koppla in ”ny” ecu från Mastaz

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 koppla in ”ny” ecu från Mastaz

  • Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2020-11-21 13:31 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #74084

    någon med erfarenhet av att koppla in ecu från Mastaz…fast economi…plug&play för 10P…kan man lita på plug&play ?
    något man skall tänka på ? kan startspärren ställa till det te.x. eller något annat ? Vår Defender 110 Td5 -2000 tycker inte om batteribyten e.x.v. då går startspärren i direkt…

    vänligen
    Denis

    #74159

    någon som har erfarenhet av att koppla in en ecu ?

    #74162
    Karl Edfors
    Deltagare

      Antar att den måste programmeras för spridare och kodas mot BCU. Kolla med säljaren hur det ska göras.

      Vad är det för fel på din original? Är det din orgiginal ECU de programmerar om fungerar säkert plug and play.

      #74182

      orsaken till bytet är egentligen den ”spökande” startspärren…vågar inte lita på den befintliga ecu`n nu när jag skall byta dörrarna (mot SP panels med skjutrutor för Defender) och annat lite smått och gott…så hopplöst med att stänga dörren och slå av och på tändningen så fort som startspärren ”går i”…samt fint om man kan bryta strömmen om bilen skall stå längre tid…och kanske lite bättre bränsleekonomi och bättre bottendrag…säljaren Mastaz beskriver att den skall vara plug&play…de förutsätter kanske att man har nödvändig kunskap…skall kolla lite närmare med dem…förväntade mig lite att instruktioner skulle medfölja…

      #75091

      hur det gick…jodå det var bara att koppla in ecu´n och känna att bilen blev med ens avgjort starkare/accelerations-snabbare och förhoppningsvis bränslesnålare… men som jag beskrev i annan tråd, fann jag att det fanns lite olja i kontakten till gamla ecu´n som rengjordes och om jag fattat rätt kan avhjälpas med att byta spridarkablaget ? samt hålla koll på att resterande olja i kablaget rinner av innan kontakten…vet inte var jag fått det ifrån, men att rengöra kablaget (före kontakten ) och ”kleta” på någon tätningsmassa så att eventuell kvarvarande olja droppar av innan den skulle kunna rinna in i kontakten kan vara en del av lösningen…såg någonstans en lösning med användandet av ”sockerbitar” gjorde liknande nytta…

      erfarenheter någon ?

    Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.