Köpråd Discovery 300tdi – 98

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Köpråd Discovery 300tdi – 98

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-11-11 13:33 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42207
    isacalbert
    Deltagare

      Hej,

      Jag är riktigt sugen att testa på en Land Rover Discovery som andrabil och ha något att pyssla om.
      Har aldrig haft en Land Rover förut men har hittat en nybesiktigad Discovery 98- 300tdi som rullat 28000 nära mig.

      Är som sagt nybörjare med Land Rovers och undrar vad jag ska vara extra uppmärksam på om jag åker och kollar på bilen?
      Övriga tankar och åsikter om bilen?
      Är det ett oklokt köp som första Land Rover och borde jag isåfall satsa på någon annan modell och årtal?

      Tack så på förhand.

      Med vänlig hälsningar Isac.

      #42208
      Håkan Edberg
      Deltagare

        Hej.
        Det du i första hand ska kolla är om det är en 112 eller en 122hästare!! Den senare finn bara som Aut. Och den har en elektrisk spridare!! Som inte finns att köpa längre!!
        Det som du ska kolla ang rost är väl innerskärmar, hyttfästen och golv i första hand…
        Håkan.

        #42212

        En Discovery 1 är ett utmärkt val som första Land Rover. Den är uppbyggd på ungefär samma meccano-liknande sätt som en defender, samma axlar, bromsar, motor och mycket annat, det är mer att karossen är mer personbilslik och bekväm än defendern. I denna andra generationen av discovery 1 (1994-1998) finns det en del ”modern” elektronik jämfört med den första generationen (1989-1993) men det är på en hanterbar nivå.

        Annars nämnde Håkan de två stora sakerna att titta efter. Annars är discoveryn ”bullet proof” bara den får omvårdnad

        #42284
        Sven-Erik Berg
        Deltagare

          Rost är ett känt problem inte minst i ramen. Alukorrision finns nog också men kanske ett mindre problem. Automaten går att ”boxtrimma”, men går att få fart på en manuell också. Kolla oljeslangar och rör då gummi och stål kan vara angripna. Framaxelns svivlar är värda en koll, då de börjar läcka vid rostangrepp. Kika överallt under bilen efter oljeläckage, de brukar finnas bla.. i servot. Större glapp i drivlinan? D1 med 300 TDI är en bra första bil och nog så kompetent i terränglådan. I stort sett allt finna att köpa i England , hemma på en vecka till rimliga priser,

          #42455
          isacalbert
          Deltagare

            Hej, tack så mycket för era svar. Det var en 122 hästare samt lite väl rostig, så jag avstod. Men finns nu en td5 99 aut på kvd som jag är sugen på. Tankar om denna?

            https://www.kvd.se/auktioner/land-rover-discovery-2-5-td5-139hk-22299

            • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av .
            #42457
            Sven-Erik Berg
            Deltagare

              Ungefär lika D1 men som jag ser det möjligen mer och dyrare fel på D2. Hydraulisk krängningshämmare? Brrr. Googla TD5 och D2 problem.

              #42462
              Kent Henriksson
              Deltagare

                I valet mellan 300TDI automat och manuell, så är nog den manuella att föredra.
                Automaten är mer elektriskt komplicerad. Som Sven-Erik nämnde så finns inte spridaren som styr insprutningen att köpa längre.
                Dessutom kan man med stigande km drabbas av fel på TPS (Throttle Position Sensor), som Bosch-del kostar ca 6000:- Land Rover säljer dem inte längre.
                Dessa fel behöver inte inträffa, men när de gör det…..får man problem.
                /Kent

              Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.