Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie IIA (1961-1970) › Ingen gnista efter byte av tänddelar – HJÄLP!
- Detta ämne har 15 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-24 12:44 av .
- FörfattareInlägg
- 2013-12-23 kl. 09:44 #9695
[Originally posted by Mats A]
Bensin 2,25L, pos. jord. Samtliga tänddetaljer (spole, konding, brytare (0,4mm gap) lock, rotor, regulator, högspänningskablar) bytta. Ingen gnista vid startförsök. Innan bytet startade motorn enkelt men så lossnade flera av de skruvade högspänningskablarna.
Problem: Jag har ingen lågspänning till fördelaren. Spänning till spolen men inte därifrån när tändningen är påslagen. Jag är en elektrisk idiot. Ska det vara så? På skissen talar vi om säkring (19), tändspole (26) och fördelare (32). Tack för svar.
2013-12-23 kl. 13:01 #9696[Originally posted by Mats A]
Jag har fått följande svar från Lars "Julle" Olofsson:
"Om du har spänning till fördelaren så skulle jag söka probset i brytarspetsarna. En kortis där innebär att oavsett hur mycket kräm du matar spolen med så får du ingen gnista. Lossa kabeln från brytarspetsen och ohm-mät på den kabeln mot huset på fördelaren när brytaspetsen ligger "på nock" Dvs. inte har kontakt. Då ska det vara AVBROTT och ingen kontakt. Är det det då har du kortis i brytarspetsen. Vidare är du bombis på att du verkligen har ström fram till spolen + sida? Det kan ju vara en "krypspänning" du ser, alltså du kan ju faktiskt mäta fram 12 Volt men som inte har"kraften" (nu pratar jag Ampere) Lägg en kabel direkt från batterets +pol till spolen och prova starta. Det brukar kunna ge resultat direkt om man tex. har ett slitet tändningslås."
Jag tackar för det svaret och återkommer med resultat. Fast jag antar att jag ska koppla batteriets minussida till spolen.
2013-12-23 kl. 19:14 #9697[Originally posted by Tersan]
Mats A skrev:Fast jag antar att jag ska koppla batteriets minussida till spolen.Ja, har du plusjord får du spegelvända alla instruktioner.
2014-01-05 kl. 18:48 #9698[Originally posted by Mats A]
Jag rotar vidare i elsystemet. Det är tillbyggt ombyggt och trasigt. Till sist ledsnade jag och ska riva alltihop och koppla från början enligt original. Brandbilsutrustningen kopplar jag på lämpligaste sätt efter att grundkablaget är draget.
Jag har kanske hittat orsaken till att tändystemet saknar spänning. Jag skruvade ned regulatorboxen (fast jag vill kalla den laddregulator eller laddrelä – är det något helt annat?) och vände på den. Märkningen på den stämmer inte med kopplingsschemat, men märkningen på den gamla och den nya stämmer – förutom en detalj… Det finns mostånd bakpå regulatorn som kopplar ihop de tre spolarna – varför vete 17. Men på den nya är motståndet monterat spegelvänt jämfört med den gamla.
Kan det vara så att den nya regulatorn är avsedd för bilar med negativ jord? HJÄLP?
2014-01-06 kl. 12:57 #9699[Originally posted by Mats A]
Nu har jag kopplat ihop de delar av elsystemet som rör start av motorn. Den gamla regulatorn är tillbaka på plats. Men jag saknar fortfarande gnista till stiften.
Efter ett råd har jag kopplat ett stift direkt till tändspolen och lagt mot blocket. Ingen gnista då heller. Däremot har jag kontakt med startkontakten och lågspänning till fördelaren. Är det den nya kondensatorn som inte fungerar?
Nu behöver jag handfasta råd eller handfast hjälp.
2014-01-08 kl. 08:37 #9700[Originally posted by lars råhlander]
hej har du kollat att fjädern på brytarspetsarna att plastlagringarna sitter på både över och under sida och att kabeln är under den övre plastlagringen mot fjädern för sitter den mellan plastlagringen och muttern som håller fjädern så är det kortslutning så du ingen gnista om du har frågor mitt nummer 0703338832 hälsningar Lasse
2014-01-11 kl. 07:44 #9701[Originally posted by Mats A]
Det där ska jag absolut kontrollera, för jag vet redan nu att jag kopplat fel. Men ska även kondensatorns koppling sitta isolerad från muttern, dvs under den övre plastproppen? TACK för tipset! Så fort jag har dagsljus ska jag kolla detta. Återkommer!
2014-01-11 kl. 22:10 #9702[Originally posted by lars råhlander]
Hej Mats kondensatorn skall sitta på samma ställe som kabeln som går till brytarspetsarna under plast brickan som fjädern sitter. Fjädern får ej komma i kontakt med bulten som plast brickorna sitter kondensatorn gör att det inte blir gnistbildning mellan brytarna om den är dålig så bränns brytarspetsarna och då får man ingen gnista du kan kolla med en ohm mätare om du lossar kabeln som går mellan tänd spole och fördelaren koppla in ohm mätaren på fördelaren och dra runt motorn för hand och se om du får pulser om du vill kan du ringa mej när du håller på om något är oklart
Hälsningar Lasse 07033388322014-01-23 kl. 09:13 #9703[Originally posted by lars råhlander]
Hej Mats
Hur går det med gnistan fick du det att fungera2014-01-28 kl. 06:45 #9704[Originally posted by Mats A]
Hej och tack för påstötningen. Jag monterade om kondingen så att den sitter isolerat från brytarens gängade stift. Inget resultat, fortfarande ingen gnista, men jag är inte stensäker på att jag verkligen inte har kortslutning mellan låhspänning, konding och brytaren. De små plastplupparna som ska isolera brytarstiftet kanske inte göra nytta. jag ska prova att isolera brytarstiftet med en stump spolarslang istället. Jag spar det där tills det inte yr in snö på logen. Fy för skånsk vinter!
En mätning av motståndet när jag vrider motorn ger dock en variation mellan 0 och ca 6 ohm, om jag minns rätt.
2014-02-23 kl. 17:38 #9705[Originally posted by Mats A]
Änglar finns, men de saknar vingar. Däremot är de försedda med en multimeter!
Jag har idag haft besök av Joakim och Peter. Vi felsökte och felsökte och si, en av kablarna inne i fördelaren var avkskavd. Lödning och byte och noggrann isolering av lågspänningens aslutning till brytarens fjäder. Förresten vi och vi; jag sprang med kaffetermosar och höll i lampor. Men lärorikt har det varit.
Sedan hade vi ett bry med en tändspole som blev rödhet när motorn gick. Tändspolen är alldeles ny, men när vi bytte till den gamla (med skruvkoppling) höll den sig sval. Något fel med den nya är det. Till sist slocknade inte laddningslampan när motorn startade. Det visade sig vara en kärvande laddningsregulator. Den kontakt som anslöt den grövsta spolen behövde få sig en liten knäpp, så anslöt den så fint av sig själv sedan.
Tack, Joakim och Peter för all hjälp! Utan er hade jag aldrig löst det! <-
Trilskande tändsystem!Nu kan jag fortsätta att lappa ihop elsystemet, ansluta all brandkårsutrustning och bygga klart redskapsskåpet där bak. Nya säten ska beställas, säkerhetsbälten ska monteras och durkplåt till flaköverbyggnaden ska beställas. Det blir nog utryckning till sommaren!
2014-02-23 kl. 19:37 #9706[Originally posted by 3100 Björn]
Kolla om nya tändspolen är avsedd för ca 9 volt istf. 12 volt. Det ska sitt en motståndskabel till den tändspolen, som sänker spänningen till 9 volt under gång. Vid start kopplas det förbi och tändspolen får 12 volt och ger en fetare gnista.
2014-02-23 kl. 21:35 #9707[Originally posted by Bengtsson]
Utryckning??!!??
Tutelitut!! och allt sånt!Kul att vi fick igång din bil.
Skruvare: 1
Lucas: 02014-02-23 kl. 21:53 #9708[Originally posted by Bengtsson]
Det var en kul dag dag fylld med LR-skruvande!
Hur kul som helst!!2014-02-24 kl. 01:21 #9709[Originally posted by Mats A]
Ja, snart får alla SLRK-grillare se upp. Brinner det för häftigt i korven kör jag blått!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.