Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › LR Disco 3 HSE 2009 aka Bells
- Detta ämne har 29 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-11-24 20:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-04-07 kl. 09:43 #20408
[Originally posted by Anders D]
… och idag så råkade jag ut för Engine fault. Bara för att jag utmana Murphy och sa att hon gick som en klocka..
2017-04-12 kl. 05:58 #20409[Originally posted by Anders D]
Fick uppdaterat min Nanocom igår, så jag gick till verket med att försöka utläsa felkoderna efter det att frun kommit hem med Discon
Hon hade också råkat utför att Discon hamnat i sk Limp mode Efter ett antal omstarter gick Discon igen och färden hem kunde återupptas Väl hemma koppla jag upp Nanocomen och läste ut över 30 felkoder
Misstänker att de flesta var äldre och många av dom kände jag igen sedan vi köpt Discon och med de problem som var då med ett dåligt/trasigt batteri. Ett dåligt batteri är en källa till många problem vet vi alla. Jag sparade ner alla felkoder på ett minneskort för att sedan radera alla felkoder.Ett av felkoderna var bl.a. FBH som inte vill gå igång trots initieringar från databoxen. Först primade jag systemet och radera de felkoder som uppstått efter jag primat FBH:n
Sedan provade jag med att starta upp FBH;n och se där Ett stort vitt moln dök upp under vänster framskärm!! FBH:n lever igen efter en törnrosasömn hela vintern. Bara det var värt investeringen i nya koder till Nanocomen. Belöningen lät inte vänta på sig imorse då jag startade upp Discon och och ett moln av rök igen vid vänster fram dök upp igenEn annan felkod var någonting om EGR ventil men denna gång vill jag ha alla felkoderna raderade så att jag vet att felet som nu uppstått två ggr, kan härledas med säkerhet till en viss EGR ventil (höger eller vänster)
Även en felkod på att mikrofonen är trasig dök upp bland dessa trettiotal koder men där ska dyka upp en ny när som helst som jag köpt från Ebay
2017-04-25 kl. 10:04 #20410[Originally posted by Anders D]
Mikrofon: Fick den nya mikrofonen men det nyttade inte, utan fortfarande status quo. Får bli mer felsökande på varför den inte vill ta upp ljudet. Max och jag Ohm mätte kablarna efter vi dragit nya och dom är OK. Kan problemet ligga i radion som inte vill ta upp ljudet från mikrofonen. Innan kabeldragningen, så testade vi med att koppla den gamla mikrofonen direkt till radion och då fungerade det. Efter dragning så fungerade det inte..
PDC: PDC fram vill fortfarande inte fungera men nu börjar misstänka 2 saker. Kontakten som varit urpluggad bakom höger strålkastare har ärgat så det inte kan bli kontakt men då borde jag få ett felmeddelande när jag lägger i backen, vilket får mig att tro att man helt enkelt pluggat ur kontakten i PDC databoxen bakon vänster C stolpe. Lutar åt det.
Brake switch: Bytt brake switchen i förebyggande syfte efter jag läst ett inlägg här eller på FB. Brake switch kan resultera i en massa felmeddelanden såsom Tracktion controll, HDC, Nivå osv. Kostnaden för switchen var lite mer än 100kr så det kan man leva med
Imorgon blir det en tur till Ystad för att hämta VUB 501170 samt en EOH 500040. Ska bli skönt att vår hund Disco ska sitta säkert i bur istället för en sele som koppplas till säkerhetsbältet.
2017-04-26 kl. 18:16 #204112017-04-27 kl. 08:42 #20412[Originally posted by Anders D]
Körning på grusväg och landsväg visade att buren är helt skrammelfri
2017-05-15 kl. 08:24 #20413[Originally posted by Anders D]
Lördagen spenderades med Max som dök ner i motorutrymmet för att byta EGR ventilerna i förebyggande syfte. En del felkoder på EGR ventilerna har dykt upp på sistone, så nu var det dags för mig att råka ut för detta problem.
Tanken var att byta till nya och frächa ventiler och rengöra de äldre i en ultraljudstvätt om de var OK, för att sedan lägga dessa på hyllan.Det var inte så krångligt som många påstått.. de var ju Max som gjorde detta jobb och jag såg på
Efter mycket svärande (mest jag för Max jobbade), demontersdes den högra sidan. Det visade det sig att jag beställt eller kanske fått fel EGR ventiler, så då fick vi (läs Max) rengöra ventilen.
Den högra gick trögt i att föra fram och tillbaka men efter en stund gick det bättre då axeln på ventilen blev renare. Den vänstra som jag trodde var enklare att demontera var i själva verket krångligare då man (läs ingenjörerna) monterat beslag på EGR ventilen. Ett beslag för att hålla ett rör och ett beslag till oljestickan.Nu ska EGR ventilerna skickas tillbaka. Man bör även byta ut Torxbultarna mot sexkant bultar istället som håller EGR ventilen mot vattenkylningen.
Efter vi startat upp motorn och släckt felkoderna har bilen gått klanderfritt. Bättre bottendrag och lägre bränsleförbrukning
Aj ow jo Max!!
2017-05-22 kl. 12:02 #20414[Originally posted by Anders D]
Discon fick känna av en lätt till medelsvår offroading helgen som gick i Hövelte Danmark.
Sikten runt bilen var bra, AT däcken presterade bra med hänsyn till de olika underlag som bilen ställdes inför och komforten var i världsklass. Kylfacket mellan framsätena var perfekt att stuva undan 4 flaskor Ramlösa i. Gott med kallt att dricka i värmen.
En familj som åkte med sa: Detta är som att sitta hemma i fåtöljen och åka offroad tyst, still och behagligt!Med undantag för de två ickebilarna så var det LR så långt ögat kunde nå
Base camp. Nu har vi ingen tung husvagn (1500kg) men den märks knappt bakom Discon
Svårt att fota under de svårare partierna…men nått lite kan man väl bjuda på!
Första tvätten i Hövelte för att ta bort lera i bromsar och hjul
Med erfarenhet från de 2 tidigare åren men i en Disco 2:a så var det bara att sätta igång att tvätta av den värsta leran som smyger sig in precis överallt. Alla veck i hjulhus, underredet, bakom lampor och framför allt kylare som sätter igen sig.
Fick en objuden gäst med från Hövelte
Vid passkontrollen på Lernacken stirrade polisen på Discon och sedan husvagnen… Du släpa väl inte runt husvagnen i dyngan med
2017-05-22 kl. 12:48 #20415[Originally posted by Anders D]
… och där satt namnet på Discon:
Bells! Under helgen såfick jag en del varningar när jag körde för fort (fortare än 40km/tim) med fjädringen i högläge
Säg hej till Bells!!
2017-05-23 kl. 08:55 #20416[Originally posted by Bengtsson]
Hej Bells!
2017-05-23 kl. 10:11 #20417[Originally posted by jsrangerover]
Tjena Bells!
Är det en träborre du fick med i bilen? Se upp om du har träpanel!
2017-05-23 kl. 11:32 #20418[Originally posted by Mad/Max!]
Hello Bells!
Håller tummarna för att det inte utvecklar sig till "Hells Bells"…
https://www.youtube.com/watch?v=etAIpkdhU9Q
Mvh, Mad/Max!
2017-06-15 kl. 22:36 #35874En ny framruta gör körning i motsols lättare nu.
2017-09-07 kl. 11:36 #36682Det har hänt lite sedan förra inlägget.
Max har bytt båda EGR ventilerna (mycket svordommar) Resultatet gav en mindre bränleförbrukning.
Husvagnssemester i Tyskland resulterade i att bilen hamnade i sk Limp mode efter en sprucken IC slang. Den klämde jag ändå precis innan vi åkte.
Bytte framrutan och den läckte in vatten, så firman tog in bilen igen och klistrade om den bitvis. Under semestern började den läcka igen. Tillbaka till firman och då tog dom av rutan och konstaterade att limmet missat härdaren bitvis. Givetvis sprack rutan så firman fick beställa en ny. Nu läcker den inte.
Får felmeddelanden (Suspension fault) emellanåt att den inte kan sänka bilen när jag parkerat. Nanocomen visar att någon ventil inte hinner med och därmed kommer felmeddelandet. Får titta på detta senare.
Nu är Bells i alla fall besiktigad utan anmärkning.
2018-11-22 kl. 09:06 #42559Nu är Bells såld till en kille utanför Helsingborg. Känns tomt på gården utan bil men nu startar jakten på en ersättare till Bells.
2018-11-24 kl. 20:24 #42582Hej Anders!
Lycka till med jakten på ersättare!!! 🙂
Vi ses imorgon, när ”Black Pearl” kommer hem igen.Mvh, LR Doc Max
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.