Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Köp råd
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-11-27 18:28 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-10-26 kl. 16:15 #42357
Hej!
Då var det dax igen å skaffa sej nått nytt, och tanken föll på en D2.
Har haft en Defender innan,
Vad ska man tänka på och vad bör man kolla upp. typ rost på speciella ställen eller något med motorn.
Hade tänk leta upp en med automat.
kom gärna med tips och ideer.//Patric
2018-10-26 kl. 17:28 #42358Världens bästa bil!
Lycka till!
Sorry, kan återkomma senare med tips och råd, hinner inte just nu.
2018-10-26 kl. 17:32 #42359Lite att njuta av under tiden
2018-10-27 kl. 11:34 #42362Sevärd film, ser fram emot mer tips.
2018-10-27 kl. 17:15 #42363Tjenare Patric,
Det kan vara svårt att uppnå samma nivå av entusiasm som den killen har…!!!
Men, jag har tre stycken D2:or och kan säga att du inte kommer att bli besviken.
Fantastiskt komfortabla för att vara så ”gamla”.
En jordenrunt- resas skillnad om du är van att åka Defender!Berätta gärna var du bor i landet, så garanterar jag att det finns flera stycken som kan ge dig både en provtur och många tips.
Bor du i närheten av Skåneland, kan du få en tur i en av mina.
En av mina bilar är mycket lik den bil de visar i filmen, och tar sig verkligen fram som en kung i skogen.Mvh
Max, DO Skåne
2018-10-28 kl. 21:18 #42365Jag bor i växjö,
letar på blocket å försöker se vilket som är mest prisvärt samt inte gått för jädra långt.
sen vill man inte gå på några minor. därför vill jag ha lite tips.2018-10-29 kl. 07:57 #42367Som relativt nybliven disco2-ägare har jag några grejer du kan kolla upp.
– Bästa vore om du kunde låna en felkodsläsare men det är inte så lätt med kort varsel.
– Ramen. Den är inte särskilt bra rostskyddad och beroende av tidigare ägares skötsel. Knacka runt, särskilt bakre delen vid hjulinfästning och bakåt. Ramnummer vill besiktningen också ha, går att lösa själv men bra att ha med vid en prisförhandling.
– El, kolla alla funktioner, det är mycket som är elstyrt och som ska fungera. farthållare, tankmätare.
– takluckor. Häll vatten och se så det inte kommer in i kupen, alternativt att det kommer ut i främre hjulhusen.
– bakdörren, ingen stor grej men att den inte sätter sig när du öppnar den.fyller på om jag kommer på mer
2018-10-29 kl. 16:56 #42371felkodsläsare har jag, men troligtvis funkar inte den till dom bilarna.
vilken typ av felkodsläsare rekomenderas?
Jaha då är ramen detsamma som på Defendern då.2018-10-30 kl. 14:42 #42372Det säkraste är att köpa en felkodsläsare som är anpassad för den bilen typ en nanocom eller hawkeye jag har en nanocom bor mellan Halmstad och Ljungby
2018-10-30 kl. 16:17 #42375Jag bor också i Växjö och har en D2 samt en Nanocom.
Jag har säkert en del tips som jag kan delge om du vill pratas vid.
När jag letade efter bil så ville jag ha en som gått under 20000 mil med så få finesser som möjligt så jag letade efter en bil som var lastbilsreggad, manuell låda, utan luftfjädring och takluckor. ACE tänker jag bygga bort när det blir problem eller om jag får tid att göra det i förebyggande syfte tidigare…
Har haft den i 2,5 år nu och förutom normal service har jag bytt bromsar, bränsleslangarna vid tanken, fönsterhissar och låsmotorer i några dörrar. Watts-bussningarna ska jag också snart byta. Allt detta är sådant man kan förvänta sig på en D2a – trösten är att det är relativt billiga delar om man köper från England och sedan gör jobbet själv.
/Anders2018-10-30 kl. 17:43 #42377[quote quote=42375]Jag bor också i Växjö och har en D2 samt en Nanocom.
Jag har säkert en del tips som jag kan delge om du vill pratas vid.
När jag letade efter bil så ville jag ha en som gått under 20000 mil med så få finesser som möjligt så jag letade efter en bil som var lastbilsreggad, manuell låda, utan luftfjädring och takluckor. ACE tänker jag bygga bort när det blir problem eller om jag får tid att göra det i förebyggande syfte tidigare…
Har haft den i 2,5 år nu och förutom normal service har jag bytt bromsar, bränsleslangarna vid tanken, fönsterhissar och låsmotorer i några dörrar. Watts-bussningarna ska jag också snart byta. Allt detta är sådant man kan förvänta sig på en D2a – trösten är att det är relativt billiga delar om man köper från England och sedan gör jobbet själv.
/Anders[/quote]Det är ju ungefär det jag med letar efter, förutom att jag vill ha automat.
men dom flesta eller väldigt många har gått 30000 mil2018-11-01 kl. 07:41 #42388Bevaka blocket och sätt ut köpesannonser.
Känn lugnet så kommer det dyka upp. Det brukar inte vara jättehögt köptryck allmänt på disco 2or så invänta rätt och är det inga fler intressenter så har du bra prutläge.2018-11-19 kl. 20:29 #42526Hur går det i sökandet?
Felkodsläsare för Defender Td5 brukar fungera bra för Discovery Td5.
2018-11-19 kl. 21:29 #42530Det går så där, kollar iof varje dag.
finns några som är intressanta.2018-11-20 kl. 09:18 #42533Ja det gäller att kolla varje dag och sen ringa direkt om det känns rätt. D2 är lite som Defender, ett Meccano som man kan bygga på som man vill sen.
Diffspärr finns inte heller på alla, så vill man inte behöva bygga in det efteråt så är utbudet väldigt begränsat. Min ”dröm” D2 tog det mig runt 4 år att hitta. Tyvärr är de sällsynta och de verkar inte bli vanligare.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.