Läckande ventilkåpspackningar

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Läckande ventilkåpspackningar

  • Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-28 23:51 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11094
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Starberg]

      Idag när jag körde en runda så kände jag doften av bränd olja. Stannade och öppnade huven, det rök från ventilkåpspackningarna på bägge sidorna (v8 m62). Tyckte även att den rök lite väl mycket från avgasrören. Efter lite felsökning så upptäckte jag att 2 av slangarna till vevhusventilationen som ligger bakom motorn va helt svampiga och trasiga.
      Så förmodligen så har dom kollapsat och det blivit ett övertryck i motorn var vid olja tryckts ut genom ventilkåpspackningarna…
      Körde lugnt hem bilen och den gick som den skulle maskinellt.

      Mina frågor är om det räcker med att byta dom trasiga slangarna och ventilkåpspackningarna och att allt sen är frid och fröjd eller är det något mer som bör bytas eller kollas?
      Någon som varit med om liknande situation och hur löste ni det?
      Kan man köra med bilen till garaget utan att riskera något så länge oljenivån är bra?

      En annan funderare: när jag kollade oljenivån efter bilen varit avstängd länge så såg jag att nivån va en bra bit över max på oljestickan. Är det något som kan ha bidragit till övertrycket?

      Bild

      Bild

      #11095
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Shogo]

        Vanligt problem med M62 motorn,

        http://www.rswsolutions.com/index.php/m … -pcv-parts

        Jag skulle nog försöka byta allt om jag ändå är där och rotar runt :)

        #11096
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Starberg]

          Ja känns som det är lika bra att göra det, oljeseparatorn behöver man ju inte byta borde räcka med att tvätta ur den ordentligt. Är väl själva pcv ventilen i såfall som bör bytas samtidigt, kostar runt 800kr för en ny orginal.

          Antar att om man kopplar loss slangen som kommer från ventilhuset så borde det gå att köra med den utan att få övertryck?

          #11097
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Shogo]

            Kontrollerade mina idag, dom såg hyffsat nybytta ut, har även bra vacum om man försiktigt lyfter på oljepåfyllningen när motorn är igång (ta inte av locket bara, sprutar en hel del olja från kedjorna :), Och ingen rök eller andra konstighter från motorn, så grejjern verkar schyssta.

            Starberg: du märkte inga konstigheter med din innanan den börjar skjuta ut olja ? ojämn tomgång m.m. ?

            #11098
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Starberg]

              Skönt att allt va bra på din iaf! :)
              Nej min blev aldrig konstig med ojämn gång eller annat, möjligen att den rök lite mycket vid tomgång vid start men det var nog bara kondens i avgassystemet. Jag provade med att lyfta på oljelocket med motorn igång och jag hade inget vacum.
              Tror inte att jag hade något jätteövertryck i motorn för den sprutade inte ut olja direkt utan den droppade pyttelite från ventilkåpspackningarna.
              Har tagit väck dom dåliga slangarna nu och väntar på nya från england som borde komma denna veckan. I och med jag inte har något garage att jobba i och att det är vinter nu så kommer jag bara att byta slangarna och vänta med helrenoveringen till vädret blivit varmare. Jag provade att blåsa i oljeseparatorn och man kunde höra hur det bubblade i oljesumpen så det verkar inte vara stopp den vägen iaf. Får hoppas det räcker med att byta slangarna!

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.