Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Läcker bromsvätska – var?
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-21 07:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-05-02 kl. 18:59 #21555
[Originally posted by Kent_46]
Hej, har märkt att bromsvätskan minskar och att ABS:en durrar till vid lätt bromsning?
Jag har tittat uppifrån vid bromsvätskebehållaren, men ser inget uppenbart läck där.
Däremot är ABS-kabeln som går till vänster fram, genomfuktad av bromsvätska(tror jag).
Kan det läcka från ABS-enheten på ngt sätt?/Kent
2016-09-06 kl. 14:13 #21556[Originally posted by Kent_46]
Tror jag hittat läckaget, men visste inte vad delen hette – tills idag…
"Pressure reducing valve" som sitter en bit under huvudbromscylindern – jävligt trångt till verkar det som.
Någon som bytt ut delen själv?
Det verkar som luftning efter byte kan bli problematisk, om jag förstått lr-forum rätt./Kent
2016-09-14 kl. 16:04 #21557[Originally posted by Kent_46]
Har hittat beskrivning i "Land Rover Workshop Manuals" hur PRV byts ut – verkar enkelt på papperet!!
Beställt en ny PRV från GB – får se om den kommer innan min handoperation om en vecka- annars dröjer nog reparationen../Kent
2016-09-14 kl. 16:14 #21558[Originally posted by håkan13]
ja skruva LR… eller nåt annat med en hand är inte lätt…
funkar bättre med gipsat ben!! även om man måste åka och gipsa om lite då och då…
håller tummarna att den hinner fram!!
från vem köpte du?? testade Rimmers snabbleverans… beställde på lördag… kom på tisdag…
Håkan.2016-09-15 kl. 08:56 #21559[Originally posted by Kent_46]
Köpte från LRdirect, bra pris, billig frakt, och snabb (1-2 dagar) om man lägger till flygfrakt för ca 20:- kr extra!
Får jag det till på måndag är jag nöjd!/Kent
2016-09-21 kl. 07:24 #21560[Originally posted by Kent_46]
Lyckades igår byta ut "Pressure Reducing Valve" kortnamn PRV – efter lite tankemöda och vanligt LR-meckande.
En rostig fästskruv var den stora utmaningen, men den bröts av till slut, och ersattes av en grövre m8.
Förbättrad åtkomst till PRV genom att ta bort Luftmassemätaren – prylen mellan luftfiltret och luftintaget till turbon.
Vänster framhjul bort för att kunna skruva loss de 4 skruvar som höll LMM:en.
Foto på urkopplad LMM-enhet:
Intercoolerkopplingen mot turbon låssades för bättre åtkomst…då ser man PRV:n
Genom att lossa på bromsrören upptill(huvudbromscylinder o ABS-enhet) som går till undre anslutningen på PRV:n, behövde jag bara lossa de övre anslutningarna till PRV:n, och kunde sedan tråckla ut PRV:n med de undre rören
anslutna.
Sedan kunde jag enkelt lossa de undre bromsrören och flytta dem till den nya PRV:n, och sedan montera den nya PRV:nBild på NY PRV och monterade bromsrör.
Sedan fick förståss bromssystemet luftas, tacka min fru som ställde upp och tryckte på pedalen..
Ja och bilen verkade fungera när jag provbromsade…./Kent
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.