Krångel med verkstad (löst)

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Krångel med verkstad (löst)

  • Detta ämne har 12 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-29 09:22 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10923
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Jaaacob]

      Hej!

      Eftersom jag inte haft någon tid alls till att lägga mig i verkstaden så tänkte jag väl att jag lämnade bilen till PIKAB i Sätra, vilket borde vara ett säkert kort.

      Jag lämnade bilen 7:e april, idag är det den 23:e. De ringer och berättar att min bil läcker mellan motor och låda efter bytet av min medhavda nya converter.
      Samtidigt som jag får beskedet så frågar jag hur det ens är möjligt då den inte läckte när jag lämnade in bilen. Då slirade endast convertern. Han visste inte och sa att de måste ta ner lådan igen.

      Har ni några tips på vad som kan läcka plötsligt efter ett byte? Jag kan sätta hela mek-kostnaden på att convertern inte var hade någon spricka då den såg som ny ut och jag till och med synade den.

      Bild
      Bild

      Så sjukt paff, irriterad, förvånad, trött på att det tagit sådan tid för något som går snabbt att byta. Kan det vara en ren miss, glömde de byta packning? Är det något som lätt går sönder vid bytet? Gah! :x

      #10924
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by håkan13]

        tråkigt!!
        måste väl sitta nån tätning/packbox där turbinen ska in i lådan!! men har inte bytt mer än en aut.låda… och den gången gick det bra iallafall…
        hill borde ju ha koll på hur det ser ut… om du har samma låda??
        håkan.

        #10925
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Jaaacob]

          Ja jag ska säga att vi båda var förundrade över vad som skett när jag var nere och frågade på PIK AB…

          Tätningen är ny i samband med bytet, just för att detta inte ska ske. Sedan så är nog det enda jag kan komma på att convertern inte riktigt är på hela vägen på lådan och att den därför läcker lite.

          Det knäppa i kråksången är att jag själv övervägde att göra allt jobb själv (då vet man vad man får) men p.g.a. att det skulle vara smidigt att över "en helg" få bilen klar på verkstad valde det alternativet. Nu blev det ju inte riktigt så. :cry:

          Man saknar ju sin lilla RR.

          #10926
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]

            Riktig otur!
            Hur hanterar Pik AB detta nu? Får du ensam betala all extra tid som nu tillkommer för att allt ska funka?

            #10927
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Jaaacob]

              En väldig otur! Pik AB frågade mig om jag ville att de skulle plocka ner lådan igen och se vad som läcker. Jag svarade att det är självklart då jag inte kan komma på vad som skulle kunna vara trasigt eftersom jag levererat ny-i-påse packbox och nyrenoverad converter som dessutom i sig har 6 mån garanti.
              Bara det svaret gjorde mig lite orolig, han nämnde ingen extra kostnad men det var väl underförstått när han fråga om jag ville att de skulle åtgärda läckaget som kommit fram efter deras byte.

              Det enda som slår mig är att packboxen som sitter bakom convertern kan sättas snett om man inte har rätt falsade verktyg vid montering. OCH att de inte satt på convertern hela vägen (man får vara envis) när man trär på convertern.

              Men jag trodde i min enfald att PIKAB kan sina saker (vilket jag hoppas de gör).

              #10928
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by hill]

                Convertern ska ha ett spel på ca 5 mm till flexiplattan när lådan är monterad annars knäcker man oljepumpen i lådan dyrt, packboxar går alltid att skada vid montering och då läcker det oxå.
                Hade ner min för andra gången i lördags tog 4 tim går nog att göra det snabbare men jag är ju lite handikappad.
                Ska till Halmstad i morgon med den för kontroll och reperation, dom tror att en axel gått av, endast 70 mil höll den och oljan var redan bränd så nya lameller för han montera med, tur garantin gäller men det är inte roligt att vara av med bilen, ställde av den i februari så saknar den allt, men detta var sista bilen med aut låda jag köper alldeles för dyrt när det går sönder, har betalt totalt över 50 000 kr för renoveringen och då har jag demont & monterat själv.

                #10929
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Jaaacob]

                  hill skrev:Convertern ska ha ett spel på ca 5 mm till flexiplattan när lådan är monterad annars knäcker man oljepumpen i lådan dyrt, packboxar går alltid att skada vid montering och då läcker det oxå.
                  Hade ner min för andra gången i lördags tog 4 tim går nog att göra det snabbare men jag är ju lite handikappad.
                  Ska till Halmstad i morgon med den för kontroll och reperation, dom tror att en axel gått av, endast 70 mil höll den och oljan var redan bränd så nya lameller för han montera med, tur garantin gäller men det är inte roligt att vara av med bilen, ställde av den i februari så saknar den allt, men detta var sista bilen med aut låda jag köper alldeles för dyrt när det går sönder, har betalt totalt över 50 000 kr för renoveringen och då har jag demont & monterat själv.

                  ouu.. är det 5 mm spel som ska stå mellan flex och convertern på en zf5hp24 också?

                  Det kan låta konstigt men jag tycker att en aukt. verkstad ska kunna sådant?

                  #10930
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by hill]

                    Ca 3-5 mm är lagom, gäller alla autlådor, men det brukar höras om pumpen går sönder och sedan driver den inte, troligtvis är det p-boxen som läcker, Pikab har väl hållit på med detta förr antar jag.
                    Men tråkigt är det när det går snett.

                    #10931
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Jaaacob]

                      hill skrev:Ca 3-5 mm är lagom, gäller alla autlådor, men det brukar höras om pumpen går sönder och sedan driver den inte, troligtvis är det p-boxen som läcker, Pikab har väl hållit på med detta förr antar jag.
                      Men tråkigt är det när det går snett.

                      Min tanke med, det borde uppstå oljud. Enligt PIK gick bilen som den skulle men läckte olja. Mycket märkligt då det inte vart någon sådan tendens öht förut. Var under och inspekterade innan jag lämnade in den.

                      P-boxen lär vara felmonterad eller kanske skadad med andra ord, det är även vad leverantören av convertern tror också.

                      Läste det vid tech-bullintinen att man skall installera convertern horisontellt. Detta kan ju vara något man i all hast också bara slängt ihop, men vi får väl se imorgon. De skulle återkomma då om vad de kunde konstatera var "trasigt".

                      #10932
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by hill]

                        Ja det är definitivt enklast att få convertern rätt om lådan står på högkant, hoppas dom tar sitt ansvar och rättar till felet.

                        #10933
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Jaaacob]

                          Då har jag hämtat ut min kära bil från PIK. Det gick ju bra, de berättade vad de gjort och kunde väl efter att jag frågat snällt, då sansat konstatera att de mer eller mindre gjort en miss när de trätt på convertern och skadat packboxen. Den bytt, och nu läcker det ingen olja. De tyckte däremot jag skulle stå för den oljan som runnit ut (vilket jag kan tycka är konstigt då det är orsakat av dem själva) men eftersom det bara handlade om 550kr extra så sket jag väl mer eller mindre i det.

                          Summa summarum; de "löste" problemet, så det är ingen fara på taket. Tack Pikab, trots att det tog lite tid och jag var tvungen att betala för extra olja.

                          #10934
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]

                            Skönt att det löste sig.
                            Konstigt med oljan: Det var ju inte du som fick den att rinna ut, men i en förhandling är det ju givande och tagande och de kunde väl inte lägga sig helt platt…

                            #10935
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by hill]

                              Gott att det löste sig, lämnade min låda i Halmstad igår kväll och Tommy visade mig en axel från en L 322 som var vriden som en korkskruv, killen som ägde bilen hade haft lite roligt i snön men sladdade ut på torr asfalt och pang så hade han ingen drivning längre, ska bli kul att få veta vad fan som hänt med min, lovade mig lådan till 8/5 så den lördagen blir det garaget och montera igen för sista gången hoppas jag.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.