Köra utan kardanaxel

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Köra utan kardanaxel

  • Detta ämne har 11 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-03-30 20:33 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13960
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Bonden]

      Skall plocka bort kardan för kontroll. Tycker att jag har höga transmissionsljud från kraftöverföringen.
      Hoppas det inte är lådan. Bilen har gått 8000 mil, Freelander 2006.
      Skulle det vara några problem med att köra bilen framhjulsdriven ?

      #13961
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Mezzner]

        Vid så låg körsträcka borde det vara mindre risk att lådor eller diffar är slut. Transmissionen hörs ju, även när den är ok, ifall man är känslig. Jag har vid byte av viskösa kopplingen kört utan kardan några dagar. Bilen hade plötsligt väldigt dåligt grepp på framhjulen, så man insåg vilken skillnad 4wd verkligen är. I England är det visst inte ovanligt att man konverterar till 2wd. Verkar rätt dumt även om det troligen inte möter några hinder rent tekniskt.

        #13962
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Larzon]

          Vi håller på med samma manöver på svärdotterens FL1a och kollade upp detta. De är bara att köra utan kardan var det vi fick fram.

          #13963
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Morris Wilks]

            Under SOT´en för några år sedan var det några engelsmän med en FL´etta som fick problem med bakhjulsdriften.
            De plockade helt sonika bort bakre kardanaxeln och fortsatte(med reducerad framkomlighet :smt005 ).

            #13964
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Larzon]

              kan ju då informera om att det inte finns någon "främre kardan" och utan någon drift på bakhjulen gör skillnad.

              #13965
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Morris Wilks]

                Larzon skrev:kan ju då informera om att det inte finns någon "främre kardan" och utan någon drift på bakhjulen gör skillnad.

                Kan inte se att någon i tråden ovan påstått att det finns en främre kardanaxel. :?
                Du är nog ute och tänker på någon helt annan bil. :lol:

                #13966
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Larzon]

                  Morris Wilks skrev:Kan inte se att någon i tråden ovan påstått att det finns en främre kardanaxel. :?
                  Du är nog ute och tänker på någon helt annan bil. :lol:

                  snarare tillägg på det du skrev

                  De plockade helt sonika bort bakre kardanaxeln och fortsatte(med reducerad framkomlighet ).

                  så ingen tror att det finns en främre …. och naturligtvis tänker jag inte på någon annan bil än Freelander 1 :? eftersom frågan var ställd på denna typ!!

                  #13967
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Morris Wilks]

                    Att det var fråga om en Freelander, det visste jag.
                    Men jag trodde att du kanske inte är tekniskt kunnig i bilar.

                    Hur som helst så är denna stormen i ett vattenglas utredd – basta Cosi. :smt005

                    :smt006

                    #13968
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Mezzner]

                      Jag tog bort den kardan som sitter i mitten. Dvs vare sig till höger eller vänster.

                      Högerkardan använder jag f ö när jag växlar…

                      Jag förvånades som sagt över hur oerhört tvåhjulsdriven bilen blev! Jag hade naturligtvis ingen anledning till förvåning, men jag blev förvånad över att motorn räckte till att få framhjulen att släppa i diverse sammanhang, inkluderande torr asfalt. Jag insåg att den pyttelilla motorn inte var fullt så liten som jag ansett, och att jag normalt verkar gasa ganska hårt när jag ger mig iväg. Det märks dock inte eftersom det aldrig piper i däcken när alla kardaner är på normal plats.

                      #13969
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Bonden]

                        Tack för alla svar. Vilket bra forum och kunniga medlemmar ! Kan behövas när man har köpt en LR säger en bekant som jobbar på bilprovningen. Negativ typ ?
                        Då lurar jag på det där med högt transmissionsljud. Kanske jag överdriver problemet som Mezzner är inne på. Läste lite i Haynes om kontroll av knutar men begrep inget. Något som har tips ? Jag har en saxlift så det går att köra när bilen hänger uppe innan jag börjar riva i grejorna.
                        Har ett problem till:
                        Ihop med grenröret sitter en för-katalysator. Fick ner grejorna och det var en sprucken svets mellan grenrör och katalysator, och jag tänkte pröva att svetsa ihop den.
                        Är det vanligt fel ?
                        :?:

                        #13970
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Mezzner]

                          Beträffande katalysatorn på grenröret, min har också gått sv i svetsen. Det var lätt att passa ihop igen och jag miggade ihop med vanlig tråd fast det nog skulle varit rostfritt. Det höll länge, men gick isär igen ganska nyligen. Nu pinnade jag ihop det, och hoppas det håller bättre, första reparation höll dock många, många tusen mil.
                          kolla även efter sprickor precis där alla rör går ihop, i mitten.

                          #13971
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Bonden]

                            OK Mezzner, då bränner jag fast kat. med miggen.
                            Har kikat lite bättre på transmissionen. Behöver åtminstone byta de två gummiupphängda lager som håller viscokopplingen, de är i dåligt skick.
                            Verkstadshandboken varnar allmänt för arbetet att lossa lagren från axel.
                            Någon som har prövat ? och i så fall med vilken typ av avdragare ?

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.