Lampa för Hill Descent… LÖST

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Lampa för Hill Descent… LÖST

  • Detta ämne har 14 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-20 11:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13478
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mezzner]

      Lampan för HDC lyser ibland efter start av bilen. Det är svårt att se som ett problem dock. Det händer ett par ggr per år, och har så gjort i… typ 10 år. Igår tändes den, och jag brukar då göra (rullande) omstarter (som om det vore en dator…) vilket ibland hjälper. Igår gjorde det inte det, men jag körde lugnt vidare hemåt och efter ett stopp på affären nära hemmet, så gick den hem med släckt lampa.

      Jag har ev haft nån lampa tänd för Traction Control tidigare vid liknade händelser, men eftersom problemet alltid försvunnit av sig själv och inte heller är till hinder för körning har det känts ganska oviktigt.

      Är det möjligen nån som har koll på vad det beror på?

      Jag har själv satt det i samband med dålig jordfläta till motorn, dåligt batteri, men är skeptisk till detta.

      #13479
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Mezzner]

        Bilen har nu fortsatt att konstra lite med HD-lampan, och ibland TC-lampan.
        Den går också lite illa. Den "misständer" ibland. Inte på ett sätt som får mig att misstänka tändspolar, och inte så att motorlampan tänts. Det känns som att den lägger av korta ögonblick, den går ojämnt på tomgången, och sen går den förstås som vanligt ibland, kanske många mil. Får en känsla av att jag har problem med jord eller nån kontakt, och att fukt gör saken sämre.

        Har tagit loss den stora kontakt som sitter på ABS-pumpen, och nu även sprejat den med Contact Cleaner…

        Har även lossa på tre ytterligare kontakter, kollat att jorden till motorn är OK.

        Startmotorn verkar också korrekt ansluten, vilket annars brukar kunna vara ett ställe som ger allmänna elproblem.

        Jag har inga problem med batteriet.

        Jag är rätt dålig på insprutsystem, men tycker annars att det skulle kunna var t ex gasspjällsregulatorn som lägger av korta stunder.

        Det finns inga felkoder.

        Idéer?

        #13481
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          Ryckningarna i motorn har minskat. Men efter att jag igår pillade på diverse kabelanslutningar kring abs-pumpen, så var Hill Descentlampan släckt. Även när den rullat nån km och efter ett par inbromsningar.

          Dock hade jag nån liten ryckning i motorn, och vid ytterligare en sådan, lite tydligare, så tändes både HD och TC. ABS tänds däremot aldrig.

          Jag har googlat och Wabco-ECU går ju att byta och är ofta boven verkar det som. Någon hade även filmat hur han lagade abs-pumpen genom att byta o-ringar, och löste sina problem. Även de ledare som går inne i pumpen till de olika solenoiderna brukar tydligen ha dåliga lödningar.
          Ett annat klipp visade en Jaguarägare som hade en liknande pump, men där det var kallödningar på ECU:n, som han lödde om och fick ordning på.

          Det verkar alltså finnas förbättringspotential, även om jag önskar att man kunde ringa in problemet ytterligare innan man öppnar nåt. Jag är ju lite lat, så jag ser inte fram emot att demontera hela pumpen i och med att det är lite kladdigt.

          Jag har även en bromsskiva framme till vänster som låter illa, och pulserar. Ska fixa den också, så att det som är bromsrelaterat är i bra skick. Både för att det är en god ide att ha bra bromsar, men även för att abs-pumpen skulle kunna ogilla om det är ett pulserande tryck i bromskretsarna. Fast det är mer av ett långskott.

          #13483
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Mezzner]

            Skivorna fram är bytta, så nu är det väl bara att gå till botten med det som verkar vara ett elfel.
            Konstaterade att jag inte har Wabco-enhet utan en senare ATE. Den är nu demonterad, och jag är sugen på att öppna så att man ser kortet, och ev kallödningar. Fixar man det behöver man ju inte slabba och byta hela pumpen. Man sparar ju ett par tusenlappar och slipper försöka få tag i grejer också. Men enheten är ju tät och inte öppningsbar, så det blir ju till att göra hål i kapslingen på ett så smart sätt som möjligt. Efter som jag inte vet var det jag vill hitta sitter, så är risken att jag borrar på fel ställe om jag bara borrar kik-hål, så ev ska jag försöka öppna hela locket. Det viktiga är väl att det ska gå bra att stänga igen det lite tätt bara.

            #13485
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Edfors]

              Brukar ibland vara enklare att öppna om man värmer enheten i ugnen eller med värmepistol. Obs! max 85 grader.

              #13487
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Mezzner]

                Jag öppnade hela locket, med Dremel…
                Men på fronten, så att det är lätt att tejpa igen.
                Värma i ugnen hade dock kunnat vara en bra idé även för att det är ett kretskort. Jag hittade ingen "bra" lite grövre anslutning för drivspänning eller liknande, där tennet syntes, Jag ser nog fel sida av kortet.
                I övrig är det väldigt smått och inte mycket för en vanlig lödpenna att göra på.

                Bröt en aning i ett par stift som ändå är för lite större anslutningsstift från multikontakten och två stift som går in i pumpen. Men efter att jag tejpade ihop och monterade så gick bilen som vanligt, jag kunde denna gång köra ca 500, och även bromsa några gånger – men sen tändes HDC-lampan. Och det kom även nåt ryck i motorn.

                ABS-pumpen komplett med ECU är en hyfsat dyr reservdel, så det är inget man vill byta på måfå. Samma sak gäller även ABS-givarna. Jag tänker dock att om jag hade en dåligt ABS-givare (eller möjligen ett dåligt hjullager) så borde väl ABS-lampan också tändas… Så egentligen skulle jag vara mer intresserad av att se hur HDC ser ut på en elritning.
                Måste nog leta fram CDn med RAVE, och se om det står nåt i den…

                Jag har i och för sig inte kollat OBD på ett par veckor nu, kanske kan det finnas nån kod, eftersom lamporna varit mer envisa på sistone.
                Edit: Faktum är att när man kikar närmare på bilden, så ser man en del dåliga lödningar. Fast det kräver bättre lödverktyg än jag har hemma just nu, får ta det imorgon.

                Bild

                #13489
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Mezzner]

                  Inga framsteg.
                  Jag kör bilen ibland, HD-lampan tänds ofta vid start eller ett tag efter avfärd. TC ibland, men oftare numer.

                  Ryckningarna i motorn varierar. De är inte så frekventa, men det är inte OK. Ryckningarna förekommer även när lamporna är släckta under färd.

                  Jordfel???

                  Nåja, jag kommer på sikt att få ägna mig åt mer handfasta problem. Det ser ut som att jag blivit med Seriebil. Osäker på om det var ett klokt beslut, men det hade jag inte vetat om jag inte hade slagit till heller…

                  #13491
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Mezzner]

                    Det slog mig att det finns ännu ett konstigt fel som uppträder ihop med de övriga: backljuset kan ibland vara tänt när motorn går och friläge eller framåtväxlar ligger i. Första gången jag upptäckte det var nog för ett halvår sen knappt. Då hände det samtidigt som JDC-lampan lös under färd. Genom rullande omstart släckte jag både HDC-lampa och backljus. Sen glömde jag det. Men igår stod bilen på tomgång, och jag stängde en grind bakom bilen, och såg då att backlamporna (och HDC) var tända.

                    #13493
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Mad/Max!]

                      Hej Anders! :D

                      Har du möjligtvis kollat hur det ser ut inuti din släpvagnskontakt? :shock:
                      Har varit med om diverse MYCKET skumma elfel på en del bilar där just denna "bortglömda" kontakt har varit felet… :smt013
                      Allsköns skumma fel, som oftast får heta "jordfel" när de ska beskrivas har jag kunnat härleda hit.
                      Oftast är baksidan av kontakten full av grön/ vit ävvja! :(
                      Mitt förslag är att du river isär kontakten helt, och kollar inuti/ baksidan. Räcker inte att bara lyfta på locket. :smt004

                      Mvh, Mad/Max! :smt028

                      #13495
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Mezzner]

                        Ja, det låter som en bra idé faktiskt.
                        Jag får ju känslan av att det är nåt lite allmänt i elsystemet som spökar, och möjligen är det den. Annars bör det ju vara nåt rätt centralt eftersom det är fel som egentligen inte har så mycket med varandra att göra – annat än att de förekommer samtidigt mer eller mindre.

                        #13497
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Mad/Max!]

                          Just det…! :smt003

                          Mvh, Mad/Max! :smt028

                          #13499
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Mezzner]

                            Uppdatering:
                            Googlade och fick äntligen träff på 2 amigos. Min ABS-lampa har ju aldrig tänts, vilket är lite skumt och i någon mån ändå talar för att ABS-givarna är ok, troligen inkl anslutningarna till dem.

                            Däremot så var det vanligaste felet vid 2 amigos i själva verket bromsljuskontakten vid pedalen. Jag plockade loss den och tyckte den verkade lite suspekt rent mekaniskt, och när jag satte tillbaka den så var felet mer frekvent, nästan kontinuerligt.
                            Jag beställde ny kontakt, samt ett nytt baklyse eftersom det har varit spräckt och otätt länge.

                            Har nu monterad båda, och det gör ingen större skillnad. I det fuktiga vädret är motorstörningarna värre än annars.

                            Har förvisso nyss kört ett par km utan att nån lampa tändes, men HDC har i alla fall lyst sen både nya baklyset och bromskontakten var på plats. Jag demonterade även släpvagnskontakten. Ny skruvar eftersom jag fick borra bort de gamla, men kontakten såg oförskämt fräsch ut invändigt. Sprejade lite kontaktsprej och skruvade ihop igen.

                            Har ingen bra idé om nästa steg, men kanske är det bästa att googla vidare lite offensivt. Jag plockade fram elritningen och i någon mån gick det ju att läsa att bromskontakten kan skapa problem med HDC, men det kändes ändå lite märkligt med intermittensen. Jag kan ju konstatera att lampan åtminstone ibland tänds just i samband med att man trampar på pedalen. Dock är det väl bara så att nåt annat fel då visar sig – kontakten fungerar uppenbarligen. Reläet till HDC är bytt genom att jag flyttat runt de reläer som sitter bredvid varandra och är av samma sort.

                            #13501
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Mezzner]

                              Ny bubblare i detta numera ganska envisa problem:
                              Gasspjällslägesgivaren

                              Noterade i måndags och i går morse att bilen gick lite bättre och med släckta TC- och HDC-lampor under ganska många mil. Bilen har stått stilla i tre veckor i ganska torrt och varmt väder.
                              När regnet kom igår så lyste lamporna pålitligt och bilen gick väldigt ryckigt på hemvägen.

                              Tydligen så är spjällsensorn ofta boven i dramat, även en förs spänd gasvajer kan tydligen orsaka problem. Min vajer har ett rejält slack, och jag har tidigare sprejat kontakten. Nu lossade jag kontakten och satt dit den många gånger, samt blåste med tryckluft i båda delarna av den. Om detta hjälper är det nog kanske träff, sen är det väl i så fall tveksamt om givaren är dålig, det är snarare otät och lite oxiderad kontakt. Möjligen går den att få ordning på, och kanske går den också att täta, ifall den blivit lite slapp på nåt vis, i o-ring eller på nåt annat sätt. Om det är själva kontaktstiften så kanske jag måste byta givaren, men skulle ju egentligen lika väl behöva byta kontakten på kabeln.

                              #13504
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by Mezzner]

                                Man ska inte ropa hej, men…
                                Det är i alla fall lite lovande.
                                När jag blåste ur kontakten gick det bättre, men felet kom tillbaka. Då drog jag ur kontakten och detta släckte lamporna efter att man satt tillbaka och startat om. När jag nu kör med kontakten isär så lyser lamporna konstant, men jag får å andra sidan inga ryckningar i motorn. Inte heller nyss när jag körde i regn.

                                Får givaren om ett par dagar.

                                #13506
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Mezzner]

                                  Felet återkom vid fukt osv.
                                  Men jag har nu bytt givaren, och märkligt nog har nån lampa varit tänd kortare tid, och slocknat vid omstart, men detta är undantag och nu har jag kört bilen lite längre sträckor (i varje fall några mil åt gången) utan att felet återkommit. Lamporna är släckta och jag har inga ryckningar i motorn.

                                  Det är svårt eller omöjligt att säga om det var givaren i sig, eller kontakten på den som spökade – eller både-och. Det lutar nästan åt både-och faktiskt. Jag har ju fått tillbaka felet i lindrig form trots allt, trots att givaren är hel, så troligen är kontakten inte hundraprocentig. Jag ska försöka få till den lite bättre, för troligen är det svårt att få tag i en ny och crimpa på kabeln. Men eftersom felen var så envisa och påtagliga så kan det nog varit så att potentiometern i givaren också var dålig. Kontaktstiften på gamla givaren såg helt ok ut, dessutom.
                                  Lite oklart alltså, men det känns ändå som att felet är lokaliserat och till 99% fixat.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.