller sågblad för att få bort den gamla pressningen. Vad göra? Jo, jag har ju fler hobbies än LR som jag inte heller hinner med. Däribland plastmodeller. Som de av er som under senare år varit i närmare kontakt med dylika så har det blivit ganska vanligt med små elektriska slip- och borrmaskiner i den hobbyn, s. k. "Dremlar" (efter ett fabrikat). Jag har en snikvariant från Clas Olsson som funkat tillräckligt för mina inte alltför seriösa kreationer, och jovisst, det fanns små, små kapskivor till den. Och lycka – det funkade! Den skar snyggt, snabbt och elegant upp den gamla pressningen. En hobbykniv (från samma verktygslåda som dremeln) skar snabbt av den gamla slangen och så var den strax loss. I med den nya, lite trixigt att få på den på rören, men väl där var det lätt att lägga slangklämmorna lätt och att dra åt dem med en 7mm-hylsa (Jag köper undantagslöst slangklämmor med sexkantskalle på skruven. Allt annat är att be om trasiga knogar).
På med tändningen igen, ut och kolla – och det var tätt! Torka lite för säkerhets skull och titta igen – tätt. Bra.
In i bilen och så vrida om nyckeln till startläge – och då dör ALLT! Inte ett liv! Till och med kupebelysningen slocknade. Ut igen och kolla så att jag inte lyckats lägga något i närheten av batteriet men icke. Jag provade larmknappen på nyckeln utan resultat, vred nyckeln i låset utan resultat och sen blev jag sur på allvar. det var som att hela bilen gått i dvala eller stöldskyddsläge.
Last resort – nollställa. Av med batteripolerna, in och koka te, dricka detsamma och svära över engelsmän i allmänhet och LR-designers i synnerhet och sedan ut igen. Tillbaka med polerna och så prova igen. Nu startade den jäveln!Så vad har vi lärt oss? Jo.
– Om det börjar läcka i ena änden av den där lilla gummisvansen – byt hela. Inget att snåla med.
– Gud vet varför allt svartnade men att hantera datorer är som hunduppfostran. Man snor käket när de inte gör som man vill. Då lär de sig att lyda.Nu skall jag iväg och tvätta bilen. Skall bli intressant att se om de har oljevarnare på biltvätten på macken..
2010-04-08 kl. 13:17 #17071[Originally posted by boostofta]
Det ska vara ganska lågt tryck i denna slangen, ca 3,5bar om tändning är till och motor frånslagen. Det ska slangen hålla för, om den inte är helt torr o jättegammal..
Men om packningarna till spridarna läcker genom så går det kompresion in i systemet, och returen, detta håller inte slang och tryckregulator för i längden.Så sen när din motor börjar rycka eller stanna, då kan det ju vara bra att veta att det troligtvis är de där packnngarna som är boven.
Vill du kolla så mät returtrycket, pulserar det kraftigt så läcker en packning, mindre pulsationer men mer tryck, så läcker flera.2010-04-08 kl. 13:53 #17072[Originally posted by Pellson]
boostofta skrev:..då kan det ju vara bra att veta att det troligtvis är de där packnngarna som är boven.
Vill du kolla så mät returtrycket, pulserar det kraftigt så läcker en packning, mindre pulsationer men mer tryck, så läcker flera.Intressant!
– Finns det nåt bra mätuttag? Var?
– Vad gör jag åt packningarna? Byter spridarna eller bara packningarna? Hur, i så fall? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.