Köpa D3:a

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Köpa D3:a

  • Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-10 09:50 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29458
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Max]

      Hej,

      Har en Discovery 2 idag men funderar på att byta till en D3. Ligger ett par på blocket och finns en del i Tyskland.

      Kommer inte att köra speciellt mycket per år med den, kanske 1000 mil så egentligen är det väl en V8, eller V6, man bör titta på. Finns dock inte så många på marknaden.

      Har varit i kontakt med säljaren av denna:
      http://www.autoscout24.se/Details.aspx?id=281237605

      Men bilen är från Grekland och har bara 3 stämplar i boken och en ny motor…. vilket iofs kan vara bra men man undrar ju varför?

      I Sverige har jag hittat en 2008 TDV6 med bra utrustning som verkar vara extremt välservad. Den har tidigare ägts av en medlem här MEN den har snart gått 20 000 mil.

      Budget ligger på max 150 000 kr

      Frågan är, vågar man köpa en D3 med snart 20 000 mil?

      #29459
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by #1784 Thomas]

        Svårt att råda om enskilda exemplar, men generellt ska ju en bil med snårig historik och som står bortom "åka och titta" avstånd vara betydligt billigare för att vara intressant.
        Vår D3’a TDV6 har gått 26000 mil nu, har nyss bytt en hel del i framvagnen och bromsar runt om igen. Underhåll behövs så klart men jag har inte märkt av någon dramatisk ökning av fel efter att den passerade 20k mil.
        Generator, EGR’er och hjullager får man ofta byta redan innan 20k mil.

        #29460
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by håkan13]

          hej…
          skulle mycket hellre köpa en välservad långmilare än en lågmilare med osäker historik!!
          brukar resonera som så att en bil med mycket mil på troligen funkat bra och inte stått halva tiden på verkstan… :mrgreen:
          och en 08a har ju den nyare förstärkta vattenpumpen!!
          och borde ju inte va såå länge sen som kam och pumprem byttes…
          Håkan.

          #29461
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by PeterTh]

            Hej
            Vår D3:a har nu gått 27000 mil och jag är enig med Thomas. Inget dramatiskt efter 20000 mil annat ’än att jag får noja att börja byta saker förebyggande… Det jag kan tänka mig börjar bli aktuellt när man närmar sig 30´är väl convertern i automatlådan men även den går att byta (£600 cirkus från England). Det som är bytt på min är det mesta i hjulupphängningen, luftfjädrar med stötdämpare runt om och bromsar runt om. Några bromsok har det blivit också.

            //Peter :smt006

            #29462
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Max]

              Låter ju lovande att ni har så många mil på era! Med mina 1000 mil om året så har jag ju många år framför mig!

              Skall titta på den i veckan men enligt säljaren så skall följande vara bytt:

              Fjädring runt om,
              Luftmängdmätare
              Båda egr
              Alla nedre bärarmar
              Skivor och klossar
              Bussningar till krängare
              Hjullager runt om
              Alla oljor
              Kamrem, pumprem
              Slangar till intercooler
              Batteri och genarator
              Diverse bussningar till styrstag etc
              Bromskontakt

              #29463
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by #1784 Thomas]

                Låter som om det mesta av de vanliga slitdelarna är bytta, så går den bra och ser bra ut ska det nog kunna vara ett vettigt köp.

                #29464
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by #1725]

                  D3:orna på annons är i mina ögon dyra, har en själv men skulle inte betala de priser som ligger på exempelvis Blocket där spannet från billigast till dyraste 95 – 280000 kr 2006 – 2009.

                  Med vetskap om all slitage/fel och brister på dessa bilar är jag väldigt förvånad över att någon vill lägga säg 150000 kr på en bil som inom kort behöver fixa nedanstående saker. Kan man inte fixa själv så är det upp till 30% i rep kostnad på något år.

                  Min D3 med 26600mil behöver renovera eller byta kompressor, gå igenom alla bussningar förmodligen byte av flera, vxllådan är väl inte världens rappaste, luftbälgarna och dämparna skulle säkert kunna vara i bättre skick. Bromsarna borde kanske också ses över… men som "tuffa på bil" utan bekymmer är inget av detta nödvändigt, den bara rullar och går så i viss mån är den värd dessa pengar.

                  Jag sålde min Defender 90:an och behöll min D3 för att få komfort men f*n vet om jag inte vill ha tillbaka enkelheten i min D90 jämfört med alla elektroniska saker som jag börjar oroa mig för.

                  Köp min för 120 och lägg 30 på att fixa ovanstående så har du en bil med IID control, nyrenoverad och mappad med bra trim samt offroad däck 285/85 18….king of the road… och du får samtidigt koll på slitdelarna som du byter ut i samband med köpet.

                  Fredrik

                  #29465
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Max]

                    Hej Alla,

                    Tack för er input. Hade som sagt en D3:a på gång som såg riktigt fin ut men den gled mig ur händerna.

                    Det hela slutade med att jag köpte en D4:a istället så nu kommer det snart ut en fin Disco 2:a på marknaden! :)

                    Mvh,
                    Max.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.