Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover L322 (2002-2012) › Köptankar runt RR L322
- Detta ämne har 17 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-03-04 22:52 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-01-11 kl. 01:28 #11003
[Originally posted by Jmlundgren]
Hejsan Land Rover folk! första gången här på forumet men säkert inte sista. Är på jakt efter en RR L322 bensinare i fint skick årsmod 02-06. Var i veckan ner till Eskilstuna (bor själv i Umeå) och kollade på en 02’a men fick dåliga vibbar av säljarna samt att jag hittade en del fel trotts "Bilen är nyskick inga fel" på knacklig svenska
Blev iallafall helsåld på modellen, har kört några Chevor tidigare, Silverado 1500, 2500 samt Suburban men Range Rovern spelar lite i en annan liga!
Skruvar en hel del i bilar själv och hoppas kunna slippa undan de värsta kostnaderna som kan uppstå då allt ska lämnas in på verkstad. Har läst på om dom mer "vanliga" felen på dessa bilar och det verkar som med ordentligt underhåll av oljor, filter m.m. så ska maskineriet rulla på. (som med allt annat igentligen) Eller vad säger ni själv som har mer erfarenhet?
Det är rätt nyligen jag bestämt mig för att hitta ett exemplar men har inte hittat någon ännu som lever upp till mina mått. Jag kollade Autoscout24 i tyskland och såg att det finns en hel del där nere, även priserna är lite billigare där. Törs man köpa en Range Rover i tyskland från icke auktoriserad bilfirma? tänker på all "ful handel" som försigår med omställda mätartavlor osv. Kommer hålla ögonen öppna efter ett fint exemplar här i sverige tillsvidare som ligger innom budget och hoppas att man får möjligheten att köra och äga Land Rover senare.
2015-01-11 kl. 12:05 #11004[Originally posted by Starberg]
Jag äger en l322 2003 bensinare sen några månader tillbaka. Finns rätt många vanliga fel på 02-05 modellerna och som man bör vara medveten om. Luftfjädringen strular ibland men det är mer regel än undantag så inget man bör låta stå i vägen för ett köp. Luftbälgar är relativt enkla att byta och går att beställa billigt från england.
Motorn är ju BMW M62 som är riktigt trevlig tycker jag däremot bör man ha koll på kylsystemet och vevhusventilationen som är kända för att strula. Detta är ju M62TUB44 motorn så den har så kallat vanos (variabel ventilstyrning) som är känd för att låta illa när motorn är varm (kan låta som en diesel på tomgång) men som är ofarligt.
Växellådan är en zf5hp24 som är en bra låda men som man bör byta filter och olja i trots att bmw har sagt att det inte behövs.
Ett bra diagnosverktyg kan vara bra att investera i som kan underlätta felsökning, släcka felkoder, kalibrera luftfjädring etc.
Jag köpte en med lågt milantal och korrekt ifylld servicebok men framför allt det sist nämnda är viktigt.
Relativt lättskruvad och delar är både relativt billiga och enkla att få tag på då bilen delar många komponenter med bmw e39 och x5.Det är en underbar bil och jag älskar min, otroligt bekväm att köra och åka i och väldigt praktisk dessutom.
Är man inte rädd för bensinmackar och kan skruva lite själv så tycker jag absolut du ska köpa en!2015-01-11 kl. 12:16 #11005[Originally posted by brunofarare]
Hejsan och välkommen.
Det finns säkert folk här på forumet som kan ge dig betydligt mer utförlig info än jag. Men jag hade en L322 Vogue – 03 bensin ett år ungefär. Mycket trevlig bil. Hade dock problem med vevhusventilationen. Mycket vanligt fel. Existerar på alla BMW V8or (heter M62 på BMW språk, den som sitter i RR heter M62 TU). Finns en hel del att läsa på bmwforum om den motorn. I övrigt en mycket trevlig maskin. Vanosen (variabel kamaxelstyrning) kan ha ett lätt mjukt knackande ljud på tomgång. Oftast ett skönhetsfel. Knackar det rejält så behöver man nog troligen renovera vanosen. Det var problem med främre kardan på de tidiga årsmodellerna. Kolla att det är åtgärdat på garantin.
I övrigt en av de trevligaste bilarna jag ägt. Lycka till.
/ Kalle
2015-01-11 kl. 19:24 #11006[Originally posted by Jmlundgren]
Får tacka för svaren! Jo det viktiga för mig är att hitta en som är välservad och omhändertagen, hur är det med rost på dessa bilar, visst är en del paneler och skärmar i aluminium? och är chassina galvade på dessa? letade info men hittade inget. Kollade runt på internet och det finns som ni säger mycket delar att köpa allt från motor och drivlina till detaljer på inredningen till vettiga priser.
2015-01-11 kl. 22:08 #11007[Originally posted by Shogo]
Automatlådan är i grunden bra men momentomvandlaren är KASS och underdimensionerad, normalt skall denna del aldrig behöva bytas (typ.. händer aldrig på P38:or)
men på L322:an så slits dom och man märker det på vibrationer i drivlinan och att varvet börjar "vandra" upp och ner vid lätt gas i uppförsbackar mellan typ 50 och 95km/h, över 95 går lockup:en i och då brukar det försvinna.
Som sagt.. provkör bilen noga och minst 30-40 minuter, sliten momentomvandlare märks mindre innan oljetemp m.m. kommit upp i rätt temp.
2015-01-11 kl. 22:18 #11008[Originally posted by Edfors]
Nej inte mycket aluminium eller galvat i L322, mest plåt som rostar. Speciellt lätt rostar de i hjulhusen bak.
2015-01-12 kl. 00:10 #11009[Originally posted by Jmlundgren]
Toppen tack för tipset om moment omvandlaren, läste en snabbis om det på rangerovers.net och det verkar inte som något omöjligt att byta ut på egen hand, såg inte ut att vara något man lägger sig och gör frivillligt däremot. Men bra att kolla upp innan köp som du säger.
Intressant angående aluminiumet, läste på http://www.rangerovers.net/modelspecs/L … pment.html att dörrar och huv skulle vara aluminium, något som skulle härstamma från tidigare modeller. Inget ni känner igen?
2015-01-12 kl. 10:05 #11010[Originally posted by Shogo]
Momentomvandlaren är enkel att byta, rekommenderas att byta / renovera oljepumpen också, då de tappar tryck över tid och bidrar till problematiken kring momentomvandlaren.
2015-01-12 kl. 12:27 #11011[Originally posted by Starberg]
Finns väl förstärkta momentomvandlare för zf-lådan vill jag minnas, kostade runt 5k. Orginal är väl egentligen underdimensionerad för en så tung bil.
Ps. Ett tips är http://www.fullfatrr.com som är ett forum endast för l322 och l405, där finns allt och lite till om bilarna.
2015-01-12 kl. 14:58 #11012[Originally posted by 3772]
Edfors skrev:Nej inte mycket aluminium eller galvat i L322, mest plåt som rostar. Speciellt lätt rostar de i hjulhusen bak.Nä, så gick det när BMW hade chansen att bygga vidare på en bra bil.
P38 forever.
//Mats2015-01-12 kl. 15:55 #11013[Originally posted by Shogo]
P38:an har ju också plåt i bakskärmarna ? Min var iaf rostig där.. och tobbes…
annars är det mer alu i L322.. från rangerovers.net
P38 and L322 Range Rovers
Later models of Range Rovers used stronger body designs that unfortunately sacrificed some of the easy shade tree repair capabilities of the Classic.On the P38 models, the front fenders (wings) are still separate bolt-on parts that are just as easy to remove as on the Classic. The bolts that hold them on can be readily seen and accessed when you open the bonnet (hood). The door and lower tailgate outer panels are also aluminum. The official shop manual goes into considerable detail on how to remove all the other panels, as well as the inner ones; the procedures involve drilling or punching out spot welds, separating panels with a cold chisel and cutting some joints with an air saw.
The RR III/L322 Range Rover actually has more aluminum panels than the P38 — even though it uses a "monocoque construction technique. The front fender/wing panels, hood/bonnet and front and rear door outer panels are all aluminum. The shop manual (RAVE CD) gives full details on how to remove not only the outer body panels but even how to disassemble the various underlying "frame" components. For the welded steel panels and structural components, the procedures involve drilling or punching out spot welds, separating panels with a cold chisel and some cutting with an air saw or sawzall. A spot welder is needed for attaching the new panels and components.
2015-01-12 kl. 21:03 #11014[Originally posted by Jmlundgren]
Just det tack för tipset Shogo. Efter att ha kollat runt lite mer så är jag riktigt förvånad över hur pass mycket info, gör det själv trådar och filmer det finns om dessa bilar!
Har en Mazda med wankelmotor som sommarbil och där ser situationen helt annorlunda ut, varken reservdelar eller vettig info är lätt att komma åt!
2015-01-12 kl. 22:53 #11015[Originally posted by Edfors]
Yttre skalet på motorhuv, framskärmar och dörrar är aluminium. Tak, övre och nedre delen av bakluckan är stålplåt. Golv och övriga strukturella delar är stålplåt som rostar. Rostar ungefär lika lite eller mindre än på en P38, har sett fler P38 med korroderade nedre bakluckor trots aluminiumdelar, eller kanske är det tack vare. Tyvärr så är det aluminium som sitter på stålram, inte så stor skillnad mot andra LR produkter i detta avseende. Hjulhusen i bak är ett ställe där det ofta finns rost, plåtvecket som syns i framkant av de bakre hjulhusen. Den mesta rosten hittar man dock på undersidan.
Vi får hoppas att L405 har bättre legeringar, den har inte mycket stål alls! Både kaross och ramdelar är av aluminium! Men det blir svårare att laga, mer att köpa subframes på skroten och byta, om det blir aktuellt.
2015-03-02 kl. 16:26 #11016[Originally posted by Jmlundgren]
Drog ner till skåne nu i helgen och köpte hem en range rover. Blev en -04 Vogue 4,4 i ypperligt fint skick, precis vad jag letat efter. Hade en kylar slang som brast efter ca en timmas färd… satan tänkte jag
men fick hjälp med att få tag på vatten och lyckades dra åt kylar slangen så det höll till nästa mack och kunde därefter fylla på med glykol och dra på slangen med ett riktigt klammer. Temp mätaren hann aldrig stiga i temp och bilen gick fint resten av färden upp till Umeå
Och efter närmare inspektion nu när jag hunnit landat så verkar det vara ett riktigt fint exemplar. Mycket nöjd än så länge. Det enda som inte funkar är ena backspegeln som inte går att köra elektriskt så tänkte gräva lite i det.2015-03-02 kl. 17:03 #11017[Originally posted by Starberg]
Grattis!!
Kylsystemet är tillsammans med vevhusventilationen ett av dem mest utsatta system på denna modell så dem är det noga att ha i bra skick, inte ovanligt att kylarslangar eller kylare går sönder efter 10k+ mil.Ser fram emot en egen tråd i Våra bilar med lite bilder på bilen!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.