Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 4 (2009-2016) › Köpa LR, bra, dåligt?
- Detta ämne har 9 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-14 10:54 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-02-21 kl. 21:14 #29593
[Originally posted by WildKatt]
Tjena!
Är helt ny på detta forum.
Det är dags för mig att byta bil. Och är inne på en land Rover Discovery, nyare modell, typ 2009 eller nyare. Har tidigare kört Subaru Forester, bra bilar för övrigt men nu vill jag testa något nytt.
Har ingen erfarenhet av Land Rover så jag vill veta hur dessa är.
Vanliga fel?
Dyr skatt, försäkring?
Törstig? (beror iofs på lite hur man kör)
Dyr service? Dyra reservdelar?Kort sagt, vill veta så mycket som möjligt om dessa kärror innan jag ger mej in och fixar med lån etc.
Tacksam för svar.
Vänliga hälsningar
David Bohlin2017-02-21 kl. 21:56 #29594[Originally posted by Edfors]
Bara å köp! Finns troligen ingen återvändo till Subborna sen när du har sett ljuset
Eller så går det inte så bra och du vill fortsätta sitta lågt i en ickebil.
Vanliga fel, D4 från 2010 och framåt har inte så mycket fel, försök köpa en från 2012 eller senare så du får den 8-växlade lådan, du känner lättast igen den med knoppen istället för växelspak.
Skatten skiljer sig lite beroende på svensksåld eller import och sen på årsmodell och motoralternativ 210-255 hk, så bäst du går in på transportstryrelsen.se och kollar för just de bilar du är intresserade av, brukar ligga mellan 7-10k.
Reservdelar om man beställer själv via nätet är oftast billiga, lämnar man in allt till fina auktoriserade verkstan så kan det bli ganska dyrt, många här i klubben skruvar själva eller använder mindre oberoende verkstäder som specialiserat sig på LR.
2017-02-21 kl. 22:51 #29595[Originally posted by WildKatt]
Ok, ja, det kanske blir en helt ny uppenbarelse om jag bestämmer mej för en LR Har kört Subaru i flera år och nu när det är dags att byta så tänkte jag testa nå nytt, har alltid varit svag för större bilar med det lite råare stuket och en LRD faller mig i smaken Sen är behovet av en lite större bil ett mer eller mindre ett måste med tanke på jobbet, jag är då och då ute i skog och mark och ibland hamnar man på ställen där kravet på bil är avgörande om man ska ta sig fram eller inte
Hur pass rostbenägna är dessa kärror då, några särskilt utsatta ställen?
Hur lätt är det att meka själv med dessa om det skulle vara så? Vissa nyare bilar måste man ju in till verkstad för att byta en sketen liten glödlampa ju
2017-02-21 kl. 23:50 #29596[Originally posted by PeterTh]
Hej
Jag har en Disco 4 från 2011 och har tidigare kört Disco 3 några tusen mil. Jag upplever D4:an bättre ur kvalitetssynpunkt jämfört med D3 men man ska gå in i en sådan här affär med öppna ögon. Även om de flesta håller ihop bra så blir de dyrare att underhåll än den vanliga familjekombin. Göra mycket jobb själv och köpa delar i England får ner kostnaden rejält men troligen är Subban billigare om man bara räknar pengar. Det går alldeles utmärkt att göra en hel del själv med dessa bilar om man är lite händig. Det finns utmärkta möjligheter att få hjälp via det här eller andra forum, främst i England och verkstadshandböcker och diagnosutrustning finns att få tag på. Lämnar man in bilen till märkesverkstaden och betalar svenska priser för originaldelar blir det snabbt dyrt. Original- eller OEM-delar från England kapar reservdelskostnaden med hälften eller mer och det finns även de som säljer delar i närheten av englandspriser i Sverige.Rost behöver du inte fundera på om det är 2009 och nyare du tittar på. Med undantag för svullna hjulbultar då (googla på "swollen nuts" så får du antagligen en del träffar på Land Rover sidor och en del träffar som jag antagligen inte vill se…). Framkomlighetsmässigt finns det inte mycket som slår en D3 eller D4. Framförallt inte om man jämför bilar i standardutförande. Skillnaden mot dina tidigare subbor är dramatisk.
Jag skulle köpa en Disco 4 igen men vem vet? Jag kanske inte är riktigt frisk…
//Peter
2017-02-22 kl. 19:43 #29597[Originally posted by Pellson]
2006 tog jag ut en ny Legacy som jag körde nästan 16000 mil på två år innan jag bytte till en Freelander 2. Efter tre år i den blev det en Forester XE men det funkade inte. Dels klarade den inte de vägar den utsattes för men det huvudsakliga problemet var skillnaden i stil och komfort. Det gick inte, och redan efter 8 månader byttes Forestern till en Discovery 4. Skillnaden i komfort, kapacitet och stil får skillnaden mellan natt och dag att upplevas subtil. Det är som att gå från en Mopedbil till en limousine. Och i det perspektivet blir kostnadsfrågan tämligen irrelevant..
Efter fyra år med D4:an förändrades våra behov och vi valde att avstå möjligheten att ta ut en Discovery Sport. Istället köpte jag en Defender Td5 privat. Komfortmässigt är det inget att skriva hem om, men det är vansinnigt roligt, och som resbil använder vi numera en Freelander 1 HSE. Inte i paritet med D4:an, men mycket bättre än Subban – och en gång LR, alltid LR..
2017-02-22 kl. 21:01 #29598[Originally posted by WildKatt]
Lutar mer o mer åt att joina LR-världen
Härikring Gävleområdet finns inte så många LR tyvärr, konstigt nog. Närmsta återförsäljaren är i Uppsala men då har dom bara två st Disco av förra årets modell, lite i dyraste laget för min del. 2012 eller nått år nyare är mitt mål.Sen en dum fråga kanske, ni får dumförklara mej om ni vill Men jag har inte sett nyare Disco i vinröd metallic eller grön metallic, slår vad om att dom finns men de verkar vara sällsynta färger på dessa här i Sverige, har jag fel?
En grön eller vinröd metallic Disco 4 hade inte varit helt fel2017-02-28 kl. 21:25 #29599[Originally posted by Pellson]
Det finns gröna D4:or, men tipset generellt måste bli att i första hand välja bil efter utrustning och förhållandet miltal/pris. Och återigen generellt – mer utrustning är bättre, och köper du beggat betalar du ju inte för det, så gå på HSE-nivån..
2017-02-28 kl. 22:51 #29600[Originally posted by WildKatt]
Nej, färgen är inte det viktigaste, det förstår jag också Jag vill ju ha en bil som passar mina behov
Vad menar du med HSE? Som ni märker är jag helt nybörjare i LR-världen Men alla är vi barn i början.Har förövrigt hittat en på blocket nu som jag tänkte åka och kika på nu på lördag, om den finns kvar då vill säga.
2017-03-01 kl. 23:18 #29601[Originally posted by Pellson]
Det finns tre utrustningsnivåer, S, SE och HSE. Vad de innehåller får du googla själv för det har lite med årsmodell att göra. Vidare kan det vara praktiskt att veta att det finns två versioner av 3-litersdieseln, TDV6 (211 hk) och SDV6 (245 hk). För egen del tyckte jag att den "lilla" motorn räckte fint, men det är upp till var och en.
Bra saker att kolla på är servicedokumentation, bromsar och länkarmsbussningar. Givetvis skall det heller inte finnas några elektriska fel eller varningslampor. Sånt kan bli dyrt, nämligen.
2017-05-14 kl. 10:54 #29602[Originally posted by WildKatt]
Ja, till slut kunde jag inte motstå att skaffa en Och jag måste säga att jag åker betydligt skönare i i denna än min tidigare Subaru. Blev också förvånad över det stora lastutrymmet.
Hur är det om man vill koppla in extraljus i dessa, måste man in på verkstad och be dom göra det eller är det bara koppla? Jag har en kompis som köpte ny bil för nått år sedan och när han skulle koppla in tre extraljus så var han tvungen att be en verkstad göra det, det var nått att elsystemet lära uppgraderas för att klara av tre ljus till , hela det kalaset gick på närmare 7000 spänn tyckte jag han sa - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.