Kopplingscylindrar… nån som bytt?

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Kopplingscylindrar… nån som bytt?

  • Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-20 20:54 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13776
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mezzner]

      Har nu fått mina cylindrar till kopplingen.

      När jag kikar på dem, så konstaterar jag:

      Det verkar vara förfyllt vilket gör att det inte gjorde nåt att jag glömde ta med mig bromsvätska i morse.
      Det verkar vara lite snäppfunktion för montage vilket kan betyda enkelt byte…

      Huvudcyleindern sitter ju inte lättåtkomligt direkt, men jag antar att man bara trycker loss den från nån liten kulled, och sen sitter möjligen själva cylindern med lite bajonettfattning genom torpeden??
      Kanske väldigt enkelt?

      Slavcylindern lär jag monter underifrån, och jag hade för säkerhtesskull beställt både ny fästplåt och nytt plastcliips. Nya plåten verkar så gedigen att jag blir tveksam till om den gamla verkligen kan behöva bytas. Men jag tyckte den såg rutten ut tidgare. Plastclipset verkar ingå med den nya cylindern så där fick jag en i reserv.
      Nåja, dessa delar var billiga så det gör inget.

      #13778
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Övergården]

        Har hjälpt till att byta för ett drygt år sedan på en -97. Inga konstigheter, men passningen i torpeden var fruktansvärt tajt, så vi fila upp hålet en aning :roll: :roll: :smt004
        Lycka till :smt006

        #13780
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          OK, tack, då kanske det går nästan så lätt som det ser ut ändå!
          Fast nånting brukar ju alltid sitta fast.

          #13783
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Mezzner]

            Att hålet var trångt var ingen överdrift! Jag kom egentligen inte åt att fila upp det, men upplevde egentligen att största problemet var att det var så svårt att komma åt från motorrumssidan. När man vrider cylindern så tar den emot en kabelstam och hjulhuset innan den går fri ur bajonettfattningen. Vid demonteringen så lossnade gummilocket, vilket inte gjorde nåt, men om det skulle lossna även vid monteringen vore det ju ett elände. Jag tejpade fast det ordentligen med eltejp för säkerhets skull, men sen när allt väl var på plats, var jag ju tvungen att ta bort eltejpen eftersom det är ett lufthål i locket. Det var rätt besvärligt. En bättre idé är att tejpa, men då se till att tejpen går fritt för lufthålet.

            Jag bytte fästplåten, eftersom den inte var i så bra skick trots allt.

            #13785
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Bonden]

              Hej, varför bytte du ut kopplingshydrauliken ? Min koppling tar väldigt lågt ner och det känns knepigt. Har inte hittat någon metod att justera pedalspelet och det kanske inte hjälper att byta hydrauliken heller. Såg du någon justermöjlighet när du plockade ner grejorna ?

              #13787
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Mezzner]

                Jag svarar så gott jag minns…
                Jag bytte för att jag blev helt utan koppling på Pampaslänken i rusningstrafik. Det var så osmidigt att jag tyckte jag behövde laga snabbt! :wink:
                Slavcylindern hade gått rätt av.

                Och slav och huvudcylinder sitter ihop utan vettig möjlighet att dela. Färdigfyllt och behöver inte luftas.

                Jag tror inte det finns nån möjlighet att justera. Om det behöver justeras så kan det bero på att slavcylindern inte sitter fast som den ska i fästet, eller att fäste håller på att rosta sönder. Eller så håller kopplingen på att ta slut, lite beroende på hur den nu tar fel.
                Men kolla gärna hur slavcylindern sitter i sitt fäste.

                #13789
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by mss]

                  Bonden skrev:Hej, varför bytte du ut kopplingshydrauliken ? Min koppling tar väldigt lågt ner och det känns knepigt. Har inte hittat någon metod att justera pedalspelet och det kanske inte hjälper att byta hydrauliken heller. Såg du någon justermöjlighet när du plockade ner grejorna ?

                  Det är fästet för slavcylindern, här på forumet vanligen kallat "det där jävla skitfästet" som är trasigt. Antingen så svetsar du ihop sprickan eller så byter du ut det.

                  #13791
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by jsrangerover]

                    Även själva kopplingsaxeln kan var problemet, den har en riktigt dum vinkel som gör att smuts tar sig in och den börjar kärva. Med den påföljd att det går trögt, fästet spricker och slavcylindern går sönder.
                    :smt006

                    #13793
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Mezzner]

                      Jag bytte mitt fäste, men det var nog i bättre skick än jag trodde, när det väl var löst. Bytte dock eftersom jag redan hade ett nytt. Ev sparade jag det gamla, om det nu var OK, plus att jag köpte nån extra montagedetalj, som sen visade sig följa med cylindern ändå. Jag kanske kan skicka delarna om du vill. Fästet är ju trevligt att ha helt, ev förstärkningssvetsat, innan man river på bilen.

                      I mitt fall hade som sagt slavcylindern gått av på mitten på nåt sätt, definitivt bortom all räddning. Plast vill jag minnas.

                      Det är nog ganska skönt att slippa byta allt om man klarar sig. Det var inte roligt att få huvudcylindern på plats.

                      #13795
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Bonden]

                        Mezzner skrev:Jag svarar så gott jag minns…
                        Jag bytte för att jag blev helt utan koppling på Pampaslänken i rusningstrafik. Det var så osmidigt att jag tyckte jag behövde laga snabbt! :wink:
                        Slavcylindern hade gått rätt av.

                        Och slav och huvudcylinder sitter ihop utan vettig möjlighet att dela. Färdigfyllt och behöver inte luftas.

                        Jag tror inte det finns nån möjlighet att justera. Om det behöver justeras så kan det bero på att slavcylindern inte sitter fast som den ska i fästet, eller att fäste håller på att rosta sönder. Eller så håller kopplingen på att ta slut, lite beroende på hur den nu tar fel.
                        Men kolla gärna hur slavcylindern sitter i sitt fäste.

                        Hej igen, var det lättast att få loss fästet uppifrån eller underifrån ?

                        #13798
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Mezzner]

                          Jag tog loss det underifrån men funderade nog aldrig på uppifrån.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.