Köpa Freelander 2 som fjällbil

Forum TEKNIK Freelander Freelander 2 (2006-2015) Köpa Freelander 2 som fjällbil

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2022-01-25 20:04 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97101
    365aventyr
    Deltagare

      Hej! Helt ny här på forumet…

      Jag har nyss sålt min lilla Subaru Impreza XV Crossover och letar ny bil. Bor och jobbar i fjällen och behöver rymlig, hög och hyfsat terränggående fordon. Fastnade för en Freelander 2 av årsmodell 2013 eller 14.

      Några frågor uppstår dock. Hur hittar jag bra och prisvärd försäkring? Alla jag får upp som förslag ligger riktigt högt i pris relativt andra bilmärken jag funderar på (Skoda, Subaru etc).

      Hur ser pris på service ut, är även det mkt dyrare än andra märken? När jag letar verkstad som säger sig serva Land Rover hittar jag inget norr om Stockholm ?

      Hur startar den i kyla? Dvs minus 25 grader några dagar parkerad vid sidan av vägen när jag är på fjälltur? Kommer jag hem igen…?

      Annat jag bör veta eller tänka på innan köp?

      Tacksam för alla tips ??

      /Louise

      #97106

      Jag hade en FL2 2013 SD4 automat som jag körde till 33000 mil. Det är den LR med minst krångel och fel som jag har haft. Den är inte heller så udda att inte en normal allbilsverkstad kan fixa det mesta, den delar mycket av drivlinan med XC60 och även motorn sitter i andra bilar.
      Hade inga startproblem, som vanligt gäller ju att batteri och glödstift är friska.

      #97111
      365aventyr
      Deltagare

        Tusen tack för input! Det låter positivt 🙂

        Inga tips om försäkring? Eller är det bara att hacka i sig att en cool bil kommer med en dyr försäkring?

        #97151
        Ca11e
        Deltagare

          Hej Louise, välkommen till forumet!
          Är själv relativt nybliven LR/Serie 3-ägare och har inte jättemycket insiktsfulla kommentarer om just FL2, men gratulerar förstås till det ev valet av fjällbil. Håller också med Thomas, kolla särskilt batteri och glödstift. Kanske satsa på ett helt nytt batteri med bra kapacitet, om bilen du köper är bortåt 8 år och aldrig är bytt på. Tror det är 96 AH i de där. Om det är start/stopp-funktion skall det vara 110 AH. Inte billigt med batterier, men en bra investering att ”ta direkt” och särskilt om man lever och verkar i polarzoner.
          Lycka till?
          Mvh Calle

          #97156

          Vad gäller försäkring så är min erfarenhet också att det är dyrare än man skulle tro/önska. Är nog bara att försöka hitta bästa möjliga utifrån ens förutsättningar.

          #97157

          Hej,

          Kul att du är intresserad av en FL2. Jag har en från 2007 (TD4) som gått runt 11500 mil som jag är supernöjd med hittills. Adderar/håller med i det Thomas och Calle skriver.

          Försäkring: Jag har den hos Länsförsäkringar. För min del inte nämnvärt dyrare än motsvarande fyrhjulsdrivna bilar på marknaden, dieselskatten är det som tynger min plånbok mest.

          Tänka på innan köp: En driftsäker modell (peppar peppar), men ”vanliga” fel verkar vara diffen och i vissa fall automatlådan. Säljare/många forum tycks hävda att intervallet för kamrem är 24000 mil vilket iaf. jag inte håller med om utan snarare så bör den bytas inom 10 år (eller såklart 24000 mil om det inträffar före). Kostnaden för det var 12k. Jag löste det och hjullager hos den lokala MECA-verkstaden i Stockholm. Funderade på att serva hos märkesverkstäder som PICAB, numera Min bil Sätra, men det hade blivit en betydligt dyrare stämpel. I övrigt verkar det inte vara några direkta problem med delar, men BREXIT och pandemin har gjort att det ibland tar någon dag extra att få leverans.

          Kallstarter: Inte haft några problem med kallstarter hittills (nedåt -20 iaf). Glödstiften är dock ganska nya. Men jag skulle gärna ha motorvärmare 🙂

          • Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
          #97179
          Håkan Edberg
          Deltagare

            hej… efter vad jag läst så är kamremsbytet ändrat till 18000 mil…
            glödstiften är ju som sagts a & o på dom breddgraderna!! och dom är inte jättekul att byta!!
            bakaxelklumpen bör man kolla!! finns ett lager där som kan gå ner sig!!
            men i det stora hela så är det en trevlig bil!! dock inte lika bra i terrängen som mina D1 och D2…
            men dom är ju definitivt inte roliga i skatt!! förutom min D1 från -90 då… 🙂
            försäkringen får jag väl erkänna att jag inte funderat på!! har ju bara såna bilar som har en förmåga att va ganska dyra!!
            + att jag har dom flesta avställda för det mesta!! är ju bara Freelandern som är påställd hela tiden!!

          Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.