Köpguide

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) Köpguide

  • Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-03-04 19:21 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29635
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by davidardler]

      Hej

      Har varit sugen på en disco 4 en längre tid. Vad skall man prioritera låga mil eller låg ålder? Börjar problemen dyka upp efter 10000 eller är det lika illa hela vägen? Vad ligger en årlig service på ungefärligen?
      Tacksam för svar

      Vänligen David

      #29636
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by 3888]

        Hej
        Jag har en D4-10 HSE som idag har rullat ca9K mil, om jag jämför min D3’a så känns den mycket tajtare och nyare i körkänslan än D3’an kändes vid de milen :D de har ändrat geometrin på D4’an så de lider inte lika mycket av att slita bussningar som D3’an gör (men glöm inte att de är tunga saker).
        3litaren är omarbetat /2,7litaren i D3 , som känns smidigare och har fått så klart förbättringar (oljepump hus) som om man läser i forum ang fel verkar vara relativt driftsäker! Läs mer på disco4.com.

        Service var 2400 mil (jag har gjort mellan service själv vid 1100 mil/olja+filter) och kamrem vid 18K mil, priser runt 4000kr ligger service på beroende på om det är A eller B service. Ring och hör med din närmaste L-R verkstad.

        Robert

        #29637
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Edfors]

          Jag skulle först prioritera skick, utrustning och mil, i den ordningen. Men förstås bör det vara en med 8-växlade lådan.

          #29638
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by snobba]

            Hej,

            Jag funderar också på att slå till på en Disco 4a. Jag hade för något år sedan en D3 2005 men den gick sönder hela tiden och fick ta tillbaks av säljaren. Men jag har dock inte gett upp hoppet på en Disco.

            Blir nyfiken på varför Edfors säger att en 8-speed är bäst. Är det stor skillnad i känslan? Finns det kvalitetsfördelar med den nya växellådan?

            Tack / Martin

            #29639
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Edfors]

              Ja, 8-växlade lådan rekommenderar jag för bättre känsla när man kör. Provkör och jämför själv om ni tycker det är värt det eller ej. Tyvärr så verkar också prisskillnaden som störst mellan årsmodell 10 och 11 där den lådan introducerades.

              D3 är en dyr bil att underhålla och serva, D4 är inte billigare, men kankse lite bättre, dock börjar de också bli till åren nu, så räkna med att spindelleder och annat som slits på en tung bil behöver bytas snart. Och glöm inte räkna med kostnaden för kam- och pumpremsbytet. Men är det ekonomi man är ute efter är man nog inte på detta forum :wink:

              #29640
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by urhunden]

                Ha Ha.

                så rätt. Stor kassakista är bra om man inte kan meka själv.

                En annan bil är också bra att ha när Discon står på verkstan.

                Men den har karaktär. Vill man ha nåt som bara går och går så är det väl nåt japanskt istället. Och det är ju inte så kul.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.